kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۵۴۳
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴

لشکرکشی سنگین ترکیه به ادلب برای نجات تروریست‌ها



ترکیه در ادامه حمایت‌هایش از گروه‌های مسلح وابسته به خود در ادلب، کاروان جدیدی متشکل از ده‌ها خودروی حامل‌تانک و توپ سنگین و مواد لجستیکی وارد شمال سوریه کرد.
ترکیه هر زمان که تروریست‌های مورد حمایتش در سوریه را در خطر می‌بیند اقدام به ارسال کمک‌های نظامی می‌کند. در این راستا، کاروان ارتش ترکیه متشکل از 100 خودروی حامل‌تانک و توپ سنگین را روانه منطقه «جبل الزاویه» ادلب کرد. روز پنجشنبه گذشته نیز ترکیه کاروان نظامی جدید شامل اسلحه، مهمات و مواد لجستیک برای حمایت از گروهک‌های تروریستی وارد ادلب سوریه و حومه آن کرد. منابع محلی در این باره به سانا گفتند، ترکیه ۳۱ خودروی نظامی و کامیون حامل تجهیزات لجستیک و مهمات و غیره از طریق روستای «کفرلوسین» در مرز ترکیه وارد ادلب کرده است. این منابع افزودند، تعدادی از این خودروها، سلاح‌های پیشرفته مانند موشک ضد زره ساخت ناتو و انواع ضد هوایی را به دست تروریست‌ها در ادلب رسانده‌اند تا شاید بتوانند جلوی عملیات ارتش سوریه برای آزاد‌سازی ادلب را بگیرند. پارلمان ترکیه، از ۳۱ اکتبر ۲۰۱۷ نیز به مدت یک سال، عملیات نظامی برون مرزی ترکیه را تمدید کرد. از آن‌ پس، هر سال در ماه اکتبر پارلمان ترکیه، به درخواست رئیس‌جمهور، این ماموریت را به مدت یک سال تمدید می‌کند. اما این‌بار، اردوغان خواستار تمدید دو ساله عملیات برون‌مرزی در عراق و سوریه شده است. دمشق بارها اعلام کرده است که حضور آمریکا و ترکیه در سوریه اشغالگرانه بوده و تاکید کرده است که این دو کشور باید خاک سوریه را ترک کنند.
وضعیت گروه‌های مسلح در جنوب سوریه (استان درعا) تا حدود زیادی تعیین تکلیف شده و با برچیده شدن بساط آنان حالا زمزمه یکسره کردن کار گروهک‌های تروریستی در مناطق اشغالی استان‌های حلب و ادلب به گوش می‌رسد. نگرانی‌های دمشق درخصوص مناطق جنوبی پس از 10 سال تنش و درگیری کاهش چشمگیری یافته است و در مقطع فعلی با خیال راحت‌تری نسبت به گذشته می‌تواند مانور قدرت دهد و گزینه پاک‌‌سازی را برای مناطق اشغالی شمال غرب کشور انتخاب کند. حملات گسترده جنگنده‌های روسی و سوری در روزهای اخیر علیه مواضع تروریست‌های مورد حمایت آنکارا در مناطق مختلف استان‌های حلب و ادلب از جمله محور «دارعزه، احسم، حومه الفوعه و کفریا و...» نشانه‌هایی از عزم دمشق برای آزاد‌سازی مناطق اشغالی در این محور است.
این مسئله باعث نگرانی آنکارا شده و اردوغان برای نجات تروریست‌های مورد حمایت خود اقدام به اعزام کاروان نظامی به ادلب کرده است.
یگان‌های موشکی و توپخانه ارتش سوریه هم به صورت مستمر مقرهای گروهک‌های تروریستی را در مناطق مختلف استان ادلب (لوزه، جسرالشغور، مرعیان، حرش باتنته و...) هدف قرار می‌دهند و خسارت‌های سنگینی به تجهیزات نظامی آنان وارد آورده‌اند که نشان می‌دهد خبرهایی در راه است.
از سویی دیگر، نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت در خطوط مقدم جبهه‌های نبرد با عناصر تروریستی در استان‌های حلب و ادلب مستقر، و برای پاک‌‌سازی مناطق اشغالی در حال آماده شدن هستند.