kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۴۲۳
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
فیس‌بوک این شبکه برای آشوب‌افکنی طراحی شده است

افشاگری بزرگ مدیر سابق فیس‌بوک این شبکه برای آشوب‌افکنی طراحی شده است

«فرانسیس‌هاوگن» از مدیران ارشد «فیس بوک» که چند ماهی می‌شود استعفا کرده، در جدیدترین افشاگری خود علیه این غول شبکه اجتماعی اعلام کرد طراحی فیس بوک به نحوی است که به تشدید آشوب‌ها و ناآرامی‌ها دامن بزند و بنزین بر آتش اختلافات بریزد.

 

سرویس خارجی-

«فیس بوک» غول شبکه‌های اجتماعی جهان این روزها بزرگترین بحران در تاریخ 17 ساله از زمان تاسیس خود را تجربه می‌کند. یکی از مدیران سابق و ارشد این شبکه اجتماعی به نام « فرانسیس‌هاوگن» ده‌ها هزار صفحه از اسناد داخلی فیسبوک را منتشر کرده و این شبکه اجتماعی را زیر فشار قرار‌داده است.
«مارک زاکربرگ»، مدیرعامل فیسبوک به اخبار منتشر شده در مورد اسناد داخلی فاش شده این شرکت واکنش نشان داده و گفته «ما شاهد تلاشی هماهنگ برای استفاده انتخابی از اسناد فاش شده برای ترسیم تصویری نادرست از شرکت خود هستیم.» هنوز گزارش‌های دقیقی از محتوای اسناد منتشر شده رسانه‌ای نشده است اما فیسبوک بسیاری از گزارش‌ها را نفی کرده و آنها را «گمراه‌کننده» دانسته است.
روز دوشنبه نیز «هاوگن»، مدیر سابق محصولات «فیسبوک»، با حضور در جمع اعضای کمیته منتخب پارلمان انگلیس که در حال بررسی برنامه‌ تنظیم مقررات شرکت‌های اداره‌کننده شبکه‌های اجتماعی هستند، توضیح داد که «امنیت باید مهم‌ترین اولویت هر شبکه اجتماعی باشد ولی متاسفانه در فیسبوک به دلیل سلطه منفعت‌گرایی و با هدف کاهش هزینه‌ها از ابتدا به بسیاری از جوانب ضروری بخش امنیتی پرداخته نشده است؛ جوانبی که فقدان آنها موجب شده تا عملکرد فیسبوک منتج به تشدید نفرت‌پراکنی شود».
به گزارش «یورونیوز» مدیر سابق فیسبوک در کمیته منتخب پارلمان انگلیس افزود: «ناآرامی‌ها در میانمار و اتیوپی آغاز دوره جدیدی از ناآرامی‌ها در سطح جهان است چون که الگوریتم ناقص فیسبوک برای رتبه‌بندی محتواها بر پایه تنها دو عنصر طراحی و فعال شده است: نخست، برجسته‌کردن محتواهای دوقطبی و تفرقه‌انگیز و دوم، جلب تمرکز بر این محتواها». شرکت فیسبوک فعلا از اظهارنظر فوری در مورد اظهارات «هاوگن» در پارلمان انگلیس خودداری کرده است.‌هاوگن اخیراً نیز در جلسه کمیته تجاری فرعی سنای آمریکا گفته بود که فیسبوک به سلامت نوجوانان آسیب می‌رساند و درخصوص مبارزه با نفرت‌پراکنی و انتشار اطلاعات نادرست، صادق نیست.
علیرغم این افشاگری‌ها فیس بوک همچنان یک شرکت پول ساز است. «فیسبوک» گزارش داده که در سه ماه منتهی به سپتامبر(شهریور)
۲۹ میلیارد دلار درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد افزایش داشته است. این شرکت نزدیک به ۹.۲ میلیارد دلار سود ثبت کرد که ۱۷ درصد بیشتر از سال قبل است. تعداد افرادی که از برنامه‌های مختلف فیسبوک استفاده می‌کنند نیز نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش یافته است و در طول سه ماهه به ۳.۶ میلیارد نفر رسیده است.