kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۳۸۵
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱
فایننشال تایمز خبر داد

اتحادیه اروپا به افغانستان بازمی‌گردد



روزنامه انگلیسی طی گزارشی اعلام کرده اتحادیه اروپا قصد دارد تا هیئت دیپلماتیک خود را به کابل بازگرداند. روسیه نیز پیش‌تر از قصد خود برای به رسمیت شناختن دولت طالبان خبر داده بود.
روزنامه «فایننشال تایمز» انگلیس در گزارشی نوشته اتحادیه اروپا قصد دارد طی ماه‌های آتی، هیئت دیپلماتیک خود را به کابل بازگرداند تا ارتباط با طالبان را افزایش دهد. بر اساس گزارش این نشریه، ماه پیش یک هیئت دیپلماتیک به افغانستان اعزام شد تا امکان بازگشت نمایندگان اتحادیه اروپا به این کشور بررسی شود. طالبان سپتامبر (شهریور) گذشته از تمامی کشورهای جهان درخواست کرد که سفارتخانه‌های خود را در کابل بازگشایی کنند.
«ذبیح الله مجاهد» معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی طالبان نیز گفته از این اقدام اتحادیه اروپا استقبال می‌کنند: «این اقدام اتحادیه اروپا به نفع و خیر دو طرف است، هم اروپا می‌تواند از این ناحیه نفع ببرد و هم افغان‌ها، چون راه برای تعامل دیپلماتیک و همکاری‌ها فراهم می‌شود و اعتماد بیشتر می‌شود.» برخی منابع نیز به «فایننشال تایمز» گفته‌اند بخش دیپلماتیک اتحادیه اروپا قصد دارد به دیپلمات‌های کشورهای عضو هم امکان دهد در دفتر نمایندگی این اتحادیه در کابل مستقر شوند. به نوشته این روزنامه، بازگشت برنامه‌ریزی شده نمایندگی دیپلماتیک اتحادیه اروپا در کابل در حالی صورت می‌گیرد که قدرت‌های جهانی تلاش می‌کنند درباره نحوه برخورد با رهبران جدید افغانستان راهی پیدا کنند. در اوت(مرداد) گذشته، اتحادیه اروپا تمامی کارمندان هیئت‌های خارجی و خانواده‌هایشان را از افغانستان خارج کرد. «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه ریاست‌جمهوری روسیه در امور افغانستان هم با بیان اینکه گروه طالبان باید گام‌های شجاعانه‌ای در تشکیل دولت فراگیر بردارد، گفت برداشت وی این است که سازمان ملل آمادگی دارد تا تحریم‌ها علیه این گروه را لغو کند. وی طی کنفرانس مطبوعاتی در خبرگزاری «روسیا سگودنیا» با رد تعیین ضرب‌الاجل برای طالبان جهت تشکیل دولت فراگیر، گفت: «خیر، هیچ زمان‌بندی برای این مسئله مشخص نشده است. این در وظیفه نشست مسکو نبود. ما قرار نبود ضرب‌الاجلی برای طالبان تعیین کنیم تا برنامه‌ای برای کارهای بعدی آنها باشد» به گزارش فارس‌، کابلوف با بیان اینکه سازمان ملل آمادگی دارد که تحریم‌های طالبان را لغو کند، اظهار داشت: «این یک موضوع فنی است. ما آن را حل خواهیم کرد. مسائل فنی مانعی برای ما نیست. نکته اصلی به نظرم بر اساس اظهارات نمایندگان سازمان ملل، این است که آمادگی داخلی برای این کار وجود دارد.»