kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۶۹۴
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱

گزارش گاردین از موضع ریاکارانه بایدن درباره جنگ یمن

به رغم وعده‌های انتخاباتی رئیس‌ جمهور آمریکا درباره عدم فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان‌، رسانه‌ها از قرارداد ارسال تسلیحات تهاجمی آمریکایی به ریاض خبر دادند.


جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در زمان رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری بارها اعلام کرد که به دنبال پایان دادن به جنگ یمن خواهد بود و فروش هرگونه سلاح به عربستان را ممنوع خواهد کرد. اما بایدن در دوران ریاست جمهوری خود بارها بر خلاف این شعار انتخاباتی اقدام کرده است. به گزارش فارس، روزنامه انگلیسی «گاردین» در تحلیلی به نقل از کارشناسان نوشته قرارداد ۵۰۰ میلیون دلاری جدید آمریکا با عربستان با روح سیاست اعلام‌شده کاخ سفید برای ممنوعیت فروش تسلیحات «تهاجمی» به سعودی‌ها متناقض است.
گاردین نوشته قرارداد جدیدی که میان آمریکا و عربستان منعقد شده به ریاض اجازه می‌دهد ناوگان بالگردهای تهاجمی خود را به رغم استفاده از آنها در عملیات‌های جنگ یمن حفظ کند. گاردین در ادامه اضافه کرد که تصمیم واشنگتن در حالی اتخاذ شده است که مسئله پایان دادن به فروش تسلیحات «تهاجمی» به عربستان یکی از اولین اهداف سیاست خارجی جو بایدن بود. رئیس‌جمهور آمریکا در جریان کمپین انتخاباتی خود تصریح کرده بود که به «تمامی حمایت‌ها»‌ از جنگ یمن پایان خواهد داد چراکه این جنگ فاجعه‌ای انسانی به بار آورده است.
بنا بر این گزارش، وزارت امور خارجه آمریکا به عربستان اجازه داده است که در حال حاضر، برای پشتیبانی از ناوگان هلیکوپترهای آپاچی و بلک‌هاوک و همچنین در آینده برای پشتیبانی از ناوگان بالگردهای شینوک قرارداد منعقد کند. بر اساس این گزارش، ۳۵۰ پیمانکار آمریکایی برای دو سال آینده به همراه دو کارمند دولت آمریکا برای آموزش و خدمات‌رسانی به عربستان اعزام خواهند شد. این گزارش در حالی منتشر شده است که خبرگزاری «رویترز» نیز شامگاه چهارشنبه خبر داد که ریاض برای خرید تسلیحات نظامی از آمریکا درخواست کمک کرده است. یک مقام آمریکایی در این باره به خبرگزاری رویترز گفت که ریاض خواستار خرید تسلیحات آمریکایی برای کمک به عربستان در تقویت سیستم‌های دفاعی خود پس از حملات نیروهای یمنی به قلمرو خود با پهپادهای نظامی و موشک‌های بالستیک شده است.
این مقام آمریکایی که اشاره‌ای نیز به نام او نشد، در این ‌باره توضیح داد:‌ «به صورت علنی و خصوصی، ما توجه زیادی به موضوع بنادر و فرودگاه‌های [یمن] داریم. این کاری است که عربستان باید انجام دهد.گفت‌وگویی بین آمریکا و عربستان در مورد بهترین راه برای اجرای تعهد رئیس‌جمهور (جو بایدن) برای دفاع از این کشور بدون ارائه سلاح‌های تهاجمی برای درگیری‌های یمن، وجود دارد.»
عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس‌جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.
این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.