kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۵۷۵
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۸
گزارش خبری تحلیلی کیهان از اخلال در جایگاه‌های سوخت

تدبیر دولت و اعتماد مردم نقشه دشمن را نقش بر آب کرد

طراحان اخلال سایبری در سامانه سوخت اگرچه برای ملت و دولت زحمت درست کردند اما از درایت، همدلی و اهتمام همین مردم و دولت تودهنی خوردند. دشمن، خباثتش را نشان داد؛ اما آرزویش بر عکس از آب در آمد.

 


سرویس سیاسی-

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور پیش از ظهر دیروز (چهارشنبه) سخنرانی خود در نشست همسایگان افغانستان را لغو و به منظور بررسی آخرین وضع عملیاتی کردن جایگاه‌های عرضه سوخت در سراسر کشور و بررسی اختلال پیش‌آمده در سامانه هوشمند سوخت به صورت سرزده در وزارت نفت حضور یافت. رئیس‌جمهور افزود: لازم است همه دستگاه‌ها در مقابل حملات احتمالی دشمن آمادگی داشته باشند، از وزیر نفت و مجموعه کارکنان وزارت نفت برای سرعت عمل در فعال‌سازی جایگاه‌ها تشکر می‌کنم. رئیسی همچنین بدون اطلاع قبلی و به صورت کاملا سرزده به جایگاه سوخت میدان فردوسی رفت و در گفت‌وگو با مردم و جایگاه‌داران ضمن تشکر از ارایه خدمات آنها به مردم پس از اختلال ایجاد شده، به صورت میدانی و بی‌واسطه در جریان وضعیت سوخت رسانی به خودروها قرار گرفت.
از مهار حمله سایبری
تا بازگشت جایگاه‌های سوخت به مدار
ساعت ۱۱ روز سه‌شنبه (4 آبان )، رسانه‌ها از قطع توزیع بنزین درجایگاه‌های سوخت سراسر کشور به دلیل «اختلال» در سامانه هوشمند سوخت خبر دادند. بنا به گفته ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی اختلال در سیستم‌های چهار هزار و ۳۰۰ جایگاه سوخت رسانی کشور ناشی از یک حمله گسترده سایبری بود که باعث شد تا عرضه بنزین در کشور برای ساعاتی متوقف شود. البته کارشناسان فنی وزارت نفت بلافاصله وارد عمل شدند و با از مدار خارج کردن سامانه هوشمند در پمپ بنزین‌ها، عرضه بنزین آزاد در کشور آغاز شد. در پایان روز سه شنبه نیز به تدریج جایگاه‌هایی در کشور به سامانه هوشمند متصل شدند که امکان استفاده از بنزین یارانه‌ای در آنها نیز فراهم شد.
شایعه گرانی بنزین
و تکذیب وزیر کشور
اولین شایعه‌ای که با عدم عرضه نفت در جایگاه‌های سوخت دهان به دهان چرخید و حتی به فضای مجازی نیز رسید، بحث گرانی بنزین بود.
گرانی بنزین البته در چند روز گذشته نیز خبرساز شده بود و برخی کانال‌ها در فضای مجازی از تک نرخی شدن بنزین و رسیدن قیمت تا ۱۴ هزار تومان خبر داده بودند. موضوعی که البته بارها تکذیب شد.
در این مورد نیز وزیر کشور اختلال در برخی از پمپ‌های‌بنزین را ناشی از ‌اشکال فنی و سامانه‌ای عنوان کرد و گفت که این مشکل به زودی رفع می‌شود.
احمد وحیدی درباره اختلال
پیش آمده برای برخی پمپ‌های بنزین، گفت: اختلال در ارائه خدمات در برخی از پمپ‌های بنزین ناشی از یک‌اشکال فنی و سامانه‌ای است که به زودی رفع می‌شود.
وزیر کشور با تأکید بر اینکه هیچ برنامه‌ای برای گرانی بنزین وجود ندارد، گفت: مردم هیچ نگرانی نداشته باشند.
