kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۸۵۸
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳
همزمان با رؤیاپردازی‌های اردوغان رخ می‌دهد

مردم ترکیه گرفتار در بحران‌های اقتصادی

 

در حالی که رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی‌های خود اوضاع اقتصادی این کشور را رویایی توصیف می‌کند زندگی مردم ترکیه و قدرت خرید آنها هر روز بدتر و بدتر می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، اخیرا گفته است که کشورش یکی پس از دیگری در حال شکستن رکوردهای صادرات و رشد اقتصادی در جهان است.
درواقع این اظهارات نشان‌دهنده ذهنیت اردوغان نسبت به شرایط اقتصادی ترکیه است، اما در بطن ماجرا شرایط جور دیگری است.
در یک بازار ماهی‌فروشی یک ماهی‌فروش می‌گوید، رئیس‌جمهور ما می‌گوید، در اروپا مردم برای پیدا کردن غذا در حال سَرَک کشیدن در سطل آشغال‌ها هستند و این ذهنیت اردوغان است، اما وی باید به اینجا بیاید و با شرایط واقعی مردم روبرو شود و متوجه شود که قشر متوسط ترکیه چگونه در حال گذران زندگی هستند. البته دیگر قشر متوسطی باقی نمانده و این چیزی است که اتفاق افتاده است.
ماهی‌فروش: قدرت خرید مردم ترکیه از بین رفته
یک ماهی‌فروش دیگر نیز می‌گوید: قدرت خرید مردم از بین رفته و ما می‌بینیم که مشتریانمان پول ندارند و به خاطر همین کار برای ما خیلی سخت شده است.
ارزش لیر ترکیه از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 20 درصد
ارزش خود را از دست داده و درواقع بدترین عملکرد را در میان ارزهای بازارهای نوظهور داشته است.
آمارهای رسمی هم حاکی از آن است که نرخ تورم در ترکیه در ماه سپتامبر به بالاترین سطح خود در دو سال و نیم گذشته رسیده و شاهد افزایش شدید قیمت‌ها در بازار مسکن و اجاره نیز بوده‌ایم.
آمار شهرداری‌ها حاکی از آن است که قیمت مسکن در ترکیه در طول بحران کرونا به طور متوسط 66 درصد بالا رفته است و هیچ نشانه‌ای از فروکش کردن این بحران نیست.
یک مشاور املاک در ترکیه می‌گوید: هم‌اکنون یک خانه برای اجاره دارم که قیمت آن 7500 لیر در ماه است که معادل 750 تا 800 یورو می‌شود، اما همین یکی دو ماه پیش اجاره این خانه 450 یورو بود.
این مشاور املاک تاکید کرد: شرایط اقتصادی تأثیر شدیدی روی قیمت‌ها گذاشته و انتظار داریم طی ماه‌های آینده هم قیمت‌ها همین جور بالا بروند.
دانشجویان ترکیه: پناهی نداریم!
دانشجویان از جمله کسانی هستند که بیشترین آسیب را از شرایط کنونی اقتصادی ترکیه دیده‌اند. با باز شدن صدها دانشگاه خصوصی و غیرانتفاعی در ترکیه تعداد دانشجویان به شدت افزایش یافته همین چند هفته پیش بود که صدها نفر از آنها جنبش «اشغال پارک‌ها و مکان‌های تفریحی» را به راه انداختند و شعار آنها این بود که «ما پناهی نداریم». این اقدام به سرعت از سوی اردوغان محکوم شد.
وی در یک سخنرانی گفته بود که آیا کسانی که پارک‌ها و مکان‌های تفریحی را‌اشغال می‌کنند واقعا دانشجو هستند؟ آنها تروریست هستند و از خارج آمده‌اند تا تروریسم را در ترکیه گسترش دهند.
