kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۸۷۲
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶
در جلسه شورای عالی قوه قضائیه مطرح شد

آمادگی دستگاه قضا برای استقرار قاضی سیار یا ثابت در همه گمرکات

رئیس‌قوه قضائیه به دادستان کل کشور و رئیس‌سازمان بازرسی دستور داد که تدبیری برای رفع مشکل نگهداری کالا در انبار‌ها اتخاذ نمایند.


به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به سالروز «شهادت آیت‌الله قاضی طباطبایی»، از وی به عنوان انسانی وارسته و خیرخواه که عمر خود را وقف تبلیغ دین و تعلیم و تربیت کرد و در این راه به فیض شهادت نائل آمد یاد کرد و گفت: زندگی شهید قاضی طباطبایی و قاتلان و حامیان قاتلان او عبرت آموز است که ببینند این شهید عزیز در چه جایگاهی قرار گرفته و آنها به چه وضعیتی دچار شده‌اند.
محسنی اژه‌ای افزود: منافقین با شعار‌های ارزشی وارد میدان شدند، اما انحراف و جدایی آنها از راه حق از جایی شروع شد که در فهم دین از عالمان دین شناس استفاده نکرده و به فهم ناقص خود اکتفا، و قرآن و مکتب ناب اهل بیت را رها کردند.زاویه منافقین از حق در جایی بیشتر شد که اگر چه شعار‌های به ظاهر خوبی سرمی دادند، اما آرام آرام به مرحله‌ای از انحراف رسیدند که عالمان دین و افرادی همچون آیت‌الله بهشتی، آیت‌الله قدوسی و... را به عنوان سد راه اسلام به شهادت رساندند و خون ۱۷ هزار انسان بی‌گناه را بر زمین ریختند.
تلاش برای حل مشکلات خوزستان
با یک نسخه خاص
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سفر کاری ۱۸ ساعته خود و همکارانش به استان خوزستان در هفته گذشته و بررسی میدانی مشکلات این استان اظهار داشت: استان خوزستان دارای مواهب غنی الهی است، اما به خاطر برخی ضعف‌ها مردم گرفتار مشکلاتی شدند که حقیقتاً مستحق آن نیستند و دشمن هم به دنبال سوءاستفاده از این ضعف‌هاست.
رئیس‌قوه قضائیه تأکید کرد: مسائل استان خوزستان باید به طور ویژه دیده شود و با اقدامات متعارف و مرسوم نمی‌توان مشکلات آب، مسائل زیست محیطی و فرهنگی و اقتصادی مردم این منطقه را حل کرد و تلاش ما این است با یک نسخه خاص به طور فوق‌العاده به این مسائل توجه کنیم.
ضرورت هوشیاری و مراقبت در حوزه سایبری
با توجه به نقشه‌های دشمن
محسنی اژه‌ای با اشاره به مشکل ایجاد شده در جایگاه‌های سوخت از صبوری مردم تقدیر کرد و با هشدار نسبت به نقشه‌های دشمن در حوزه سایبری که ریشه در شکست و عدم موفقیت در توطئه‌ها و اهداف قبلی آنها دارد، به مسئولان ذیربط تاکید کرد که در این زمینه هوشیاری و مراقبت لازم را مبذول دارند.
صلح و سازش بین ۲ طایفه در استان خوزستان
پس از چند سال نزاع، دستاوردی کم‌نظیر است
وی در واکنش به گزارش محمدباقر الفت درخصوص صلح و سازش بین دو طایفه در استان خوزستان پس از چند سال نزاع خونین (با ۲۰ کشته و چندین نفر زخمی و...) که در جریان سفر استانی اخیر صورت گرفت، از این اقدام به عنوان دستاوردی کم نظیر یاد کرد که با عنایت خداوند متعال و تلاش‌های مسئولان استانی، علما، ریش سفیدان و متنفذین محلی و مردم استان خوزستان رخ داده است.
دستور به دادستانی کل و سازمان بازرسی
برای بررسی مستمر انبار‌های نگهداری کالا
