kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۸۹۳
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹
سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد

همه تحریم‌های آمریکا باید لغو شود تا ایران به تعهدات خود برگردد

سخنگوی وزارت خارجه گفت: تا اطمینان نیابیم که تمامی تحریم‌های آمریکا به‌صورت موثر و یکجا برداشته نشود، هیچ اقدام جبرانی خودمان را متوقف نمی‌کنیم.


سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
خطیب‌زاده بیان کرد: برجام یک‌بار مذاکره و امضا و مهر و موم و در صندوقچه گذاشته شد. آنچه امروز درباره آن گفت‌وگو می‌کنیم درباره اصل برجام نیست. هیچ‌کس درباره اصل برجام مذاکره نمی‌کند. آ‌ن‌چه مذاکره می‌کنیم درباره چگونگی بازگشت موثر آمریکا و رفع تحریم‌ها و غیرقابل بازگشت است.
وی تصریح کرد: تا اطمینان نیابیم که تمامی تحریم‌های آمریکا به‌صورت موثر و یکجا برداشته نشود، هیچ اقدام جبرانی خودمان را متوقف نمی‌کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: همان‌طور که دولت بارها اعلام کرده است، گفت وگو برای گفت‌وگو سیاست ایران نیست و مقدماتی که انجام شده برای این است که از بن‌بست وین خارج شویم و اگر آمریکا همچنان بخواهد بن‌بست را ادامه دهد، مسیر سختی در مقابل آمریکا برای بازگشت به برجام خواهد بود.
بی‌عملی و فرار از مسئولیت
سه کشور اروپایی
خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه سران آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس در رم و ابراز نگرانی از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران نیز عنوان کرد: هم سه کشور اروپایی و هم آمریکا به خوبی می‌دانند که وضعیت فعلی به‌دلیل بی‌عملی و فرار از مسئولیت سه کشور اتحادیه اروپا و مشخصا آلمان، فرانسه و انگلیس به همراه نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است.
وی ادامه داد: موقعی که آمریکا در دوران ‌ترامپ از برجام خارج شد پیام مستقیم اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ‌کننده برجام را دریافت کردیم. ۱۱ تعهد مکتوب اتحادیه اروپا داد که هیچ‌کدام از این تعهدات را انجام نداد. نمی‌توانند تاریخ را از سر بنویسند. توصیه می‌کنم به جای این‌که دور هم جمع بشوند و گعده‌های دوستانه بگیرند و حرف‌هایی بزنند که وقتی از خواب بیرون می‌روند باورشان نمی‌شود، برای راهکارهایی فکر کنند که چگونه می‌‌توانند به‌عنوان دولت‌های مسئول به تعهداتشان عمل کنند. نه دولت آلمان و نه دولت فرانسه و نه دولت انگلیس تا امروزی که در خدمت شما هستم هیچ‌کدام از تعهداتشان را بعد از خروج آمریکا از برجام انجام ندادند.
سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: آنها ثابت کردند که بیش از این‌که پایتخت‌های آنها در موضوعات حقوق بین‌الملل مهم باشد، این واشنگتن است که در روابط فراآتلانتیک برای آنها تعیین تکلیف می‌کند. کما این‌که آن موقع به آن صورت تعیین تکلیف کرد و الان هم به نوع دیگری. اتحادیه اروپا باید از این بی‌عملی خارج شود و خودش را به یک کنشگر مسئول و فعال نزدیک کند.
وی در واکنش به بیانیه سران فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا در رم اعلام کرد که بحران به اصطلاح هسته‌ای که در این بیانیه به گزافه از آن یاد شده، یک بحران ساختگی و تبلیغاتی بیشتر نیست.
منتظر اقدام و عمل واشنگتن هستیم
خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: سفر آقای باقری به بروکسل برای همین بود که اولا روشن شود که چرا آمریکا ۶ دور گفت‌وگوهای کاملاً دقیق و رو به جلو را به بن‌بست کشاند و چرا با رویکرد یکجانبه‌اش اجازه نداد آن‌چه که باید در اجرای برجام طابق النعل بالنعل اجرایی شود، عملیاتی شود و اینکه چگونه می‌شود از بن‌بست پیش آمده خارج شد.
وی گفت: اگر آمریکا روزی که به وین می‌آید، با برنامه اجرایی درست به وین بیاید و سیاست قبلی خودش مبنی بر حفظ بخشی از تحریم‌های ‌ترامپ علیه ملت ایران را کنار بگذارد و انرژی و وقت مجموعه 1+4 و ایران را با استدلالات بی‌سروته برای نگهداشتن بخشی از تحریم‌ها تلف نکند، همه مطمئن باشند که توافق برای چگونگی بازگشت آمریکا به برجام و رفع یکجا و موثر همه تحریم‌ها به سرعت می‌تواند رخ دهد.منتظر اقدام و عمل واشنگتن هستیم. 
سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: نسبت آمریکا با برجام، نسبت کشوری است که از نظر حقوق بین‌الملل، غیرقانونی خارج شده و از نظر سیاسی تلاش کرده این توافق بین‌المللی مورد تایید قطعنامه شورای امنیت را از بین ببرد، همچنین تلاش کرده است که دلار را تبدیل به سلاح علیه این توافق کند.
خطیب‌زاده افزود: اگر سیستم سیاسی آمریکا دچار آلزایمر شده لازم است به آنها گفته شود چه کسی از توافق خارج شد.
وی تصریح کرد: ایران با صبر راهبردی یک‌ساله، تمام تعهدات خود را انجام داد و بعد از بی‌عملی اروپا، برخی اقدامات جبرانی را انجام داد و آمریکا همه را می‌داند.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: برخی اظهارات، تکراری و به تعبیر دقیق‌تر بی‌روح و نخ‌نما شده است. آمریکا می‌داند گزینه‌ها چیست و بهتر است به جای اینکه در دام ادبیات و منطق تندروها بیافتد، تلاش کند ادبیات جدید و منطق جدیدی را ایجاد کند و بداند اقدام درست را جامعه جهانی با آغوش باز خواهد پذیرفت.
رژیم صهیونیستی
به خوبی از توانمندی ایران آگاه است
خطیب‌زاده همچنین پیرامون گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی، اظهار داشت: گفت‌وگوها جدی و شفاف است، اما اینکه ما به کجا برسیم مشروط به طرف مقابل است که از اظهارات رسانه‌ای عبور کند.
وی در پاسخ به سؤالی درخصوص اختصاص بودجه ۱.۵ میلیارد دلاری اسرائیل علیه ایران، تصریح کرد: ما تهدید رژیم‌ اشغالگر قدس برای ثبات امنیت منطقه را نادیده نگرفتیم، اساساًً ذات این رژیم بحران‌آفرینی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رژیم صهیونیستی به خوبی از توانمندی ایران آگاه است و توانمندی محدود خود را هم می‌داند. آنها می‌دانند که ایران درباره امنیت خود مصالحه نمی‌کند و شوخی ندارد.
تاریخ مذاکرات وین
در این هفته نهایی می‌شود
خطیب‌زاده اظهار داشت: گفت‌وگوهای ما در وین قبل از نوامبر نهایی می‌شود. ما و پکن رایزنی‌های خیلی نزدیکی با هم داریم و اینکه در بروکسل تاریخ قطعی و نهایی نشد، چون ایران می‌خواست با همه طرف‌ها و از جمله پکن رایزنی کند و تاریخ ان‌شاءالله در این هفته نهایی می‌شود.
بین ایران و آمریکا
مدت‌هاست گفت‌وگویی نبوده
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی درباره خبری مبنی بر این‌که آمریکایی‌ها پیشنهاد دادند مذاکرات دوجانبه و محرمانه‌ای با ایران در کشور ثالث مثل عراق داشته باشند، اظهار داشت: بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا مدت‌هاست گفت‌وگویی نبوده است. بعد از خروج آمریکا از برجام هم به‌عنوان کشوری که در آن زمان عضو کمیسیون مشترک برجام بود، برخی ملاقات‌ها بود ولی بعد از آن دیگر تماس و یا ملاقات مستقیم یا غیرمستقیمی‌نبوده است.
سالیوان می‌داند
left به چه معناست
وی درباره اظهارات جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا درخصوص خروج از برجام و موضع ایران نیز گفت: سالیوان در دوره اوباما یکی از مذاکره‌کنندگان بوده است و برخی صحبت‌های آن ما را درباره نیات دولت فعلی آمریکا به‌تردید می‌اندازد. اگر اینها را از مقامات دولت ‌ترامپ می‌شنیدیم می‌گفتیم نمی‌دانند و به آنها اشتباه گزارش شده و نیت به هم زدن موضوع را دارند، ولی وقتی این جملات را از اینها می‌شنویم می‌گوییم اینها نشان می‌دهد آنها در بیان هم صداقت ندارند و نیات درستی ندارند.
خطیب‌زاده افزود: حتما انگلیسی سالیوان خوب است و می‌داند که left به چه معناست و آنکه از برجام لفت داد آمریکا بود. ایران و 1+4 عضو برجام هستند به آمریکا توصیه می‌کنیم که بر مسیر بازگشتش به برجام تمرکز و توجه کند.
به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان و اینکه آیا احتمال می‌دهید مذاکرات در جریان بین دو کشور به تسهیل روابط تجاری کمک می‌کند؟ نیز بیان کرد: تا بازگشایی سفارتخانه‌ها فاصله داریم و الان زود است درخصوص این موضوع صحبت کنیم. آن‌چه هست گفت‌وگوهای ما در بغداد، شروع یک فرآیند بوده که انتهای این فرآیند می‌تواند به آنجا بینجامد.
وی بیان کرد: اینها همه مشروط و منوط به تعهد جدی ریاض برای اقدام موثر است.