یک دانشجو در این باره می‌گوید: اردوغان باید به خیابان‌ها و پارک‌ها بیاید و شرایط را ببیند و سپس درباره اینکه به ما تروریست بگوید، دوباره فکر کند.
جان دنیس، یک دانشجوی 24 ساله وکالت است. وی توانسته با چند دانشجوی دیگر یک خانه یک خوابه
زیر همکف اجاره کند و برای اینکه سهم خود از اجاره را پرداخت کند، به عنوان خدمتکار رستوران در حال کار است.
وی می‌گوید: من مجبور هستم شب‌ها به عنوان خدمتکار کار کنم؛ چراکه چاره دیگری نیست. در ترکیه میلیو‌ن‌ها دانشجو مثل من وجود دارند که مجبور هستند، حتی در شغل‌های سطح پایین کار کنند و این در واقع مشکل اصلی است. ما چگونه می‌توانیم درس بخوانیم، اگر کار پیدا نکنیم که اجاره خانه را پرداخت کنیم.
نکته متناقض اینجاست که در حالی دولت ترکیه دم از شکستن رکوردهای صادرات و رشد اقتصادی می‌زند که مردم این کشور در حال فقیرتر شدن هستند.
ولسی یولوسوی، یکی از اساتید دانشگاه یدیتپ در استانبول می‌گوید: ارقام مرتبط با رشد اقتصاد ترکیه نشان‌دهنده آنچه در زندگی و جیب مردم می‌گذرد نیست. اختلاف جدی بین چگونگی زندگی کردن مردم و آمارهای رسمی وجود دارد. چیزی که مهم است درآمد است و چیزی است که مردم به دست می‌آورند و در این منظر ما نمی‌توانیم درباره رشد صحبت کنیم. آمارها در این زمینه حتی از میزان مورد انتظار کمتر است و در شرایط کنونی ما شاهد رشد منفی درآمد مردم هستیم.
البته بد شدن اوضاع اقتصادی در ترکیه مربوط به این یکی دو سال نیست و به طور کلی طی سال‌های گذشته و به دلایل مختلف از جمله دخالت دولت در امور بانک مرکزی این کشور همین طور شاهد پایین آمد ارزش لیر و قدرت خرید مردم در این کشور هستیم. البته کرونا هم در این مسیر بی‌تأثیر نبود چراکه باعث شد تا ورود گردشگر به ترکیه به میزان قابل توجهی کاهش یابد.
یکی از مبانی اقتصاد ترکیه ورود گردشگران خارجی است و تا پیش از این، این مسیر یکی از اصلی‌ترین منابع تامین ارز خارجی در این کشور بوده است.
12/5 میلیون نفر از مردم ترکیه زیر خط فقرند
در همین حال اتحادیه کارگری ترکیه اعلام کرد: شاخص خط فقر در این کشور در ماه اکتبر (ماه گذشته میلادی) برای یک خانواده چهار نفره به 10 هزار و 75 لیر رسیده است.همچنین خط گرسنگی نیز برای همین خانواده 3 هزار و 96 لیر محاسبه شده است.
به نوشته این گزارش، میلیون‌ها نفر در ترکیه با حداقل حقوق 2 هزار و 825 لیر کار می‌کنند.نتایج گزارش «مرز گرسنگی و فقر» توسط اتحادیه کارگری ترکیه (Türk-İş) برای ماه اکتبر 2021 منتشر شده است. میلیون‌ها نفر در ترکیه با حداقل حقوق 2 هزار و 825 لیر کار می‌کنند.
بر اساس این گزارش، تنها مخارج تهیه مواد غذایی در یک سال گذشته به طور متوسط 611 لیر و قیمت مواد غذایی در ماه جاری میلادی نسبت به ماه گذشته حدود 24.61 درصد افزایش یافته است. بنا بر اعلام آمارهای رسمی، 12 میلیون و 589 هزار و 820 نفر در ترکیه با حداقل حقوق زندگی می‌کنند. این عدد، بدون احتساب کارگران بدون بیمه است. زمانی که حداقل حقوق در ترکیه اعلام شد، خط گرسنگی 2 هزار و 681 لیر بود اما طی 9 ماه، خط گرسنگی از حداقل دستمزد فراتر رفته است.