kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۹۸۶
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۸
مأرب در آستانه تسلیم

6 حزب یمنی حامی عربستان پرچم سفید را مقابل انصارالله بالا بردند

6حزب سیاسی حامی دولت مستعفی یمن در استان مأرب، با صدور بیانیه‌ای بی‌سابقه، آشکارا از دولت مذکور و ائتلاف سعودی به دلیل شکست در مأرب انتقاد کرده‌اند؛ بیانیه‌ای که علاوه‌بر تایید شکست ائتلاف در مارب، به منزله بالا بردن پرچم سفید و واگذاری مرکز استان مأرب به ارتش یمن تفسیر شده است.

 

سرویس خارجی-

همزمان با نزدیک شدن نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی دولت نجات ملی به نزدیکی‌ها شهر مأرب، احزاب سیاسی حاضر در این شهر از جمله حزب اخوانی الاصلاح در بیانیه‌ای بی‌سابقه از دولت مستعفی یمن و ائتلاف سعودی به شدت انتقاد کردند. عصر دوشنبه احزاب «المؤتمر الشعبی العام» (کنگره مردمی، حزب رئیس‌جمهور سابق علی عبدالله صالح)، «التجمع الیمنی للاصلاح» (تجمع یمنی‌ها برای اصلاح که گرایش اخوانی دارد)، «الحزب الاشتراکی الیمنی» (حزب سوسیالیست یمن)، «التنظیم الوحدوی الشعبی الناصری» (تشکیلات اتحادگرای ناصریست مردمی)، «حزب البعث العربی الاشتراکی القومی» (حزب عربی ناسیونالیست و سوسیالیست بعث)، «حزب الرشاد الیمنی» (حزب یمنی الرشاد) نشستی را برگزار کردند و بعد از آن این بیانیه را صادر کردند. این نشست ساعاتی بعد از برگزار شد که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با عملیات نظامی و مصالحه مناطق جدیدی را در استان مأرب آزاد کردند و فاصله خود با مرکز آن را کم کردند.
طبق گزارش تسنیم، در این بیانیه نسبتاً طولانی، احزاب حامی دولت مستعفی به ریاست «عبدربه منصور‌هادی» که از سال‌ها در ریاض مستقر است، ائتلاف سعودی را به «سوء مدیریت» در اداره جنگ متهم کرده و گفته است که دولت قانونی (عنوانی برای دولت مستعفی و فراری‌هادی) در اداره جنگ شکست فضاحت بار سیاسی، نظامی و اقتصادی خورده است. احزاب سیاسی در مأرب در بیانیه خودشان، دولت مستعفی و ائتلاف سعودی را به اهمال‌کاری و بی‌توجهی به استان و شهر مأرب و رها کردن آن متهم کرده‌اند. احزاب مذکور در عین حال «حملات و جنگ» دولت نجات ملی در مأرب و همچنین بی‌توجهی و سکوت جامعه جهانی، آمریکا، شورای امنیت و سازمان ملل به تحولات و حوادث مأرب را مورد انتقاد قرار‌داده‌اند.
از آنجایی که این بیانیه در نوع خود بی‌سابقه بود و برای اولین بار این احزاب به صورت علنی و متحد، از دولت مستعفی و ائتلاف عربی به رهبری عربستان به شدت انتقاد کرده، واکنش‌هایی را درپی داشته و برخی را بر آن واداشته است که در صحت آن تشکیک کنند. شاجع هصام بحیبح، مسئول اطلاع‌رسانی و سخنگوی شاخه تشکیلات ناصری در مأرب در واکنش به این بیانیه، از این حزب جدا شده و استعفا داده است. به گزارش وب سایت الخبر، او گفته که این بیانیه، به دنبال توجیه مصالحه با «حوثی‌ها» (دولت نجات ملی) است. در همین ارتباط، فعالان رسانه‌ای در شبکه‌های اجتمالی، بیانیه مذکور را به مثابه اعلام و پذیرش شکست در مأرب و ترک مسئولیت در قبال این شهر است.
خالد الشمیری، فعال رسانه‌ای در این باره در حساب توئیتری خود نوشت: «کسی که این بیانیه را بخواند، خواهد دانست که این بیانیه از سوی اخوانی‌ها (اصلاح) صادر شده ولی به اسم سایر احزاب سیاسی است و هدف از آن این است که «دولت قانونی» (دولت‌هادی) از مسئولیت خود طفره رفته و شکست و فساد خود را به گردن ائتلاف بیندازد و اخوانی‌ها را از اتهام خیانت مبرا کند.» ایاد قاسم فعال رسانه‌ای و خبرنگار نیز نوشت که بیانیه مأرب یعنی واگذاری رسمی شمال به «حوثی‌ها» توسط الاصلاح و با این کار تیر خلاص را به دولت منصور‌هادی شلیک کرده است.
