kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۷۵۸
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹

کرونا نیروی هوایی آمریکا را به دردسر‌انداخت؛ 12 هزار نظامی مخالف واکسن اخراج می‌شوند

 


سرویس خارجی-
«واشنگتن پست» می‌گوید نیروی هوایی آمریکا از زمان اجباری شدن واکسیناسیون با امتناع گسترده مواجه شده و حدود ۱۲ هزار نظامی که از تزریق واکسن خودداری می‌کنند، شاید اخراج شوند.
داده‌های وبگاه «ورلد امترز» نشان می‌دهد تعداد افرادی که در سراسر جهان به دلیل ابتلا به ویروس «کووید-۱۹» جان خود را از دست داده‌اند، بامداد یکشنبه از ۵ میلیون نفر فراتر رفته است.(رویترز حدود دو هفته آمار مشابهی را منتشر کرده بود) بر این اساس تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از 247 میلیون نفر هم تا کنون به این ویروس مبتلا شده‌اند. در مقابل اما حدود ۲۲۳ میلیون نفر از بند این بیماری رهایی پیدا کرده و سلامت خود را به دست آورده‌اند. افزایش مبتلایان جهانی کرونا به بیش از247 میلیون نفر در حالی است که به دلیل گسترش سویه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا از جمله کرونای دلتا، در قاره‌های مختلف، رنگ کشورهای زیادی دوباره قرمز شده است. طبق آمار« وُرلداُمترز»، در میان کشورهای آلوده به این ویروس، آمریکا با حدود ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر، بیشترین شمار مبتلایان در جهان را دارد. این کشور با نزدیک به ۷۶۶ هزار جان‌باخته، در رتبه نخست کشورهای دارای بیشترین موارد فوتی ویروس کرونا ایستاده است.
در این بین تقریبا در تمام کشورها افرادی هستند که بنا به دلایلی، اعتقادی به تزریق واکسن ندارند و بعضا حتی آن را یک «توطئه خطرناک» می‌دانند. حالا خبر رسیده، هزاران نفر از نظامیان آمریکایی که واکسن کرونا را احتمالا خطرناک و توطئه می‌دانند و حاضر نشده‌اند آن را تزریق کنند، ممکن است اخراج شوند.
ممانعت نظامیان آمریکایی از تزریق واکسن کرونا به دردسر تازه نیروی هوایی آمریکا تبدیل شده است. روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در این باره گزارش داده نیروی هوایی آمریکا اولین شاخه نظامی این کشور است که از زمان اجباری شدن واکسیناسیون در دو ماه پیش با امتناع گسترده مواجه شده و حدود ۱۲ هزار نظامی از تزریق واکسن خودداری کرده‌اند. به گزارش «اسپوتنیک»، تا اوایل اکتبر (مهر) تقریباً ۶۰ هزار نفر از اعضای نیروی هوایی آمریکا تمایلی به واکسینه شدن نداشتند. در همین حال، به گفته «جان کربی» سخنگوی پنتاگون، ۹۷ درصد از کل نظامیان آمریکایی تاکنون حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده و ۸۷ درصد به طور کامل واکسینه شده‌اند. تا ماه گذشته میلادی، ۹۴ درصد نیروی هوایی واکسینه شدند، اما این میزان در هفته‌های اخیر کاهش یافته است. به گزارش این روزنامه آمریکایی‌، افرادی که تا ضرب‌الاجل تعیین شده واکسینه نشوند، ممکن است از سمت خود برکنار شوند یا توسط سیستم قضایی نظامی متهم شوند، اما مجازات دقیق هنوز مشخص نیست.
در اوایل ماه اوت(مرداد) وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ برای ۱.۳ میلیون نفر در حال انجام وظیفه اجباری خواهد شد، در غیر این صورت سربازان جریمه خواهند شد. در ۲۵ اوت (3 شهریور) «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا به همه پرسنل نظامی دستور داد که تا دوم نوامبر (11 آبان) حداقل باید یک دوز واکسن را دریافت کرده باشند، به استثنای اعضای گارد ملی و اعضای ذخیره که در عوض باید گواهی واکسیناسیون را تا دوم دسامبر(11 دسامبر) ارائه کنند. در این بین، تنها کسانی مستثنی شدند که در پایان خدمت به مرخصی می‌روند و از ذخیره خارج می‌شوند و دیگر در محل کار خود در وزارت دفاع آمریکا حضور فیزیکی نخواهند داشت.
تظاهرات علیه واکسیناسیون
همزمان تظاهرات علیه واکسیناسیون اجباری نیز همچنان در برخی کشورهای جهان ادامه دارد. «اسکای نیوز» در گزارشی در همین زمینه نوشت: هزاران معترض روز شنبه در ملبورن، مهم‌ترین شهر استرالیا در اعتراض به سیاست‌های جدید ضد کرونایی دولت استرالیا به خیابان‌ها آمدند. معترضان در اعتراض به قانون جدید محدودیت‌های کرونایی از «دنیل‌اندروز»، نخست‌وزیر استرالیا خواستند تا  استعفا دهد. معترضان در این راهپیمایی تابلو‌هایی از جمله «ما با قوانین جدید ضد کرونایی مخالفیم»، «لایحه را متوقف کنید.» و «دن‌اندروز استعفا بده.» در دست داشتند. تظاهرکنندگان همچنین به اجرای واکسیناسیون اجباری معترض بودند. نخست‌وزیر استرالیا هشدار داده است که استرالیایی‌هایی که واکسینه نشده‌اند، تا سال ۲۰۲۲ مشمول محدودیت‌های کرونایی خواهند شد و از ورود به تجمعات منع می‌شوند. لایحه این قانون عصر پنجشنبه  پس از معرفی به پارلمان این کشور و با کسب ۵۱ رای موافق و ۲۶ رای مخالف به تصویب رسید.بر اساس این قانون، افرادی که به دلیل نقض عمدی دستورالعمل‌های بهداشت عمومی مجرم شناخته می‌شوند، به دو سال زندان یا جریمه ۹۰ هزار و ۵۰۰ دلاری محکوم خواهند شد.
از سوی دیگر رسانه‌ها گزارش دادند اعتراضات مشابهی هم در پاریس روز یک شنبه در پاریس در اعتراض به اجباری شدن گذرنامه بهداشتی (گواهی واکسیناسیون) خبر داد.این تظاهرات ضددولتی برای شانزدهمین شنبه پیاپی در پاریس، پایتخت فرانسه و دیگر شهر‌های این کشور برگزار شد. نیرو‌های امنیتی دیروز نیز مانند هفته‌های گذشته دور تا دور تظاهرات کنندگان را محاصره کرده بودند. رویترز هم گزارش داد هزاران نفر روز شنبه همزمان با برگزاری نشست رهبران گروه ۲۰ در روم تظاهرات کرده و از سران گروه 20 خواستند تا علیه تغییرات اقلیمی اقدام کنند. به گزارش تسنیم فعالان محیط زیست مسئولیت اصلی سازماندهی و برگزاری این تظاهرات را بر عهده داشتند.این تظاهرات در شرایطی برگزار شده است که بیش از 6 هزار نیروی پلیس و حدود 500 سرباز برای برقراری نظم و امنیت در شهر رم مستقر شده‌اند.