kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۴۲۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹

ایران در رسانه‌های جهان

 

سرویس سیاسی-
رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای روزانه اخبار و تحلیل‌های مختلفی را درباره ایران منتشر می‌کنند. ‌ترجمه گلچینی از این گزارشات و تحلیل‌ها به معنای تایید محتوای آنها نبوده و صرفاً برای آشنایی مخاطبان با فضای رسانه‌های خارجی درباره کشورمان است.
سندیکای خبری یهود:
پیام جنگ‌طلبانه ایران به آمریکا و اسرائیل
«یونی بن مناخیم» افسر سابق صهیونیست در سرویس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی «امان» در وبگاه «سندیکای خبری یهود» نوشت: توپ اکنون در زمین ایالات متحده است: عدم پاسخگویی نظامی به حمله به پایگاه نظامی آمریکا در تنف به‌عنوان ضعف تعبیر می‌شود و باعث حملات بیشتر ایران می‌شود.
حمله بیستم اکتبر ایران به پایگاه نظامی آمریکا در تنف سوریه، که در آن ایران موفق شد هم آمریکا و هم اسرائیل را غافلگیر کند، تلفات جانی نداشت اما ظاهرا خسارات سنگینی به همراه داشت.
پایگاه تنف حدود 400 سرباز آمریکایی و غیرنظامی و همچنین نیروهای مخالف سوری را در خود جای داده است. این پایگاه در خاک سوریه در مثلث مرزی با اردن و عراق واقع شده است. پنتاگون این حمله را تایید کرد و گفت که ایالات متحده این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که در زمان انتخابی خود پاسخ دهد.
به گفته مقامات سوری، این اولین بار است که این پایگاه مورد حمله ایران یا نیروهای نیابتی آن قرار می‌گیرد. این رگبار توسط شبه‌نظامیان طرفدار ایران در منطقه و با استفاده از پنج پهپاد انجام شد. این حمله بسیار هماهنگ بود، به‌طوری که سه پهپاد از سوریه و دو فروند باقی‌مانده از عراق پرتاب شده بودند.
بر اساس ارزیابی‌های مختلف در ایالات متحده و اسرائیل، این حمله پاسخ ایران به دو حمله هفته گذشته به اهداف ایرانی در سوریه منتسب به اسرائیل بود. مقامات امنیتی اسرائیل تخمین می‌زنند که نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت فرماندهی سرتیپ ژنرال اسماعیل قاآنی مسئول این حمله است.
به‌نظر می‌رسد ایران در حال تغییر استراتژی خود با توجه به حملات اسرائیل به اهداف ایرانی در سوریه است. ایرانی‌ها می‌گویند که نیروی هوایی اسرائیل از پایگاه تنف استفاده می‌کند و گهگاه پهپادهای اسرائیلی به سمت اهداف ایرانی در سوریه و عراق پرتاب می‌کند. ایران، سوریه و روسیه مخالف حضور آمریکایی‌ها در خاک سوریه هستند و هدف از این حمله ارسال پیام به اسرائیل و آمریکا و تسریع در خروج نظامی آمریکا از سوریه بود.
ایران در این پشت پرده این حملات، می‌خواهد چه پیام‌هایی را منتقل کند؟
1. ایران دیگر در برابر حملات هوایی اسرائیل در سوریه سکوت نخواهد کرد و اگر آمریکا جلوی آنها را نگیرد، پایگاه این کشور در تنف، هدف حملات ایران قرار خواهد گرفت.
2. شبه نظامیان طرفدار ایران در سوریه و عراق توانایی حمله با هواپیماهای بدون سرنشین را دارند. ایالات متحده برای مقابله با تسلیحات پهپادهای ایرانی با مشکل مواجه خواهد شد.
3. پیامی‌به اسرائیل: بمباران پایگاه تنف تنها یک مقدمه است.
اقدام ایران علیه پایگاه تنف در حالی صورت می‌گیرد که روسیه و‌ترکیه به تلاش‌های سیاسی برای خروج کامل آمریکا از سوریه ادامه می‌دهند.‌ترکیه مدعی است که ارتش آمریکا در سوریه از کردها محافظت می‌کند، در حالی که سوریه مدعی است که حضور نظامی آمریکا مصداق کامل یک «عمل‌ اشغالگرانه» است.
جروزالم پست: آیا حمله هواپیمای بدون سرنشین ایران
به آمریکا در سوریه می‌تواند پیامی ‌برای اسرائیل باشد؟
روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» نوشت: تهدیدات پهپادی اخیر ایران برای آمریکا در عراق و سوریه در چارچوب تهدیدات پهپادی این کشور در سراسر منطقه و همچنین تلاش برای هدف قرار دادن اسرائیل است.
پهپادهای ایرانی مورد استفاده در عراق و سوریه نیز ممکن است مشابه پهپادهای مورد حمایت حوثی‌های یمن باشند. برخی از این پهپادها صمد نامیده می‌شوند و در چندین نوع هستند: صمد-1، صمد-2 و صمد-3.
عاری ‌هایشتاین و الیشا‌ اشتواین در مقاله‌ای در آوریل برای موسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل‌آویو نوشتند: «حوثی‌ها زرادخانه گسترده‌ای از پهپادها از جمله مدل‌های دوربرد صمد را دارند. این گروه از پهپادهای صمد برای حملات دوربرد در سال 2018 (علیه ابوظبی) و سپس دوباره در سال 2019 (علیه ریاض) مورد استفاده قرار گرفت. با این حال، صمد-3 که مدعی برد عملیاتی 1800 کیلومتر است، از نظر تئوری برای انجام حمله به اسرائیل کافی است..»
حوثی‌ها همچنین یک پهپاد با بال دلتا به نام «وعید» دارند. پهپاد وعید ظاهراً می‌تواند 2500 کیلومتر پرواز کند و به اسرائیل برسند.
نزدیک‌تر به اسرائیل، حماس همچنین دارای پهپاد «شهاب» است که در جنگ ماه می‌ در غزه از آن رونمایی شد. «در حالی که حماس ادعا می‌کند که توسعه آن کاملاًً بومی ‌است، پیکربندی کلی این پهپاد، حداقل از نظر خارجی، از برخی جهات شبیه به سری قصف حوثی‌ها و همچنین ابابیل تی ایرانی است که حداقل اولی از آن گرفته شده است.
بنابراین، حمله بیستم اکتبر به تنف بخشی از زمینه گسترده‌تر حملات پهپادی توسط ایران یا نیروهای نیابتی آن در سراسر منطقه است. زمینه کلی حمله تنف این است که پیچیدگی آن هشداری برای اسرائیل است. اهمیت دفاع در برابر این‌گونه تهدیدها این روزها برای هر کشوری در خاورمیانه واضح است. در این خصوص اسرائیل میزبان رزمایش پرچم آبی در کنار نیروهای هوایی آمریکا، آلمان، فرانسه، یونان، هند، ایتالیا و بریتانیا است.
در ماه ژوئیه هواپیماهای بدون سرنشین برای یک نفتکش را در خلیج عمان هدف قرار دادند. آمریکا، انگلیس و اسرائیل جمهوری اسلامی ایران را مسئول این حمله دانستند که در آن دو خدمه کشتی غیرنظامی کشته شدند.