در ادامه حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور با اشاره به بازدید از انبار بندر امام خمینی(ره) گفت: در هر سه انبار از سال‌های گذشته کالا‌هایی وجود داشت. در یکی از انبار‌ها ۴۲۰۰ تن برنج باقی مانده که مرجوعی است و باید به کشور مورد نظر برگردانده شود. در یک انبار هم ۱۴۰ هزار تن ذرت فاسد وجود داشت که ۱۲۰ هزار تن را خارج کردند و تاکید شد که مابقی آن نیز ظرف یک ماه از انبار تخلیه شود؛ چراکه آثار زیانباری برای محیط زیست دارد. در یک انبار هم ۳۷۰۰ تن کالای مسموم از سال ۹۷ وجود دارد که مربوط به پشتیبانی امور دام است که تاکید شد زودتر تخلیه شوند.
محسنی اژه‌ای در واکنش به گزارش دادستان کل کشور درخصوص انبار‌های نگهداری کالا که در جریان سفر استانی خوزستان مورد بازدید قرار گرفته بود با نامطلوب ارزیابی کردن وضع موجود به دادستان کل کشور و رئیس‌سازمان بازرسی دستور داد که به صورت مستمر این موضوع را بررسی و تدبیری برای رفع مشکل نگهداری کالا در انبار‌ها اتخاذ نمایند.
وی با گلایه از وضعیت نگهداری کالا‌ها در انبار‌های سازمان امور تملیکی و گمرکات کشور که بعضا منجر به فاسد شدن برخی از آنها می‌شود و با بیان اینکه به رئیس‌جمهور و رئیس‌مجلس اظهار کرده‌ام که این موضوع با عقل و منطق و شرع پذیرفته نیست، گفت: کالا‌های زیادی می‌آید و در انبار گمرک می‌ماند و انبار را اِشغال می‌کند و وقتی انبار ِاشغال شد محلی برای کالای دیگر که باید تخلیه شود موجود نیست و باید در نوبت بماند که این موضوع هزینه بر می‌شود.
رئیس‌قوه قضائیه ادامه داد: کالا می‌ماند و به هر دلیلی ترخیص نمی‌شود درحالیکه باید در مورد کالایی که می‌آید پیش‌بینی صورت گیرد که آیا می‌تواند تخلیه و ترخیص شود و اگر نمی‌تواند چند وقت می‌تواند نگهداری شود.
محسنی اژه‌ای با بیان اینکه این کالا مورد نیاز کشور است، تخلیه هم می‌شود، اما ترخیص نمی‌شود تا زمانیکه فاسد شود، از روند موجود انتقاد کرد و گفت: چه منطقی است که کالا را نیاز داشته باشیم، پول هم داده باشیم، ولی آن کالا بیاید تا در انبار بماند.
وی با اشاره به گزارش دادستان کل کشور در مورد ۱۴۰ هزار تن ذرت فاسد در یکی از انبار‌های بندر امام خمینی(ره) افزود: این ذرت‌ها به کشور آمده، مانده و فاسد شده است و اکنون باید کلی پول هزینه شود تا برای این جنس فاسد فکری صورت گیرد. حال سؤال اینجاست که این کالای فاسد کجا باید امحا شود؟
رئیس‌قوه قضائیه با طرح این سؤال که دو نماینده قوه قضائیه در سازمان اموال تملیکی چه کاری انجام می‌دهند، گفت: اموال زیادی در انبار‌های سازمان اموال تملیکی وجود دارد که فاسد شده و تاریخ گذشته است و یا تعداد آن از مقدار ذکر شده روی کارتن کمتر است که مشخص نیست تعدی به این کالا، در کجا صورت گرفته است؟
محسنی اژه‌ای با تاکید بر اینکه هیچ‌کس این وضعیت ورود، نگهداری و ترخیص کالا را قبول نمی‌کند به رئیس‌سازمان بازرسی و دادستان کل کشور ماموریت داد تا هر اقدامی که می‌شود برای رفع مشکلات موجود صورت دهند.
وی با اشاره بر اینکه ممکن است در این زمینه قانونگذاری نیاز باشد در عین حال تاکید کرد که با همین قوانین فعلی هم می‌شود بهتر از روند موجود عمل کرد.
رئیس‌دستگاه قضا آمادگی خود را برای استقرار قاضی سیار یا ثابت در همه گمرکات کشور اعلام کرد و گفت: تا جایی که جز اختیارات بنده است هر نوع همکاری را انجام می‌دهم؛ چراکه وضعیت بسیار نامناسب است. این موضوع از طریق وزارت اقتصاد باید دنبال شود، به صرف اینکه یک نامه نوشته شود که فلان آسیب موجود است نباید موضوع رها شود. در مورد هر فردی که کوتاهی کرده است چه در دولت سابق چه در این دولت و چه در دستگاه‌های دیگر باید از نظر قضایی پیگیری صورت گیرد.