kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۶۳۷
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۹
طی یک‌سال اخیر رخ داد

مصرف برق یک سلبریتی ورزشی 30 برابر الگوی مصرف!

بررسی قبض برق یک سلبریتی ورزشی در یک‌سال گذشته بیانگر آن است که مصرف برق این مشترک به صورت میانگین در یکسال اخیر 30برابر الگوی مصرف بوده است.


به گزارش خبرگزاری فارس، به منظور بررسی یک نمونه از ضرر و زیان نظام تعرفه‌گذاری در بخش برق به بررسی آخرین قبض برق یک سلبریتی ورزشی پرداختیم که پیشتر با اعتراض به مبلغ قبض خود خبرساز شده بود و جامعه نیز واکنش منفی نسبت به مصرف نجومی این سلبریتی ورزشی ارائه
داد.
بررسی آخرین قبض صادر شده این سلبریتی ورزشی در دوره هشتم صدور قبض سال 1400 متعلق به مصرف آبان‌ماه سال 1400، میزان مصرف معادل هفت هزار کیلووات ساعت برای این سلبریتی ورزشی به ثبت رسیده است. این مسئله بیانگر آن است که واکنش‌های مردم پیرامون مصرف نجومی این فرد کارگر نبوده است.
البته انتظار کاهش مصرف برق آن هم با نظام تعرفه‌گذاری کنونی انتظار بیهوده‌ای است و مادامی که شاهد این مسئله باشیم که برق با قیمتی بسیار نازل‌تر از قیمت تمام شده و بدون ارزش خاص به دست مصرف‌کننده برسد، طبیعی است که ثروتمندان نیز به مصرف بدون حساب و کتاب خود ادامه دهند.
بر اساس اطلاعات مستند شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، حد رعایت الگوی مصرف در شهر تهران در فصل تابستان برابر 300 کیلووات ساعت تعیین شده و این عدد در سایر فصول سال برابر 200 کیلووات است.
در همین راستا، این سلبریتی ورزشی بسیار پرمصرف در آبان‌ماه سال جاری 35 برابر الگوی مصرف تعیین شده در پایتخت نسبت به مصرف برق اقدام کرده است. البته میزان عملکرد این مشترک که براساس تقسیم‌بندی شرکت توانیر بد مصرف نیز خطاب می‌شود، در بازه‌های زمانی یک سال گذشته به 47 برابر الگوی مصرف تعیین شده تهران نیز رسیده است، اما به طور میانگین میزان مصرف برق ثبت شده توسط وی 30 برابر الگوی مصرف تعیین شده است.
خوب است بدانیم این سلبریتی ورزشی بسیار پرمصرف در طول یک سال گذشته نزدیک به 47 میلیون تومان بابت بهای برق پرداخت کرده است. این در حالیست که ارزش واقعی برق مصرفی یکساله توسط وی با احتساب مبلغ برق صادراتی هشت سنت دلار برای هر کیلووات و همچنین مفروض گرفتن قیمت هر دلار برابر 25 هزار تومان، برابر 170 میلیون تومان محاسبه می‌شود.
به عبارت دیگر این فرد پرمصرف در طول فقط یک سال نزدیک به 123 میلیون تومان یارانه پنهان برق دریافت کرده است. این در حالی است که یک مشترک خوش مصرف در پایتخت که الگوی مصرف را رعایت می‌کند، در طول یک سال تنها پنج و نیم میلیون تومان یارانه پنهان انرژی برق دریافت می‌کند.در حقیقت مصرف نجومی این سلبریتی ورزشی سبب شده تا دریافتی یارانه پنهان برق وی 22 برابر یک مشترک خوش مصرف تهرانی است.
در چنین شرایطی مادامی که هزینه واقعی برق از این مشترک اخذ نشود و این هزینه از جیب سایر مردم برداشت شود، طبیعتا استناد به این گزاره که مصرف هر شخص به خود وی ارتباط دارد، گزاره‌ای غلط است.
البته در این موضوع انگشت اتهام فقط به سوی پرمصرف‌ها نیست بلکه دستگاه‌های متولی از جمله وزارت نیرو هم باید پاسخگو باشند، چراکه با اهمال‌کاری در تعرفه‌گذاری صحیح انرژی زمینه توزیع ناعادلانه یارانه انرژی و هدایت این مبلغ عظیم از جیب همه مردم به جیب پرمصرف‌ها را فراهم آمده است.
علاوه‌بر مسئله تعرفه‌گذاری انرژی نگاه دقیق‌تر به قبض برق صادر شده برای این سلبریتی ورزشی بیانگر این امر است که نوع تعرفه‌گذاری ویلای مجلل وی با نوع تعرفه‌گذاری متعارف خانگی تفاوت دارد. به عبارت دیگر این مشترک از کنتور دیماندی استفاده می‌کند و بر این اساس میزان مصرف برق وی از الگوی دیگری پیروی می‌کند. همین مسئله سبب شده تا پله تعرفه پله‌های مصرفی برای این مشترک لحاظ نشود.
تداوم روند تعرفه‌گذاری غلط انرژی و هدایت منابع متعلق به همه مردم به قشر پر مصرف ثروتمند، سبب شده تا صنعت برق در طول سال‌های گذشته با آسیب‌های جدی مواجه شده و گردش مالی این حوزه در کشور کمتر یک بیست و چهارم سایر کشورهای دنیا باشد.
آثار نامطلوب تعرفه‌گذاری غلط انرژی برق در سال‌های گذشته به شکل خاموشی‌های گسترده در زندگی مردم نمایان شده است، بر همین اساس گام اول تغییر شرایط موجود می‌تواند اصلاح دقیق نظام اقتصادی صنعت برق با اولویت تغییر در تعرفه‌گذاری تعیین شود.