kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۶۴۶
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱
رئیسی در دیدار مجمع نمایندگان استان تهران:

برای نجات اقتصاد کشور از آبرویمان هزینه می‌کنیم

رئیس‌جمهور گفت: اگر نجات اقتصاد کشور از وضع کنونی نیاز به چند جراحی بزرگ داشته باشد، شخص بنده و دولت سیزدهم از هزینه کردن توان و آبروی خود در این مسیر دریغ نخواهیم کرد.


آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در دیدار مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، پس از سخنان نمایندگان که بیش از یک ساعت و نیم به طول انجامید، از رئیس‌دفتر و معاون اجرایی خود خواست مقدمات برگزاری جلسات بررسی و ارائه راهکار برای رفع مشکلات تهران را فراهم کنند تا تصمیمات در این باره اتخاذ، و سفر دولت به شهرستان‌های استان تهران و شهر تهران انجام شود.
در این دیدار که استاندار تهران نیز حضور داشت، ۲۴ نفر از نمایندگان استان در سخنانی به بیان دیدگاه‌هایشان درباره مسائل و مشکلات استان پرداختند و خواستار تلاش دولت برای رفع این مشکلات شدند.
تسریع در تعیین حدود و حریم جغرافیایی شهرستان‌های استان تهران، کمک به حل مشکل فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، کمک به توسعه مترو و حمل‌ونقل ریلی به‌ویژه بین شهرستان‌های استان تهران با مرکز استان، اتخاذ تدابیر و اقدام جدی برای حل مشکلات محیط زیستی تهران به‌ویژه مشکل آلودگی هوا، ترافیک، آب و فاضلاب، ساخت و ساز، تدبیر جدی برای کنترل و درمان آسیب‌های اجتماعی و اصلاح و ارتقای ساختارهای اداری تهران به‌ویژه در شهرستان‌های این استان متناسب با جمعیت رو به افزایش این مناطق از جمله مسائل و مشکلات مطرح شده در این جلسه بود.
پس از سخنان نمایندگان، آیت‌الله رئیسی در سخنانی برگزاری این جلسه را آغاز یک حرکت مشترک برای حل مشکلات استان تهران توصیف کرد و گفت: امروز یک امید و انتظار جدی در مردم برای حل مشکلات و یک احساس یأس و ناامیدی در دشمن به وجود آمده که احساس می‌کنند دولت با قدرت کارها را به پیش می‌برد.
رئیس‌جمهور با استقبال از تشکیل قرارگاه رفع آسیب‌های اجتماعی از سوی استانداری تهران و با بیان اینکه اگر لازم باشد شخصاً در جلسات تصمیم‌گیری نهایی این قرارگاه شرکت خواهم کرد، گفت: اگر چه تهران همه کشور نیست، اما با توجه به مرکزیت و جمعیت بالا، مسائل تهران جنبه ملی دارد، و حل مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در این استان می‌تواند در رفع مشکلات مشابه در همه کشور مؤثر باشد.
رئیسی به موضوع مشکلات محیط زیستی استان تهران ‌اشاره کرد و گفت: استاندار تهران براساس قانون باید مسئولیت مدیریت رفع آلودگی هوا، ترافیک، فاضلاب و دیگر مسائل زیست محیطی استان را برعهده بگیرد و اگر لازم بود در این قوانین اصلاحاتی انجام شود یا اختیارات بیشتری در نظر گرفته شود، این کار انجام خواهد شد.
رئیس‌جمهور درباره تکلیف دولت در توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه در استان تهران، گفت: قطعاً نباید توقع داشت مشکلات انباشته شده از سال‌های گذشته یک شبه برطرف شود، اما دولت سیزدهم حتماً به وظایف خود در این زمینه عمل خواهد کرد.