حمله‌ای که هشدار داده شده بود
سازمان پدافند غیرعامل کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این سازمان تاکنون دو رزمایش در حوزه وزارت نفت و شرکت‌های تابعه از جمله شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی انجام داده و نتایج از جمله آسیب‌پذیری‌های عمده را جهت برطرف‌سازی به مسئولین ابلاغ کرده است.
این سازمان در واکنش به حمله سایبری در سامانه هوشمند توزیع سوخت، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اساسا ایمنی، امنیت و دفاع در فضای سایبری امری نسبی است و به میزان سایبری‌شدن زیرساخت‌ها و دارایی‌ها، امکان اختلال در کارکرد خدمات به دلیل حوادث سایبری افزایش می‌یابد.
این سازمان یادآور شد: در حوزه زیرساخت انرژی نیز تاکنون پدافند غیرعامل دو رزمایش در حوزه وزارت نفت و شرکت‌های تابعه از جمله شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی انجام داده و نتایج از جمله آسیب‌پذیری‌های عمده را جهت برطرف‌سازی به مسئولین ابلاغ کرده و در راستای صیانت از حقوق عامه و تاب‌آوری ملی موضوع رفع آسیب‌پذیری‌ها را مکرر پیگیری کرده است. سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: از ابتدای بروز حادثه در سامانه هوشمند توزیع سوخت نیز تیم‌های عملیاتی قرارگاه پدافند سایبری در تعامل با سایر بخش‌های امنیت سایبری کشور به بررسی دلایل بروز اختلال سایبری و کمک به بازگشت کارکرد خدمات جایگاه‌های توزیع سوخت اقدام کردند که در نتیجه خدمات سامانه هوشمند به تدریج درحال بازگشت به حالت اولیه است.
این سازمان در اطلاعیه خود اضافه کرد: همچنین تیم ویژه تحقیقات پدافند سایبری با در نظر گرفتن تمامی احتمالات، در حال تکمیل شواهد فارنزیک منشا اختلال سایبری است که با توجه به حساسیت و تخصصی بودن موضوع نتایج آن پس از تکمیل اطلاع‌رسانی می‌شود.
سازمان پدافند غیرعامل کشور با تذکر مجدد به همه دستگاه‌ها و زیرساخت‌هایی که در آنها رزمایش سایبری برگزار شده است، تصریح کرد: در صورت بروز هر نوع حادثه از محل آسیب‌پذیری‌های اعلام و ابلاغ شده این سازمان، موضوع اختلال در خدمات‌رسانی به مردم و خدشه به اعتبار سایبری کشور را از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌کند.
عذرخواهی وزیر نفت از مردم
از سوی دیگر وزیر نفت با عذرخواهی از مردم بابت اختلال پیش آمده در سامانه هوشمند سوخت، گفت: حدود سه هزار جایگاه سوخت فعال هستند و مردم می‌توانند به صورت دستی و خارج از شبکه کارت سوخت، سوخت مورد نیاز را تامین کنند.
«جواد اوجی» با بیان اینکه با این اختلال، سیستم جایگاه‌های سوخت شامل سیستم کارت هوشمند و نازل‌ها از کار افتاد، گفت: برای اینکه مردم برای تهیه سوخت مورد نیاز، دچار مشکل و چالش نشوند تمام جایگاه‌ها آفلاین و دستی به مدار آمد. وزیر نفت تاکید کرد: در ساعات اولیه همکاران و نیروهای صنعت نفت در تمامی جایگاه‌های سراسر کشور فعال شدند و جایگاه به جایگاه رفتند و با تغییر کد در سیستم کارت هوشمند، آن را به حالت دستی درآوردند تا مردم بتوانند به سوخت دسترسی داشته باشند. وی گفت: دشمن قصد داشت با این حرکت به مردم آسیب بزند اما به لطف خدا و همراهی مردم که صبوری کردند و به وزارت نفت اعتماد داشتند خوشبختانه این تیر به سنگ خورد. وزیر نفت با تاکید بر اینکه از مردم عذرخواهی می‌کنم و قول می‌دهیم که شاهد این قضایا در آینده نباشیم، افزود: به تمام متخصصین حوزه IT در ۴ شرکت اصلی وزارت نفت فراخوان داده شده است و همگی مشغول فعالیت هستند. اوجی تاکید کرد: ذخایر بنزین وضعیت بسیار خوبی دارد و به زودی صادرات بنزین و گازوئیل آغاز خواهد شد.
