kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۶۳۸
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۹
رئیس ‌کل بانک مرکزی اعلام کرد

افزایش ۳ برابری وصول درآمدهای ارزی

رئیس‌ کل بانک مرکزی از افزایش سه برابری وصول درآمدهای ارزی دولت خبر داد.


علی صالح آبادی با حضور در یک برنامه تلویزیونی تأکید کرد: وصول ارزی دولت در هفت ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، سه برابر افزایش یافته است.
وی افزود: ارزش معاملات در سامانه نیما در هفت‌ماهه ابتدایی سال گذشته 8.8 میلیارد دلار بوده و این میزان در هفت ماه نخست امسال معادل 16.5 میلیارد دلار بوده است.
رئیس ‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: حجم معاملات انجام‌شده در سامانه نیما طی سال 1399 معادل 16.7 میلیارد دلار بوده و از این لحاظ در سال جاری پیشرفت خوبی حاصل شده است.
صالح‌آبادی همچنین گفت: بیشترین ارزی که در سامانه نیما استفاده شد برای واردات مواد اولیه، کالا‌های واسطه‌ای و سرمایه‌ای بوده است و در ماه‌های آینده نیز پیش‌بینی بسیار خوبی برای معاملات نیمایی داریم.
وی اضافه کرد: در هفت‌ماهه نخست امسال 9.5 میلیارد دلار ارز به کالا‌های اساسی اختصاص داده و معامله شده است و در این خصوص با توجه به مجوز‌های جداگانه‌ای که داشتیم حدود
1.5 میلیارد دلار بیش از مصوبه مجلس به کالا‌های اساسی ارز چهار هزار و 200 تومانی اختصاص دادیم.
رئیس‌ کل بانک مرکزی ادامه داد: 1.5 میلیارد دلار نیز افزون بر ارز تخصیصی به کالا‌های اساسی، برای واردات واکسن پرداخت کرده‌ایم.
صالح‌آبادی با ابراز اینکه بازار متشکل ارزی از ابتدای آبان 98 کار خود را آغاز کرد و روز به روز به عمق این بازار افزوده شده است، گفت: حجم معاملات اسکناس در این بازار در سال 98 معادل
50 میلیون دلار، در سال 99 برابر با 700 میلیون دلار و در هفت‌ماهه نخست امسال 1.1 میلیارد دلار بوده است.
وی با اعلام اینکه بازار ارز و عرضه و تقاضا در آن متعادل است، اضافه کرد: زمانی که نیاز باشد بانک مرکزی به‌عنوان بازارگردان در بازار حضور می‌یابد، اما در این مدت نیاز بسیار محدودی برای حضور بانک مرکزی در بازار وجود داشته و از منابع ارزی بانک مرکزی استفاده چندانی نشده است.
رئیس‌ کل بانک مرکزی تصریح کرد: حفظ ارزش پول ملی به بازار ارز، تورم و دیگر عوامل اقتصادی بستگی دارد.
صالح‌آبادی در ادامه به تشریح دلایل بروز تورم در اقتصاد کشور پرداخت و توضیح داد: کسری بودجه دولت موجب افزایش پایه پولی به‌دلیل برداشت از بانک مرکزی می‌شود که تورم را در پی دارد، همچنین ناترازی‌های بانک‌ها و اضافه‌برداشت آنها از بانک مرکزی نیز از دیگر علل تورم است.
وی خاطرنشان کرد: البته دارایی‌های مسدود بانک مرکزی که بانک مرکزی در گذشته آنها را خریداری و تبدیل به ریال می‌کرد و در اختیار دولت می‌گذاشت، از علل دیگر بروز تورم بود.
این مسئول تصریح کرد: اکنون از مهم‌ترین دغدغه‌های ما برای مهار تورم، ناترازی منابع بانک‌ها و اضافه‌برداشت آنها از بانک مرکزی است. برای از بین بردن ناترازی‌ها و اضافه‌برداشت‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم که یکی از راهکار‌های آن فروش اموال مازاد بانک‌هاست.
صالح‌آبادی یادآور شد: در زمان حاضر بانک‌ها اموال خود را در سامانه مهتاب اعلام می‌کنند، اما در بانک مرکزی هم کارگروهی را تشکیل می‌دهیم که بر اساس آن بانک‌ها اموال مازاد خود را مشخص کنند و برنامه واگذاری این اموال را به بانک مرکزی ارائه دهند.
وی افزود: کمک به بانک‌ها برای کاهش معوقات، عمق بخشیدن به بازار بین‌بانکی و عملیات بازار باز، انضباط بانک‌ها، کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها، اعتبارسنجی در سیستم بانکی و تبدیل حداقل سه درصد منابع سپرده‌ای بانک‌ها به اوراق برای مقابله با کمبود نقدینگی از سیاست‌های بانک مرکزی برای حل مسئله ناترازی منابع بانک‌هاست.
رئیس‌ شورای پول و اعتبار با ابراز اینکه از بحث‌های جدی در مهار تورم، هدایت سرمایه‌ها به‌سمت تولید و «حکمرانی ریال» است، اعلام کرد: 70 درصد تسهیلات بانکی برای سرمایه در گردش و بخش عمده‌ای از این تسهیلات به بخش صنعت و معدن اختصاص می‌یابد.
صالح‌آبادی با اظهار اینکه «نظارت بر مصرف درست تسهیلات بانکی از راهکار‌های ما برای مهار تورم است»، گفت: تأمین منابع مالی برای دولت و تخصیص بهینه منابع در اقتصاد، از وظایف اصلی نظام مالیاتی است.