kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۰۴۵
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵

رشد 22 هزار واحدی شاخص بورس تهران

 


شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز با افزایش 23 هزار و 353 واحد همراه شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، بازار سرمایه بعد از ریزش‌هایی که در اوایل هفته جاری داشت از دو روز گذشته رو به رشد شده و دیروز هم کلا در یک روند افزایشی قرار گرفت به گونه‌ای که شاخص کل با افزایش 22 هزار و 353 واحد به رقم یک میلیون و 398 هزار و 444 واحد رسید.
شاخص کل با معیار هم وزن با افزایش 7726 واحد به رقم 374 هزار و 352 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران بیش از 5 میلیون و 585 هزار میلیارد تومان شد.
دیروز همه شاخص‌های بورس سبز بودند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 1.6 درصد رشد کردند، این دو شاخص با معیار هموزن 2.1 درصد افزایش یافتند.
در فرابورس ایران هم شاخص کل 310 واحد افزایش یافت و به رقم 19 هزار و 853 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از یک میلیون و 108 هزار میلیارد تومان شد.
با توجه به اینکه بازار سرمایه در حال بزرگ شدن و توسعه است و از طرفی 70 درصد جمعیت معادل 58 میلیون نفر در بورس حضور دارند، لازم است برای حفظ پویایی این بازار ابزارها و روش‌های مختلفی برای انواع سرمایه‌گذاران در نظر گرفته
شود.
همان‌گونه که اکثر کارشناسان و مسئولان بورس توصیه می‌کنند مردم از طریق صندوق‌ها وارد بازار سرمایه شوند تا در نوسان‌های بازار دچار توفان‌های ریسک نشوند.
در این زمینه 210 صندوق سرمایه‌گذاری در بورس تهران به نشانی فیپیران fipiran.ir شامل انواع صندوق‌های با درآمد ثابت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام و صندوق‌های مختلط وجود دارند که با توجه به سلیقه ریسک‌پذیری یا ریسک‌گریزی افراد، بهتر است سرمایه‌گذاران حقیقی از طریق صندوق‌ها وارد شوند.
در حالی که در دنیا 70 درصد مردم از طریق صندوق‌ها در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند در کشور ما بیش از 90 درصد مردم به طور مستقیم سهام شرکت‌ها را خریداری می‌کنند و رفتارهای هیجانی این سهامداران خرد و پراکنده گاهی بر ریزش بازار تشدید می‌کند.
گفتنی است عوامل مختلفی برای رشد این روزهای بازار بیان می‌شود. مواردی همچون اخبار پیرامون حذف قرعه‌کشی خودرو و نزدیک شدن قیمت کارخانه تولیدکنندگان داخلی به نرخ‌های بازار به منظور کاهش زیان خودروسازان، تحولات سیاسی و بین‌المللی، حمایت دولت از بازار سرمایه، همچنین گزارش‌های خوب تابستانه برخی شرکت‌ها و رسیدن قیمت بسیاری از سهام به عددهای جذاب برای خریداران، همگی از دلایل رشد بازار عنوان
می‌شود.
البته هنوز حجم و ارزش معاملات فعالان بازار را راضی نمی‌کند و به همین علت بسیاری معتقدند پول‌های بزرگ هنوز به رگ‌های بازار تزریق نشده و بنابراین باید در مواجهه سبزی این روزهای بازار احتیاط بیشتری به خرج داد.
البته دعوای گروهی از فعالان بازار سرمایه و مسئولان دولتی درباره فروش اوراق از سوی دولت هنوز حل نشده است. این جمع بورسی می‌گویند دولت دارد اوراق می‌فروشد و رمق بازار را می‌گیرد، از طرفی مسئولان دولتی مرتب اعلام می‌کنند در 40 روز گذشته دولت هیچ‌گونه اوراقی در بازار سرمایه نفروخته است و خرید و فروش اوراق در بازار ثانویه و بر اساس عملیات بازار باز بین خریداران قبلی این اوراق یعنی بانک‌ها صورت می‌گیرد.