هدف از حمله
به سیستم جایگاه سوخت
ایجاد اختلال در زندگی مردم بود
از سوی دیگر آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور نیز در جلسه هیئت دولت با ‌اشاره به حمله سایبری روز سه شنبه به سیستم جایگاه‌های سوخت در کشور، گفت: هدف از این اقدام مختل کردن زندگی مردم بود تا بتوانند به مقاصد مشخص خود برسند.
وی افزود: در این حمله سایبری نه تنها مسئولین دچار سردرگمی نشده بلکه بلافاصله شرایط را مدیریت کردند و مردم نیز آگاهی خود را در مواجهه با این مشکل نشان دادند و با هوشیاری اجازه ندادند که کسی بتواند سوءاستفاده و فرصت‌طلبی کند.
رئیس‌جمهور با تمجید از اطلاع‌رسانی به موقع رسانه ملی، تأکید کرد: جا دارد صمیمانه از همراهی و همکاری مردم نیز قدردانی کنیم. متقابلاً وزارت نفت باید نسبت به جبران آثار اخلال ایجاد شده اقدام کند که حقی از مردم ضایع نشود.
رئیسی تصریح کرد: باید در عرصه جنگ سایبری آمادگی جدی داشت و دستگاه‌های مربوطه با تقسیم کار مناسب اجازه ندهند دشمن در این عرصه اهداف شوم خود را پیگیری کرده و در روند زندگی مردم مشکل ایجاد کند.
واکنش آمریکا به حمله سایبری
علیه سامانه توزیع سوخت ایران
«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه از پاسخ به سؤال خبرنگاران درخصوص حمله سایبری امروز به پمپ بنزین‌های ایران طفره رفت.
خبرنگاری از وی پرسید آیا آمریکا از حمله سایبری به ایران مطلع بوده یا در آن مشارکت داشته یا اینکه این حمله هشداری درباره بازگشت به مذاکرات وین بوده است؟ گفت: «تکرار می‌کنیم که مسیر برای دیپلماسی همچنان باز است».
از سوی دیگر شبکه صهیونیستی «کان ۱۱» در گزارشی به همین موضوع پرداخت و اعلام کرد: یک سازمان با قابلیت‌های تهاجمی بالا در پشت پرده این حمله سایبری قرار داشته است.
این شبکه به نقل از کارشناسان سایبری گزارش کرد: این هکرها، کودک نیستند. آنها هکرهای حرفه‌ای هستند و بعید نیست که یک کشور در پشت‌پرده این موضوع قرار داشته باشد.
اسرائیل پشت پرده حمله سایبری
به سامانه سوخت؟!
در همین حال روزنامه‌های چاپ فلسطین‌اشغالی به صورت غیرمستقیم به دست داشتن تل‌آویو در حمله سایبری به سامانه هوشمند توزیع سوخت ایران‌اشاره و در ادامه فاش کردند، این رژیم ایدئولوژی جدیدی در قبال ایران تعریف کرده‌ که در هسته آن ملت ایران قرار دارد.
روزنامه صهیونیستی هاآرتص در مقاله‌ای به قلم «جاناتان لیز» به پشت پرده خرابکاری در پمپ بنزین‌های ایران پرداخت و نوشت این در راستای هدف راهبردی اسرائیل یعنی فشار به مردم ایران به خصوص طبقه متوسط است تا از این راه مردم از حکومت ناراضی و حتی با آن درگیر شده و ترمز فعالیت‌های هسته‌ای ایران به این شیوه کشیده شود.