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با‌اشاره به اینکه اصلاح ساختار بودجه به شکل جدی در حال پیگیری است، گفت: دولت به شدت به افزایش هزینه‌ها حساسیت دارد؛ در روزهای نخست آغاز بکار وقتی می‌خواستیم حقوق مردادماه را پرداخت کنیم، اعتباری در دسترس نبود و هم‌اکنون ماهانه به طور متوسط ۱۰ هزار میلیارد تومان سررسید هزینه‌های دولت قبل را می‌پردازیم.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه سمت و سوی حرکت دولت سیزدهم اجرای عدالت است، گفت: ساختار بودجه با رویکرد اجرای عدالت در حال اصلاح است و برای مثال افزایش حقوق‌ها به شکل پلکانی اعمال خواهد شد و دولت هیچ وعده‌ای نخواهد داد که قابل تحقق نباشد.
رئیسی گفت: در ساختار جدید بودجه، برای هر استان در توسعه و تولید ملی سهمی تعیین شده و استان‌ها باید سهم و نقش خود را در رونق تولید و پیشرفت کشور ایفا کنند. بر این اساس دیگر استان‌ها لزوماً به تأمین منابع از مرکز وابسته نبوده و باید منابع مورد نیاز برای توسعه را از خود استان تأمین کنند.
رئیس‌جمهور گفت: اگر نجات اقتصاد کشور از وضع کنونی نیاز به چند جراحی بزرگ داشته باشد، شخص بنده و دولت سیزدهم از هزینه کردن توان و آبروی خود در این مسیر دریغ نخواهیم کرد.
رئیسی تأکید کرد: مشکلات بزرگی پیش روی ماست، اما ظرفیت‌های بزرگی نیز برای حل مشکلات داریم که بالفعل کردن این ظرفیت‌ها نیازمند همکاری‌های نزدیک و صمیمانه دولت و مجلس است.
رفع مشکل‌اشتغال با توصیه مقدور نیست،
باید جنبش ایجاد شغل به راه انداخت
رئیس‌جمهور همچنین در اولین جلسه شورای عالی‌اشتغال در دولت سیزدهم که عصر پنجشنبه گذشته برگزار شد، تهیه بانک اطلاعاتی از افراد شاغل و بیکار براساس تعریف دقیق از بیکاری و‌ اشتغال، تهیه آمار بیکاران و افراد فاقد شغل شایسته و شناخت توانایی‌ها و مهارت‌های علمی و عملی افراد بیکار و تعیین نوع اشتغال مناسب برای آنان را از ضرورت‌های اولیه ایجاد یک جنبش برای‌اشتغال‌زایی برشمرد.
وی با بیان اینکه با وجود فضای ارتباطی دیجیتال تهیه اطلاعات دقیق از وضعیت ‌اشتغال در کشور کار سختی نیست، گفت: طبیعتاً همه افراد بیکار یا فاقد شغل مناسب در یک سطح نیستند و لذا باید با تعیین اولویت‌ها برای رفع سریع‌تر دغدغه‌های مردم در زمینه ‌اشتغال تلاش کنیم.
رئیسی با‌اشاره به اینکه بیشترین مراجعات مردمی به وی، به ویژه در سفرهای استانی برای درخواست شغل است، افزود: ایجاد ‌اشتغال از مسایل اولویت‌دار دولت است و از همه وزرا و به ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، انتظار جدی دارم که ایجاد ‌اشتغال را در اولویت دستور کارهای خود قرار دهند.
وی تأکید کرد: یکی از ضرورت‌ها در زمینه ایجاد‌اشتغال این است که بخش خصوصی میدان‌دار باشد و دولت نقش حمایتی و نظارتی خود را به‌درستی ایفا کند. دولت اگر بخواهد هم به تنهایی از عهده رفع مشکل بیکاری بر نمی‌آید و لذا باید زمینه نقش‌آفرینی بیش از پیش بخش خصوصی را در این عرصه فراهم کنیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه رفع مشکل بیکاری با توصیه مقدور نیست، گفت: نیازمند یک جنبش ایجاد ‌اشتغال هستیم به همین دلیل تمرکز باید بر ایجاد مشاغل مولد و رونق تولید باشد.
