kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۷۰۰
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳
ذوالنوری:

شروط جدیدی برای مذاکرات داریم باید سهم خود را از «برجام» بگیریم

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی می‌گوید ایران شروط جدیدی برای مذاکرات دارد و تضمین‌های جدی و جدید می‌خواهد تا دوباره غربی‌ها نقض برجام نکنند و به دنبال پیمان‌شکنی نباشند.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در واکنش به اظهارات برخی از افراد مبنی بر اینکه دولت چاره‌ای جز پذیرش شروط غربی‌ها در برجام ندارد چرا که وضعیت اقتصاد در گرو برجام است، اظهار داشت: برجام دستاورد دولت سابق است و ما تمام هزینه‌های آن را دادیم. هزینه جدید دیگری متصور نیست که غربی‌ها به واسطه برجام بخواهند به ایران تحمیل کنند.
وی یادآور شد: میزان تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران بعد از برجام شدیدتر از قبل شد و حتی روحانی و ظریف هم به این مسئله اقرار کردند که شدیدترین تحریم‌های دوران تاریخ به کشورمان تحمیل شد و میزان تحریم‌ها از قبل از انعقاد برجام هم بیشتر شد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابراین دلیلی ندارد که جمهوری اسلامی ایران شرط جدیدی را در برجام بپذیرد. ما همه هزینه‌ها را در برجام دادیم و الان وقت آن است که آمریکا و کشورهای اروپایی عضو برجام تعهدات خود را عملیاتی کنند. غربی‌ها باید کوتاه بیایند، شروط ما را بپذیرند، تحریم‌های ایران را رفع کنند و در توافقات جدید وین گشایش ایجاد کنند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران زیر بار هیچ شرطی نخواهد رفت چرا که ابزار دیگری که وضع ما را بدتر کند، دست غربی‌ها نیست. از سوی دیگر با تلاش‌هایی که در کشور انجام شده، تورم نقطه به نقطه ۴.۵ درصد کاهش پیدا کرده است و مابقی امور هم در حال پیگیری است تا مشکلات مردم مرتفع شود.
وی گفت: روابط ایران با چین و روسیه روز به روز در حال تقویت شدن است. هنوز قرارداد راهبردی که با چین داشتیم، به مرحله اجرا نرسیده است و اجرای آن بسیاری از مشکلات کشور را کاهش می‌دهد. همچنین به دنبال انعقاد قراردادی اینچنین و بلندمدت با روسیه هستیم که آن هم گشایش‌هایی را به دنبال خواهد داشت.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: غربی‌ها در شرایطی نیستند که بخواهند شروط جدیدی را به ما تحمیل کنند. ایران در غنی‌سازی اورانیوم دست برتر را دارد و با تولید نسل جدید ماشین‌های سانتریفیوژ و سایر اقداماتی که براساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران انجام شده است، در موضع برتر قرار دارد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته ایران همواره مطابق با برجام حرکت کرده است و ما به هیچ وجه برجام را نقض نکردیم. جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه زیاده‌روی نکرده و همه اقداماتی که تاکنون انجام شده است، براساس اختیاراتی است که در برجام داریم.
ذوالنوری بیان کرد: آمریکا و غرب باید حقوق ملت ما را به رسمیت بشناسند و به اجرای تعهدات خود تمکین کنند. ما به ضرورت ادامه مذاکرات وین مصر هستیم. ایران میز مذاکره را ترک نکرده است و ترک نمی‌کند. مذاکرات وین انجام خواهد شد و فعلاً جمهوری اسلامی ایران درصدد تکمیل برنامه خود برای ورود قوی و منطقی به ادامه مذاکرات وین است و در نهایت مذاکرات از سر گرفته خواهد شد.
وی افزود: غربی‌ها هم به این نتیجه رسیدند که جمهوری اسلامی ایران شرط جدیدی را در برجام نمی‌پذیرد و آنان خودشان را برای عدم پذیرش شروط جدید از طرف ایران آماده کرده‌اند. اتفاقاً ایران شروط جدید دارد و تضمین‌های جدی و جدید می‌خواهد تا دوباره غربی‌ها نقض برجام نکنند و به دنبال پیمان‌شکنی نباشند. الان ما طلبکار هستیم نه طرف غربی و آنان باید شروط ما را بپذیرند. با این نگاه، قطعاً شرایط آینده بهتر از وضع موجود خواهد شد و به طور یقین ما به زودی بهبود را
خواهیم دید.