این روزنامه صهیونیستی از قول یک مقام رژیم اسرائیل نوشت باید با ایجاد بی‌ثباتی و اختلال در عملکرد روزمره حکومت –که اختلال در سوخت‌رسانی نمونه‌ای از آن است- پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرد.
چرا احیای پروژه ناآرام‌سازی ایران
شکست خورد؟
بر اساس شواهد و قرائن موجود، عملیات سایبری سه شنبه علیه ایران با هدف ایجاد بحران در سوخت‌گیری و حمل‌ونقل و فلج شدن زندگی مردم و در ادامه شعله‌ور شدن خشم عمومی و ایجاد هرج و مرج طراحی شده بود تا بهانه مناسبی برای یک آشوب گسترده شود وگروههای تروریستی که از قبل آماده شده بودند در فرصت مناسب وارد فاز درگیری شوند تا بتوانند مانند آبان ۹۸ با به آتش کشیدن جایگاههای سوخت و انفجار و خسارات بسیار و قتل مردم عادی توسط تروریستها همراه باشد.
در مقابل این فتنه سراسری که می‌توانست کل کشور را به آشوب و ناامنی بکشد دولت جدید به سرعت وارد عمل شد و هوشمندانه عملیات پدافندی خود را اجرایی کرد.
اطلاع‌رسانی سریع و دقیق و به موقع و فراتر از جنجال شبکه‌های معاند به صورت لحظه‌ای از سوی صدا و سیما و مطلع کردن افکار عمومی تا برای کسب خبر به سراغ شبکه‌های معاند و اخبار مسموم نروند. این حرکت هوشمندانه باعث شد تا مدیریت رسانه‌ای این جریان از دست ضدانقلاب و بلندگوهای دروغ‌پرداز و شایعه ساز آنها خارج شود و به سوی اخبار موثق داخلی سوق پیدا کند تا باند رسانه‌ای حامی این فتنه نتواند مدیریت افکار عمومی را به دست گیرند و آشوب و بلوا به پا کنند. از سوی دیگر سیستم‌های ضد هک فعال شد و مدیریت میدانی جایگاه‌های سوخت و سرعت بالای رسیدگی به این بحران و فعال کردن سیستم آفلاین، فتنه را متوقف کرد.مردم دیدند که در این بحران تنها نیستند و مسئولین امر بر خلاف دولت قبل که تازه صبح جمعه از وقایع با خبر می‌شدند، با سرعت در صحنه و میدان حاضر شدند و اوضاع را سر و سامان دادند.
همچنین برای کنترل بحران سریعا سیستم شهری و شهرداری به میدان آمد و با ارائه خدمات ویژه رایگان اتوبوسرانی و مترو، خدمت رسانی به شهروندان را افزایش داد تا کمک به حمل‌ونقل سریع و آسان مردم شود.
وزارت نفت نیز به مردم آرامش خاطر داد که سهمیه کارت‎های سوخت تغییری نکرده است و تا صبح، سیستم آفلاینِ تمام جایگاه‎ها راه‎اندازی می‎شود و تا بعدازظهر هم امکان استفاده از کارت سوخت فعال می‎شود.همچنین این وزارتخانه در پیامکی به همه شهروندان اطمینان خاطر داد و اعلام کرد: نه بنزین گران می‌شود، نه سهمیه کارت سوخت‌ها حذف؛ به شایعات توجه نکنید.
بر همین اساس اخلال سایبری در سامانه سوخت اگرچه برای ملت و دولت ما زحمت درست کرد اما از درایت، همدلی و اهتمام همین مردم و دولت تودهنی خورد. دشمن، خباثتش را نشان داد؛ اما آرزویش بر عکس از آب در آمد.