وب سایت «أوام» در مأرب هم به نقل از منبعی سیاسی نوشت که بیانیه احزاب یمن در مأرب مقدمه‌ای برای مذاکرات و گفت‌وگوها برای واگذاری شهر مأرب به دولت نجات ملی خواهد بود.
این در حالی است که محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله خواستار تسلیم مسالمت‌آمیز شهر مأرب شده و گفته که استفاده از ساکنان مأرب به عنوان «خط اول دفاعی و سپر انسانی برای حفاظت از منافع اخوان المسلمین» منصفانه نیست.
2 شهر تا آزاد‌سازی استان مأرب
از سوی دیگر، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن با تشریح جزئیات مرحله دوم عملیات «ربیع النصر» گفت که نیروهای ما موفق شدند استان البیضاء را با یاری فرزندان این استان به طور کامل آزاد کنند. وی گفت که نیروهای مسلح ما طی هفته‌های گذشته عملیات نظامی موفقی در استان‌های البیضاء، شبوه و مأرب انجام دادند. سریع با اشاره به استمرار عملیات‌های نظامی تا آزادی کشور و تحقق آزادی و استقلال گفت:« مناطق الجوبه و جبل مراد در مأرب تا مساحتی بالغ بر
۱۱۰۰ کیلومتر مربع، در مرحله دوم عملیات ربیع النصر آزاد شد. نیروهای ما منطقه العمود را آزاد کرده و به نزدیکی منطقه «الفلج» در ورودی شهر مأرب رسیده‌اند.» سریع تصریح کرد که مبارزان ما به پیشروی به سمت شهر مأرب ادامه می‌دهند و مزدوران ائتلاف متجاوز در حال فرار هستند و خسارت‌های سنگینی به مزدوران به ویژه آن‌هایی که اصرار بر جنگ داشتند، وارد آمد و تنها 2 شهر تا آزاد‌سازی استان مارب باقی مانده است.
سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن گفت که
۱۵۹ بار حمله جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی در مرحله دوم عملیات ربیع النصر نیز نتوانست مانع پیشروی رزمندگان ما شود. سریع اشاره کرد که در مرحله دوم عملیات ربیع النصر، پدافند هوایی یمن ۸۶ بار با هواپیماهای جنگی دشمن مقابله کرد و یگان موشکی نیز ۴۷ عملیات انجام داد که طی آن ۳۱ هدف دشمن در مناطق اشغالی و ۱۶ نقطه در عمق سعودی هدف قرار‌داده شد.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین گفت که یگان پهپادی نیز ۱۴۱ مورد عملیات انجام داد که در ۱۲۸ عملیات اهداف دشمن در مناطق اشغالی و در ۱۳ عملیات نیز اهداف دشمن در عمق سعودی هدف قرار گرفت. وی یادآور شد که تمامی تدابیر لازم برای حفظ جان شهروندان در منطقه الجوبه و دیگر مناطق و روستا اتخاذ شده بود. سخنگوی نیروهای مسلح یمن افزود که در مرحله دوم عملیات ربیع النصر بیش از ۲۰۰ نفر از عناصر ائتلاف متجاوز سعودی کشته و بیش از ۵۵۰ نفر نیز زخمی شدند. وی به عناصر باقی مانده ائتلاف سعودی در مأرب هشدار داد تا سریعا جنگ را متوقف کنند.
هشدار صنعا به انگلیس
از سوی دیگر، عبدالعزیز بن حبتور نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن به شبکه «المسیره» گفت، انگلیس با بازگشت به جنوب یمن مرتکب اشتباه شد و تاوان زیادی به خاطر این اقدام خواهد پرداخت. وی افزود:« در سالروز استقلال می‌بینیم که پس از بیرون راندن انگلیس از درها در نوامبر ۱۹۶۷‌، این کشور اکنون از دیوار وارد یمن شده است.» یمنی‌ها در نوامبر(آبان) ۱۹۶۷ انگلیس را از جنوب این کشور بیرون راندند و این روز استقلال در یمن «یوم الجلاء» نامیده می‌شود.
بن حبتور ادامه داد، طمع‌ انگلیسی و سعودی در «المهره» یمن دیده می‌شود و در مقدمه آن، اجرایی کردن خط لوله نفت سعودی به سمت دریای مکران است. اهالی المهره در جنوب در حفظ استقلال، پیشتاز هستند. گزارش‌ها درخصوص ورود نیروهای ویژه انگلیس به استان «المهره» در شرق یمن سؤالات زیادی را درخصوص استراتژی نظامی لندن در کشوری که از هفت سال پیش تاکنون غرق جنگ است، ایجاد کرده است. روزنامه انگلیسی «دیلی اکسپرس، چند ماه پیش اعلام کرد که نیروهای ویژه این کشور وارد استان المهره یمن شده‌اند تا به اصطلاح‌ عاملان حمله به نفتکش «مرسر استریت»‌، در آب‌های عمان را تحت تعقیب قرار دهند.