kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۵۴۶
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴

ائتلاف سعودی‌ در حال عقب‌نشینی از جنوب مأرب

 

برخی منابع میدانی از آغاز عقب‌نشینی نیروهای وابسته به دولت «عبدربه منصور‌هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن و نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی از جنوب مأرب خبر دادند.
در ادامه شکست‌ نیروهای منصور‌هادی‌هادی و ائتلاف متجاوز در مأرب، این نیروها در حال عقب‌نشینی از منطقه جبل مراد در جنوب مأرب هستند. شبکه المیادین به نقل از منابع محلی گزارش کرد که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر منطقه الجوبه در جنوب مأرب تسلط پیدا کرده و منطقه جبل مراد را تحت محاصره خود درآورده‌اند. به گفته این منابع، پس از توافق با قبایل منطقه جبل مراد، این منطقه در حال حاضر تحت سیطره نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی است.
روز سه‌شنبه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیز پیشروی میدانی جدیدی در استان مأرب داشتند و یک منبع میدانی در این خصوص گزارش داد که ارتش یمن پس از نبردی سنگین با نیروهای دولت مستعفی بر منطقه «الجدیده» مرکز ناحیه «الجوبه» (جنوب استان مأرب) مسلط شده است. طی ماه‌های اخیر نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن دور جدیدی از عملیات آزاد‌سازی استان و شهر مأرب را به عنوان قلب دولت مستعفی آغاز کرده‌‌اند. استان مأرب به علت دارا بودن منابع غنی نفت و گاز، از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است و به گفته کارشناسان در صورت آزاد‌سازی کامل این استان، باید پایان کار دولت مستعفی به ریاست «عبد ربه منصور‌هادی» و حامی آن ائتلاف سعودی در یمن را اعلام کرد.
این در حالی است که «سرتیپ یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، بعدازظهر روز یکشنبه هفته جاری، جزئیات عملیات «ربیع النصر» در دو استان «شبوه» و «مأرب» را که به آزادی ۳۲۰۰ کیلومتر مربع از خاک این کشور منجر شد، تشریح و تاکید کرد که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن قول می‌دهند که شهر «مأرب» را آزاد کنند.
از سوی دیگر، سرتیپ «محمد ناصر العاطفی» وزیر دفاع دولت نجات ملی و فرمانده سابق یگان موشکی یمن گفت که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی و همه آزادگان در سراسر یمن طی هفت سال جنگ موفق شدند پیروزهای بزرگی را علیه ائتلاف سعودی و مزدوران آن رقم بزنند. وی در مصاحبه با روزنامه لبنانی «الأخبار» افزود که بر اساس مفهوم نظامی و استراتژیک ما امروز به جهانیان اعلام می‌کنیم که تجاوز جهانی علیه یمن شکست خورده است و ائتلاف متجاوز گزینه‌ای ندارد جز اینکه با شجاعت به این شکست اعتراف کند. العاطفی تصریح کرد که بازپس‌گیری شهر مأرب نیز نزدیک است و به زودی به اذن خداوند متعال ملت یمن و همه آزادگان امت اخبار خوشی را خواهند شنید و مأرب به آغوش وطن بازخواهد گشت.
وی گفت، مأرب سرزمین یمنی است و همه مناطق یمن به زودی به حاکمیت این کشور بازمی‌گردد و این مسئله‌ای غیرقابل مناقشه است. به گفته العاطفی امنیت بیشتر مناطق استان مأرب توسط نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تأمین می‌شود و این نیروها به محیط اطراف شهر مأرب رسیده و این شهر را محاصره کرده‌اند.
وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن همچنین گفت که نفت یمن یک ثروت حاکمیتی و متعلق به ملت آن است و ما سلاح راهبردی برای مقابله با
هر گونه تجاوز مستقیم یا غیرمستقیم علیه تأسیسات نفتی را داریم. وی با اشاره به ضرورت حفظ جان آوارگان یمنی گفت که ائتلاف متجاوز و عوامل آن از آوارگان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. العاطفی درباره حضور نظامی انگلیس در المهره نیز گفت که حضور انگلیس در المهره اشغالگری و استعمار است و ما با همه متجاوزان به جزایر یمنی برخورد خواهیم کرد و تا بازپس‌گیری وجب به وجب مناطق اشغالی یمن هرگز آرام نخواهیم گرفت. وی با اشاره به اینکه حمایت از دریانوردی جزو مسئولیت ماست، گفت که ریاض و ابوظبی از جامعه جهانی باج‌خواهی کرده و برای بین‌المللی کردن دریای سرخ و باب‌المندب تلاش می‌کنند.
وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن درباره تلاش امارات و عربستان برای گسترش نفوذ اسرائیل در تعدادی از جزایر یمن همانند سقطری و میون نیز گفت: «ما اطلاعات زیادی در این خصوص داریم و تحولات مختلف را دنبال می‌کنیم و همانگونه که قبلا نیز گفتیم تا آزادی کامل اراضی یمن خواه جزایر، بنادر یا استان‌ها هرگز آرام نخواهیم گرفت و صهیونیست‌ها و صهیونیست‌زده‌ها در آینده منظور ما را درک خواهند کرد.»