kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۴۶۶
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵
شرکت فرابورس مدعی شد

دولت از آخر شهریور اوراق بدهی در بازار سرمایه نفروخته است

مسئولان شرکت فرابورس ایران بیان می‌کنند از انتهای شهریورماه تا کنون دولت هیچگونه اوراق مالی اسلامی در بازار سرمایه نفروخته است.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ این روزها بورس اوراق بهادار تهران با ریزش شاخص کل همراه است، سهامداران خرد در این بازار ریسکی با زیان همراه شده‌اند و برخی نمایندگان مجلس دلیل این ریزش را انتشار اوراق دولتی در بورس عنوان کرده‌اند،‌ با این حال مسئولان شرکت فرابورس ایران بیان می‌کنند از انتهای شهریورماه تاکنون دولت هیچگونه اوراق مالی اسلامی در بازار سرمایه نفروخته است.
در این زمینه مدیرعامل فرابورس ایران، دوشنبه شب با حضور در یک بخش خبری تلویزیون در مورد وضعیت بازار و ریزش‌های شاخص کل بورس، مدعی شد: افرادی که از بهمن‌ماه سال ۹۹ در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری کرده‌اند، علیرغم ریزش‌های بازار، تا کنون بازدهی مناسبی کسب کرده‌اند و از نظر متغیرهای بنیادی مثل میزان فروش شرکت‌ها، سود خالص و... نیز شاهد رشد
هستیم.
امیر هامونی در پاسخ به این پرسش که آیا فروش صکوک در بازار سرمایه موجب ریزش شاخص شده است، اظهار کرد: دولت از انتهای شهریورماه هیچ‌گونه صکوکی اعم از اوراق مرابحه عام دولت یا اسناد خزانه اسلامی در بازار سرمایه به فروش نرسانده است و به عنوان مثال روز دوشنبه سوم آبان‌ماه ارزش کل معاملات بازار فرابورس ۳۷ هزارمیلیارد تومان به اجرای عملیات بازار باز اختصاص داشت که یک سیاست پولی بوده و مربوط به معامله اوراق بین بانک مرکزی و بانک‌های تجاری است.
وی در پایان با تاکید بر اینکه عملیات بازار باز و فروش صکوک در بازار سرمایه توسط دولت دو مقوله جدا از یکدیگر هستند، گفت: فعالان بازار سرمایه، سهامداران و سرمایه‌گذاران این موضوع را در تحلیل‌های خود مدنظر قرار دهند.
ندا بشیری، سرپرست معاونت توسعه کسب و کار فرابورس ایران نیز در این مورد بیان کرد: از انتهای شهریورماه تا کنون دولت حتی یک ریال نیز اوراق مالی اسلامی در بازار سرمایه نفروخته است و افزایش ارزش معاملات در برخی روزها مربوط به اجرای عملیات بازار باز بوده است.
وی با ‌اشاره به اینکه بانک مرکزی با هدف مدیریت نرخ سود بین بانکی از توافق بازخرید اسلامی در عملیات بازار باز و اعتبارگیری قاعده‌مند بهره می‌برد توضیح داد: عملیات بازار باز یعنی مدیریت میزان پول موجود در بانک‌ها برای مدیریت نرخ سود در بازار چون تمام بانک‌ها می‌توانند این گروه از اوراق بهادار را بخرند و یا در صورت نیاز اوراق تحت تملک خود را بدون محدودیت بفروشند و از این رو به آن «بازار باز» گفته می‌شود.
گفتنی است سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی روز دوشنبه سوم آبان در صفحه توییترش نوشته بود: «در شرایطی که کشور با کسری بودجه بی‌سابقه تحویل دولت سیزدهم شده بود، به لطف خدا در مهرماه مخارج دولت «بدون هیچ انتشار اوراق بدهی جدید» تامین شد».
ادعای همتی
اما نکته جالب اینکه عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی که در دوره ریاست بر بانک مرکزی
۲۷۳ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرد، حالا نگران عدم چاپ پول در دو ماه اخیر شده و با انتقاد از دولت جدید نوشته است: «اعلام شد که از شهريورماه هیچ‌گونه استقراضی از بانک مرکزی نبوده است. خوب است بدانیم تامین کسری از طریق فشار به بانک‌ها وصندوق‌های آنها نیز منجر به اضافه برداشت سنگین از بانک مرکزی می‌شود،که شده است. نتیجه، استقراض غیرمستقیم و بسط پایه پولی است. آمارهای پولی پایان مهرماه مشخص می‌کند!».
ارسلان ظاهری کارشناس اقتصادی در واکنش به اظهارنظر رئیس‌کل سابق بانک مرکزی گفت: «اگر منظور همتی این است که دولت به بانک‌ها اوراق فروخته و بانک‌ها احتمالاً مجبور شده‌اند از بانک مرکزی استقراض کنند و بدین جهت پایه پولی رشد می‌کند و قس علی‌هذا...، خب این فروش اوراق دولت به بانک‌ها که تا دیروز افتخار همتی بوده و مدعی بودند که با عملیات بازار باز توانسته‌اند (به زعم خودشان!) جلوی استقراض دولت از بانک مرکزی را بگیرند، پس حالا چه شده که هشدار می‌دهند!! چطور آن موقع می‌گفتند این یک راهکار ضد تورمی است، حالا هشدار می‌دهند!؟ خب برادر این ریلی بود که شما پهن کردید! ضمن اینکه باید مبتنی بر آمار اظهار نظر کرد، یعنی آمار دقیق از میزان خرید اوراق بدهی از سوی بانک‌ها در دو ماه اخیر».