kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۶۴۹
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱
خطیب جمعه تهران:

شایسته‌سالاری در انتصاب‌ها موجب تحول می‌شود

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: اگر اصل شایسته‌سالاری مورد توجه و اهتمام قرار گیرد، با یک تحول و انقلاب عظیم در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روبه‌رو خواهیم شد.


حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران، در خطبه‌های نماز جمعه تهران‌ که در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به بخش‌هایی از نامه امیرالمومنین علی(ع) به مالک اشتر برای فرمانروایی مصر، گفت: مهمترین پیام این انتصاب از سوی امیرالمومنین(ع)، توجه به جایگاه شایسته‌سالاری در نظام سیاسی الهی است و این یک درس عملی برای همه ماست که اگر چهره‌ای شایسته است و تمام صلاحیت‌ها را دارد،‌ اما در آن مسئولیت دیگری شایسته‌تر است، نباید اغماض کنیم.
وی تاکید کرد: اگر این اصل مورد توجه و اهتمام قرار گیرد، با یک تحول و انقلاب عظیم در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روبه‌رو خواهیم شد.
امام جمعه موقت تهران گفت: مدیران در نظام اسلامی باید بالاترین سطح عزم و اراده را داشته باشند و مردم در آنها سستی مشاهده نکنند که این یکی از آفت‌های مدیریتی است. امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند مالک اشتر نماد عدالت و تعهد به اصول عقلی و علمی است، آنجا که جای تصمیم سریع و عاجل است، تصمیم سریع و درست می‌گیرد و آنجا که جای درنگ است، با درنگ تصمیم می‌گیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد اظهار داشت: همه آحاد جامعه و مدیران و مسئولان باید در این مسیر گام بردارند که دین خدا را پیاده کنند.
وی تصریح کرد: توجه به اصل نظام‌سازی و دولت‌سازی، پیام دیگر عهدنامه مالک اشتر است و صدها سند در قرآن کریم و احادیث دلالت بر این دارد که انبیای الهی در مسیر تشکیل نظام سیاسی برای سعادت ابدی و ساختن جامعه‌ای که مبتنی بر عدالت است و در آن فرهنگ، انسان‌های عادل تربیت می‌شوند، قدم برداشتند. بدون یک نظام سیاسی کارا و مبتنی بر اصول عقلانی و وحیانی، امکان تحقق اهداف انبیای الهی وجود ندارد.
جای وام‌های بانکی بدون بهره خالی است
امام جمعه موقت تهران همچنین با اشاره به فرازی از اصل 43 قانون اساسی درخصوص تأمین وام‌های بدون بهره برای مردم به عنوان یکی از وظایف دولت، گفت: امروز جای وام بدون بهره خالی است و این سؤال وجود دارد که نظام بانکی و اقتصادی کشور چند قدم برای تحقق این هدف برداشته است؟
وی با اشاره به قرار داشتن کشور در آستانه تدوین لایحه بودجه 1401 خاطرنشان کرد:‌ خوشبختانه رئیس‌جمهور محترم دستورالعمل جامعی را در این خصوص تدوین کرده و با شاکله‌ای هم که از رئیس سازمان برنامه و بودجه سراغ داریم که یک شخصیت استوار و مصمم است، انتظار این است که مجلس با دولت برای کاهش حداکثری هزینه‌های جاری اداره کشور همراهی کامل کند.
خواهر شهید فهمیده:
نام شهدا آذین‌بسته بر تمام برنامه‌هایمان باشد
خواهر شهید فهمیده، پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران طی سخنانی با بیان اینکه گام‌های استوار آینده‌سازان انقلاب و طلایه‌داران فردا با تأکید بر تعلیم و تربیت به تعالی و کمال می‌رسد، بیان داشت: امروز نوجوانان ما با الهام از شهدای عزیز همچون سردار دل‌ها شهید قاسم سلیمانی و شهید حججی‌ها در تمام عرصه‌ها با سلاح علم و عمل به تمام منویات مقام معظم رهبری، به جهانیان ثابت کردند که در مقابل تمام تهاجم‌ها ایستاده‌اند و مانند شهید فهمیده‌ها، شهید بهنام محمدی‌ها و شهید والازاده‌ها در میدان هستند و از دل آنها امثال شهید لندی‌ها را می‌بینیم.
به گزارش فارس، وی اظهار داشت: یادمان نرود و تلاش کنیم اگر مدیون خون شهدا هستیم، امید را از خانواده شهدا و امام شهدا نگیریم و همیشه نام شهدا آذین‌بسته بر تمام برنامه‌هایمان باشد.
شرایط اجرا شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش فراهم شود
هادی ناطق‌فر، رئیس کنگره ملی همفکری بسیج دانش‌آموزی کشور نیز پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران طی سخنانی در آستانه هفته بسیج دانش‌آموزی به سند تحول بنیادین اشاره کرد و افزود: در کنار بیانیه گام دوم، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که همسو با این بیانیه است و موتور پیشران و حرکت نظام تربیتی ماست، اجرا نشده است، آن هم پس از 10 سال؛ ما از دستگاه‌های دولتی مربوطه خواستاریم تا هرچه سریع‌تر شرایط اجرا شدن سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش کشور را فراهم کنند اما متاسفانه سند تحول بنیادین تبدیل به ریل بدون قطار شده است.
وی تصریح کرد: ما دانش آموزان بسیجی با توکل به ذات اقدس الهی و استمداد از ارواح مقدس شهدای دانش‌آموز، مدبرانه و امیدوارانه برای عزت، پیشرفت، امنیت، سربلندی و سرافرازی میهن عزیزمان می‌کوشیم و با تمام توان در راه تحقق آرمان‌های بلند امام راحل و مقام معظم رهبری و شهدای گرانقدر ایران اسلامی گام برمی‌داریم تا همان‌طور که رهبرمان فرموده است «این نسل همان کسانی هستند که انقلاب را به نقطه اوج خودش خواهند رساند»؛ نسلی باشیم که ندای أنا بقیهًْ‌الله را خواهیم شنید.
به گزارش تسنیم، در بین دو نماز از خانواده شهیدان داود و محمدحسین فهمیده، عوامل فیلم سینمایی یدو که با موضوع دفاع مقدس ساخته شده است و برگزیدگان دانش‌آموزی تقدیر شد.