رئیسی با‌اشاره به تکالیف سند چشم‌انداز و برنامه‌های توسعه‌ای کشور در زمینه ایجاد ‌اشتغال، افزود: براساس تکالیف این اسناد باید تا سال ۱۴۰۴ مشکل بیکاری برطرف می‌شد، اما عقب‌ماندگی‌های جدی در تحقق این هدف داریم که اگر این عقب‌ماندگی‌ها نبودند، امروز با خیل عظیم بیکاران مواجه نبودیم.
رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت فعال کردن همه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود و ارتقاء بهره‌وری، گفت: اگر چه نمی‌خواهیم صرفاً سندنویسی کنیم، اما سند جامع‌اشتغال باید تهیه و در آن نقش و سهم همه بخش‌ها مشخص شود. موانع و مشکلات پیش‌روی ‌اشتغال و قوانین و راهکارهای تسهیل‌کننده ایجاد‌اشتغال نیز باید در این سند تشریح شود.
رئیسی با تأکید بر ضرورت همکاری دولت، مجلس و بخش خصوصی برای شناسایی و رفع مشکلات و موانع پیش‌روی تسهیل ایجاد ‌اشتغال، گفت: عرصه اقتصاد دیجیتال و دانش‌بنیان، اقتصاد دریا و فعال کردن اقتصاد روستاها از جمله زمینه‌هایی است که با توجه و تمرکز بر روی آنها می‌توان در زمینه رفع مشکل بیکاری، گام‌های بلندی برداشت.
رئیسی افزود: وضعیت پیچیده نظام اداری و بروکراسی ناکارآمد کشور به یکی از موانع بزرگ پیش‌روی ایجاد‌ اشتغال تبدیل شده است که باید در راستای تسهیل ایجاد ‌اشتغال اصلاح شود.
رئیس‌جمهور با‌اشاره به اقداماتی نظیر اعطای وام‌های ایجاد ‌اشتغال زودبازده در دولت‌های گذشته، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که این اقدامات نتیجه رضایت‌بخشی نداشته و عموماً آمارهای ارایه شده درباره ایجاد ‌اشتغال با واقعیت تطبیق نداشته است لذا نباید این تجربه‌های ناکارآمد تکرار شود.
رئیسی با تأکید بر اهمیت صنایع پیش‌ران و مشاغل پایه برای تسهیل در ایجاد ‌اشتغال پایدار، گفت: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد و طلاق با ایجاد ‌اشتغال و رونق تولید رفع خواهند شد.
روایت رئیس‌جمهور از بالا رفتن امید مردم به حل مشکلات کشور
پنجشنبه شب گذشته همچنین شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به دیدار رئیس‌جمهور رفتند که در این دیدار آیت‌الله رئیسی در این دیدار با‌اشاره به فرآیند سفرهای استانی تصریح کرد که پیش از انجام سفر تلاش می‌شود اولویت‌های هر منطقه بررسی و بودجه‌های مورد نیاز به‌طور کامل در نظر گرفته شود.
به گفته پرویز سروری، دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ، آیت‌الله رئیسی در این دیدار با‌اشاره به نظرسنجی‌های انجام‌شده که حکایت از بالا رفتن امید مردم به حل مشکلات کشور دارد، آن را موجب بیشتر شدن احساس مسئولیت دولتمردان دانست.
رئیسی همچنین تلاش برای برقراری عدالت را جزو جهت‌گیری‌های اصلی خود توصیف کرد و یکی از عوامل اصلی در موفقیت در کار دولت را توجه و استفاده از ظرفیت همۀ نهادهای کشور برشمرد.
آیت‌الله رئیسی بهره‌مندی از نظرات دلسوزان را سرمایۀ ارزشمندی دانست و در پایان نیز دو مطالبه را از اعضای شوراهای ائتلاف نیروهای انقلاب مطرح کرد، نخست کمک و ارائه طرح‌ها و پیشنهاداتی که منجر به اصلاح فرآیندها شود، دوم معرفی و پیشنهاد ‌اشخاص دارای روحیه تحول‌آفرینی به دولت.