kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۹۸۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷
7 عضو هیئت منصفه دادگاه آمریکا:

شکنجه‌های سیا در گوانتانامو لکه ننگی است بر پیشانی آمریکا

هفت افسر ارشد آمریکا که در هیئت منصفه دادگاه نظامی خدمت می‌کنند، وقوع شکنجه وحشیانه یک زندانی توسط سازمان سیا را تایید و آن را «لکه ننگی بر اخلاق در آمریکا» عنوان کردند.

 

سرویس خارجی-

شکنجه‌های وحشیانه سیا بار دیگر به موضوع داغی در آمریکا تبدیل شده است. هفته گذشته «مجید خان» شهروند آمریکایی پاکستانی‌الأصل با حضور در دادگاه نظامی، برای اولین بار به صورت رسمی توضیحات کاملی درباره تجربه آزار و شکنجه در بازداشتگاه‌های بدنام سی‌آی‌اِی ارائه کرد. به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز»، «مجید خان» که پیش از ملحق شدن به القاعده در حومه شهر بالتیمور آمریکا زندگی می‌کرد، روز پنجشنبه در برابر هیئت منصفه دادگاه نظامی گفت، بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ در زندان‌های مخوف آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌اِی) شکنجه‌هایی از جمله غرق مصنوعی و دیگر آزارهای جسمی و جنسی و غذا خوردن اجباری به شکلی وحشیانه را متحمل شده بود. مجید خان اولین زندانی سابق سی‌آی‌اِی است که در دادگاه علنی، درباره «تکنیک‌های پیشرفته بازجویی» که برای گرفتن اعترف از او استفاده شده است، لب به سخن می‌گشاید. او در حدود دو ساعت حضور در این جلسه دادگاه گفت، در محلی شبیه به سیاه‌چال، به‌صورت برهنه و در حالی که فقط یک کیسه روی سرش کشیده می‌شد به سر می‌برده و برخی مواقع دستانش را به شکلی به زنجیر می‌بستند که نمی‌توانست بخوابد.مجید خان همچنین نوعی از شکنجه را توصیف کرد که در آن، او را به‌صورت نیمه غرق شده در آب بسیار سرد نگه‌می‌داشتند. در این حالت، دو لوله نیز به بینی و دهان او وصل بود و بعد از آنکه بازجو از ده تا یک می‌شمرد، آب وارد دهان و بینی او می‌شد.این زندانی سابق گوانتانامو در جلسه دادگاه گفت،‌اندکی پس از بازداشت وی در پاکستان در سال ۲۰۰۳، او به هر چیزی که می‌دانسته اقرار کرده و با این امید که او را آزاد می‌کنند بازداشت‌کنندگان همکاری کامل داشته اما به گفته او «در عوض هرچه بیشتر همکاری می‌کردم بیشتر شکنجه می‌شدم»
حالا هفت افسر ارشد آمریکایی که از اعضای هیئت منصفه نظامی هستند در نامه‌ای ضمن تقاضا برای عفو « خان عنوان کردند اعترافات «خان» از نظر اطلاعاتی هیچ ارزش عملی نداشته و هیچ‌گونه سودی برای منافع ملی آمریکا ندارد. در این نامه تاکید شده است که این اعترافات «لکه ننگی بر اخلاقیات در آمریکا محسوب می‌شود».در ادامه نامه آمده است که «رفتار با خان توسط پرسنل آمریکایی مایه شرم دولت آمریکا است». خان هفته گذشته در پی اعتراف به کمک به القاعده به ۲۶ سال زندان محکوم شد اما گزارش‌هایی در دست است که نشان می‌دهد به خاطر همکاری با پلیس، خان می‌تواند در حکم خود تخفیف گرفته و پس از بیست سال آزاد شود. گفتنی است سال ۲۰۱۴، گزارشی ۶ هزار صفحه‌ای از سوی کمیته‌ اطلاعاتی سنای آمریکا درباره عملکرد سازمان سیا منتشر شد که نشان می‌داد رفتار با زندانیان در یک دهه‌ گذشته در زندان‌های تحت نظارت آمریکا «بسیار فاجعه‌بارتر از اطلاع‌رسانی دولت به کنگره» و «خارج از تصور»
بوده است.