kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۸۰۱
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸
طی 10 روز صورت گرفت

ثبت‌نام 632 هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن

وزارت راه و شهرسازی از ثبت‌نام ۶۳۲ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن (ثمن) طی بازه زمانی ۲۸ مهر تا ۹ آبان‌ماه ۱۴۰۰ خبر داد.

 


به گزارش تسنیم، ثبت‌نام در سامانه
sama.mrud.ir (ثمن) از مرز 630 هزار نفر عبور کرد. بر اساس جدیدترین آمار وزارت راه و شهرسازی از 28 مهرماه امسال تا دیروز 632 هزار نفر در سامانه ثمن ثبت‌نام کرده‌اند.
متقاضیان قانون جهش تولید مسکن باید شروط تاهل، سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه 5 سال سکونت در شهر مورد تقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن را داشته باشند.
طبق اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی بانوان مجرد بالای 35 سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با 20 سال سن نیز می‌توانند برای واحدهای قانون جهش مسکن ثبت‌نام کنند. محمودزاده درخصوص سؤالی در مورد قیمت تمام شده واحدهای مسکن نهضت ملی مسکن، گفت: هم اکنون رقمی که برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی پیش‌بینی شده،
۴ میلیون است که می‌تواند تغییر یابد. اما این قطعیت ندارد و نمی‌توان رقمی ثابت را اعلام کرد. به این دلیل که ساخت و ساز توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و دولت سازنده نیست، همچنین با توجه به اینکه قیمت مصالح ثابت نیست، نمی‌توان قیمت ثابتی را اعلام کرد. وی با بیان اینکه ۷۰ درصد قیمت ساخت مربوط به مصالح و ۳۰ درصد دستمزد است، اعلام کرد: تلاش دولت این است که با مدیریتی که در حوزه مصالح و خدمات انجام می‌دهد، ارزان‌تر به این پروژه‌ها تخصیص داده شود. پیش‌بینی ما این است که واحدهای قانون جهش تولید مسکن نزدیک به ۳۰ درصد از قیمت مشابه بازار ارزان‌تر باشد که در دو سالی که ساخت به طول می‌انجامد و در ۵ مرحله اعلامی باید پول واریز شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی سود تسهیلات پرداخت شده در قانون جهش تولید مسکن را ۱۸ درصد
برشمرد و افزود: در قانون جهش تولید مسکن، صندوق ملی مسکن تعریف شده است که صندوق ملی مسکن مابه‌التفاوت سودها را مدیریت می‌کند. بدین معنا برای دهک‌های اول تا سوم با پایین‌ترین قیمت ممکن با ۵ درصد سود تسهیلات پرداخت می‌شود. برای دهک‌های متوسط نیز سود تسهیلات تا حداکثر ۱۲ درصد است و مابه التفاوت توسط صندوق ملی مسکن به بانک‌ها پرداخت می‌شود.
ثبت‌نام در سامانه ثمن تا 28 ماه جاری ادامه خواهد داشت.