kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۶۰۵
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۲

نحوه تست‌گیری از اصناف و ادارات با هوشمند‌سازی قرنطینه تشریح شد



عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ ضمن تشریح جزئیات هوشمند‌سازی قرنطینه در کشور، گفت: در قزوین نتایج اولیه پایلوت قرنطینه هوشمند خوب بود؛ به طوری که به جای ۱۲ هزار کسب و کار تنها ۲۰ کسب و کار را تعطیل کردند.
مصطفی قانعی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نحوه انجام تست‌های کرونا در اصناف و ادارات در قالب بحث قرنطینه هوشمند، اظهارداشت: آزمایشگاه‌هایی که دانش‌بنیان بوده و کیت‌های آزمایش سریع دارند، خودشان در قالب قرنطینه هوشمند به سراغ کسب‌وکارها می‌روند، البته با توالی که وزارت بهداشت مشخص می‌کند. به عنوان مثال وزارت بهداشت در قالب طرح قرنطینه هوشمند اعلام می‌کند که اگر فردی در بازار است، باید ماهانه یکبار تست منفی کرونا داشته باشد، اما خود فرد بازاری هزینه تست را می‌پردازد و خود آزمایشگاه به سراغ فرد رفته و از او تست می‌گیرد. حال وقتی که فرد تست منفی داشته باشد، به این معناست که حتی اگر کرونا در کشور پیک زد، در آن مقطع زمانی که تست انجام شده، این فرد نیاز نیست که تعطیل کند. اما ممکن است فرد ۱۰۰ هزار تومان برای انجام تست هزینه کند و در عین حال کسب‌وکارش تعطیل نمی‌شود. اگر هم فردی تستش مثبت باشد، فقط همان فرد در قرنطینه قرار می‌گیرد و نیاز نیست که همه مردم کسب‌وکارشان را تعطیل کنند.
وی افزود: این اقدامی است که دنیا از انجام آن نتیجه گرفته است. در ایران هم در حال حاضر تمام ابزارهای لازم برای انجام این کار آماده است. در عین حال در سه شهر کردستان، آذربایجان غربی و قزوین هم پایلوت شده است. در قزوین نتایج اولیه پایلوت قرنطینه هوشمند خوب بود؛ به طوری که به جای
۱۲ هزار کسب و کار تنها ۲۰ کسب و کار را تعطیل کردند.