kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۷۳۲
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۱

باقری: هیچ کشوری حق اظهارنظر درباره توانمندی‌های دفاعی ایران را ندارد

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره تلاش آمریکا برای گره زدن برنامه موشکی ایران به مذاکرات هسته‌ای، تأکید کرد که هیچ کشوری حق اظهارنظر درباره توانمندی دفاعی ایران را ندارد.


علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در مصاحبه با شبکه «روسیا الیوم» در پاسخ به این سؤال که آمریکا مسئله گفت‌وگو با ایران را به نقش این کشور در منطقه ازجمله برنامه موشک‌های بالستیک گره می‌زند، ایران چه موضعی در این خصوص دارد؟ تصریح کرد: توانمندی دفاعی هر کشور به همان کشور مربوط می‌شود و هر کشوری مطابق با منافع ملی خود و در چارچوب توانمندی‌هایی دارد، رفتار می‌کند تا از امنیت خود دفاع کند و قدرت بازدارندگی مناسب ایجاد نماید. این کشور می‌تواند و باید تجهیزات لازم برای این امر را به دست آورد. جمهوری اسلامی ایران در راستای این سیاست خود را ازنظر دفاعی تجهیز می‌کند تا امنیت ملی خود و همچنین منافع ملی‌اش را حفظ کند. هیچ کشور دیگری این حق را ندارد که از توانمندی‌ها و چیزهایی که کشوری دیگر برای دفاع از منافع ملی خود دارد، صحبت کند.
به گزارش فارس، وی در پاسخ به این سؤال مجری که آن‌طور که من متوجه شدم شما گره زدن برنامه موشکی ایران را به هرگونه مذاکره رد می‌کنید؟ تأکید کرد: قطعاً. توانمندی دفاعی ایران تصمیم ملی ایران است و مربوط به منافع و امنیت ملی ایران می‌شود، بنابراین هیچ کشوری حق ندارد در این خصوص صحبت یا اظهارنظر کند.
مجری همچنین می‌پرسد، با توجه به اطلاعاتی که هم‌اکنون در اختیار دارید، روابط با آژانس چگونه می‌تواند بر روند مذاکرات آتی اثرگذار باشد؟ معاون سیاسی وزیر امور خارجه در پاسخ اظهار می‌دارد:‌ مذاکراتی که ما داریم، هدفش لغو تحریم‌های بی‌رحمانه و غیرقانونی آمریکاست، این یک مسئله و مسئله دیگر درخصوص همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، تمایل دارم تأکید کنم که ما مطابق با توافق پادمان این همکاری‌ها را پیش می‌بریم.
باقری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی را چگونه ارزیابی می‌کنید و این گفت‌وگوها چه تأثیری بر اوضاع منطقه خواهد داشت؟ بیان داشت: دولت آیت‌الله رئیسی از ابتدای کار اعلام کرد که توسعه روابط با همسایگان و کشورهای منطقه در اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد گرفت. بر همین اساس همکاری با کشورهای همسایه از اولویت‌های دولت جدید ایران است. عربستان سعودی جزء همسایگان ماست و این سیاست شامل آنها نیز می‌شود.
مجری در بخش دیگری از گفت‌وگو می‌پرسد، نقش روسیه را در احیای پرونده هسته‌ای و بازگشت به تعهدات از سوی تمام طرف‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ معاون سیاسی وزیر امور خارجه می‌گوید:‌ البته ما پرونده هسته‌ای نداریم، فعالیت‌های هسته‌ای داریم. قطعاً روسیه نقش مثبت و سازنده‌ای داشته و به فعالیت‌های هسته‌ای ایران کمک کرده است. در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز، روسیه  نقش مؤثری دارد. نیروگاه بوشهر اساس همکاری میان دو کشور است و ما در این نیروگاه در حال ساخت دو فاز هستیم که نشان‌دهنده میزان همکاری‌ها میان دو طرف است. دو کشور همچنین در عرصه بین‌الملل حتی در این زمینه نیز با یکدیگر همکاری دارند. اما درخصوص دستور کارهای بین‌المللی می‌گوییم که گفت‌وگوهای ما همواره سازنده است. من امروز در مسکو گفت‌وگوهای سازنده‌ای با دوستم داشتم. این گفت‌وگوها مثبت و ثمربخش بود. من با معاون وزیر خارجه روسیه توافق کردم که رایزنی‌های ما مرحله‌ای باشد و در تمامی سطوح ادامه داشته باشد تا دو طرف مواضع یکدیگر را بشناسند و با گروه ۱+۴ وارد مذاکره شوند.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شما توان پاسخ مستقیم به حمله مستقیم احتمالی اسرائیل علیه ایران را دارید؟ نیز تأکید کرد: اسرائیل این را حتی در خواب هم نخواهد دید و اگر خوابش را هم ببیند، دیگر از خواب بیدار نخواهد شد.
باقری همچنین در پاسخ به این سؤال که ایران در مذاکرات آستانه برای حل‌وفصل بحران سوریه همکاری داشت، ارزیابی شما از نقش ترکیه خصوصاً حضور نیروهای این کشور در خاک سوریه چیست؟ اظهار داشت: ما همواره تأکیدمان این است که امنیت و حاکمیت کشورهای منطقه باید حفظ شود. کشورهای منطقه باید به حاکمیت و امنیت دیگر کشورها احترام بگذارند. هیچ بهانه‌ای برای نقض حاکمیت و امنیت کشورهای منطقه وجود ندارد.