kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۹۶۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰
پورابراهیمی:

مجلس در برخورد با متخلفان بورس تعارف ندارد

 

همزمان با تصویب طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس در مجلس، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در حوزه تخلفات بازار سرمایه با هیچ‌کس تعارف نداریم و صرف نظر از دولت‌ها با متخلفان برخورد می‌کنیم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به تصویب تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست علنی دیروز مجلس، گفت: با تصویب طرح تحقیق و تفحص، روند جدید ارزیابی عملکرد بازار سرمایه در کشور آغاز شد و به زودی بررسی تمام گزارش‌های مبتنی بر عملکرد ناصحیح در حوزه بازار سرمایه در دستورکار قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه در جریان تحقیق و تفحص از بازار سرمایه، وضعیت فعلی نیز بررسی می‌شود، افزود: یکشنبه هفته آینده، نشست مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس و وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان بورس و اعضای شورای عالی بورس به منظور بررسی وضعیت نابسامان بازار سرمایه و عدم تصمیم سریع دولت برای بهبود شرایط برگزار می‌شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: امیدواریم هرچه سریعتر همزمان با برنامه نظارتی و طرح تحقیق و تفحص از بورس، دولت سیزدهم اقدامات پایه‌ای، کوتاه مدت و رویکردی را در دستورکار قرار دهد تا خروجی این اقدامات موجب بهبود بازار سرمایه شود.
پورابراهیمی با اشاره به اینکه در حوزه تخلفات بازار سرمایه با هیچ‌کس تعارف نداریم و صرف نظر از دولت‌ها با متخلفان برخورد می‌کنیم به خانه ملت ادامه داد: هدف ما سلامت بازار سرمایه برای حضور مردم، ایجاد شرایط رقابتی و جلوگیری از رانت
است.
در همین زمینه سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم در مورد طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس که دیروز در مجلس به تصویب رسید، توضیح داد: این طرح در صحن اصلی مجلس تصویب شد و کارهای مقدماتی آن انجام می‌شود و تا زمانی که تبدیل به قانون شود ظرف یکی دو هفته آینده تحقیق و تفحص از کل بازار سرمایه شامل سازمان بورس اوراق بهادار، بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس، بورس انرژی و بورس کالا انجام خواهد
شد.
غلامرضا مرحبا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس و در پاسخ به این سوال که در مورد دستگاه‌های ماینر که در بورس تهران کشف شد، هم تحقیق می‌کنید، بیان کرد: بحث رمزارزها به صورت جداگانه بررسی می‌شود، در مورد استخراج رمزارزها دنبال این هستیم که قانون‌گذاری کنیم که استخراج رمزارزها چگونه تبدیل به قانون شود و آن بحث جداگانه‌ای است.
وی در مورد محورهای تحقیق و تفحص از سازمان بورس یادآور شد: بر اساس آنچه در جلسه علنی مجلس قرائت شد، یکی از موارد مهم این است که چرا شاخص بورس تهران سال گذشته از دو میلیون واحد هم فراتر رفت، اما بعد از آن بیش از 30 درصد سقوط کرد و در این سقوط به ارزش 70 میلیارد دلار سرمایه مردم آب شد.
فروش شرکت صوری
به قیمت 3200 میلیارد تومان!
این نماینده مجلس همچنین افزود: یکی از موارد این گونه است که یک شرکت کاغذی ‌(صوری) با سرمایه اسمی 200 میلیارد تومانی در بورس ثبت شد و سهام این شرکت کاغذی که حتی دفتر مرکزی هم ندارد، در بورس تهران به قیمت سه هزار و 200 میلیارد تومان به مردم فروخته شد و دارندگان این سهام، الان کاغذی بیش در دست ندارند و دچار زیان فراوان شدند.
وی این را هم تأکید کرد که یکی دیگر از موارد برای تحقیق و تفحص این است که بر اساس چه پشتوانه کارشناسی سال گذشته رئیس‌جمهور وقت از مردم دعوت کرد و میلیون‌ها نفر به بورس آمدند و بعد از آن سرمایه‌های آنها از بین رفت.
این نماینده مجلس ادامه داد: گزارش‌های مالی بورس، گردش مالی، میزان مالیات، حق کارگزاری‌ها به چه میزان است و درآمدهای حاصل از معاملات سال گذشته در کجا سرمایه‌گذاری شده، همچنین شرکت‌های حقوقی بزرگ سال گذشته چقدر درآمد کسب کردند.
مرحبا خاطرنشان کرد: یکی دیگر از محورهای تحقیق و تفحص این است که برخی شرکت‌های حقوقی بزرگ سال گذشته بر اساس اطلاعات نهانی قبل از ریزش بازار از بازار خارج شدند و سود کلانی به جیب زدند و می‌خواهیم بدانیم این اطلاعات چگونه به آنها رسیده است.
وی در مورد زیان 30 درصدی خریداران پالایش یکم از دولت گفت: موارد متعددی در تحقیق و تفحص بررسی می‌شود که فعلا برخی از مصادیق را اعلام کرده‌ایم.
به گفته این نماینده مجلس، اعضای هیات تحقیق و تفحص از سازمان بورس 17 نفر هستند که بعد از نهایی شدن این طرح کارشان را شروع می‌کنند.