kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۴۰۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴

دومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان فردا در تهران برگزار می‌شود

دومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان روز چهارشنبه پنجم آبان‌ماه در تهران برگزار می‌شود.


تهران روز چهارشنبه پنجم آبان‌ماه ۱۴۰۰ میزبان دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان درباره تحولات این کشور است. 
در نشست روز چهارشنبه وزرای خارجه ایران، چین، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان شرکت می‌کنند. البته وزیر خارجه چین به صورت مجازی در این نشست شرکت خواهد کرد و هنوز مشخص نیست که روسیه در چه سطحی در این نشست شرکت کند. علاوه بر این از طالبان برای شرکت در این نشست دعوت به عمل نیامده است.
در نخستین نشست وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان شامل ایران، چین، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان که ۱۷ شهریورماه به‌صورت مجازی و به ریاست پاکستان برگزار شد، توافق شد که دور بعدی این نشست در تهران برگزار شود.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان طی سخنانی در این نشست از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای در اختیار گذاشتن تمامی امکانات خود به منظور پیشبرد مذاکرات بین‌الافغانی خبر داد.
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه
۱۹ مهرماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره برگزاری نشست همسایگان افغانستان در تهران گفت:‌ در اولین جلسه‌ای که وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به صورت برخط برگزار کردند توافق شد نشست بعدی با حضور وزرای خارجه در تهران برگزار شود که این منوط به آماده شدن مقدمات است. این موضوع در دستورکار و پیگیری است. در همان نشست توافق شد روسیه به این جمع اضافه شود و به پیشنهاد ایران، روسیه هم در آن نشست حاضر خواهد بود.
بعد از آن در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان، نشست چهارجانبه جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین و پاکستان برگزار شد. در این نشست از برگزاری دور بعدی اجلاس همسایگان افغانستان به علاوه روسیه، استقبال به عمل آمد.
گفتنی است نشست مسکو درباره اوضاع افغانستان روز چهارشنبه
(۲۸ مهرماه) در پایتخت فدراسیون روسیه برگزار شد و وزارت خارجه روسیه در پایان بیانیه‌ای را در سایت خود منتشر کرد.