kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۵۲۳
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸
نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا اعلام کرد

لغو تمامی تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران از محورهای گفت‌وگوهای باقری در بروکسل

نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا اعلام کرد که لغو تمامی تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران از محور گفت‌وگوهای معاون سیاسی وزارت خارجه ایران و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در بروکسل است.


نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا در پیامی توییتری به نشست روز چهارشنبه «علی باقری» معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام و معاون «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد و نوشت: گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا برای اجرای کامل و عملی برجام توسط تمامی اعضا از جمله برداشتن تمامی تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران در بروکسل برگزار شد.
نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا در ادامه در خصوص آمادگی ایران برای گفت‌وگو با طرف‌های برجام نوشت: ایران بر آمادگی خود برای گفت‌وگو با تمامی طرف‌های قابل اعتماد به منظور یافتن یک راه‌حل از طریق مذاکره تأکید کرد.
اخبار منتشر شده از بروکسل حاکی از آن است که باقری روز چهارشنبه پشت درهای بسته با مورا در ساختمان اتحادیه اروپا دیدار کرد.
وزارت امور خارجه بلژیک نیز دیروز از دیدار «تئودورا گنتزیس» دبیرکل وزارت خارجه پادشاهی بلژیک با «علی باقری» معاون سیاسی وزارت امور خارجه درباره برجام خبر داد. وزارت خارجه بلژیک در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، در این خصوص نوشت: تبادل نظرات صریح و صادقانه‌ای درباره توافق هسته‌ای (برجام) با علی باقری معاون وزیر امور خارجه ایران انجام گرفت.
در ادامه این پیام توییتری با تأکید بر لزوم حفظ برجام آمده است: ‌بلژیک، بر این باور است که برجام همچنان بهترین ابزار برای یک راه‌حل قابل قبول دو طرف برای موضوع هسته‌ای ایران است.
گفت‌وگو درباره موضوعات دوجانبه،
افغانستان و دیگر موضوعات بین‌المللی
از طرف دیگر، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در این خصوص در پیامی در صفحه توییتری خود نوشت: در یک روز شلوغ فعالیت دیپلماتیک در بروکسل، صبح زود با تئودورا گنتزیس دبیرکل وزیر خارجه پادشاهی بلژیک در کاخ اگمونت جلسه و صبحانه کاری داشتم. ما درباره انبوهی از موضوعات دوجانبه، افغانستان و دیگر موضوعات بین‌المللی گفت‌وگو کردیم.
باقری پیش از این در توئیتی نوشته بود: ایران مصمم به انجام مذاکراتی است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را به صورت کامل و موثر لغو و عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را تضمین کرده و ضمانت‌های معتبری برای عدم بدعهدی بیشتر فراهم کند.
سفر معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به بروکسل در حالی صورت گرفته است که دیروز شبکه پرس‌تی‌وی گزارش کرد که برخلاف ادعای برخی رسانه‌های آمریکایی، ایران رسماً آمادگی خود را برای مذاکره با سه کشور اروپایی امضاکننده برجام در تهران یا در پایتخت‌های این سه کشور اعلام کرده است.
به گزارش فارس، «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه ۲۲ مهر ماه سفری به تهران داشت و با علی باقری دیدار و گفت‌وگو کرد و در پایان طرفین توافق کردند که مباحث باقیمانده را در بروکسل ادامه دهند.
اظهارات ضدایرانی ماکرون
دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه روز سه‌شنبه طی یک تماس تلفنی با «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین درخصوص طیفی از موضوعات از جمله ایران گفت‌وگو کردند.
طبق این گزارش، امانوئل ماکرون در این گفت‌وگو بدون اشاره به تعهدات اعضای برجام در قبال برنامه هسته‌ای ایران تنها به این نکته اشاره کرده است که ایران باید به فعالیت‌هایی که در تناقض با مفاد برجام است، پایان دهد.
این اظهارات گستاخانه و ضدایرانی در حالی است که فرانسه در کنار انگلیس، آلمان و آمریکا جزو بدهکارهای برجام است و تاکنون از اجرای تعهدات خود سرپیچی کرده است.