kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۳۸۴
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱
مایکروسافت خبر داد

موج دوم حملات سایبری به زیرساخت‌های صدها سازمان آمریکایی



شرکت مایکروسافت اعلام کرده شرکتی روسی که سال قبل حمله سایبری گسترده‌ای را علیه زیرساخت‌های آنلاین دولت آمریکا انجام داده بود، اخیراً نیز بار دیگر صدها شرکت و سازمان آمریکایی را هدف قرار‌داده است.
هکرها طی دو سال اخیر بسیاری از زیر ساخت‌های آمریکا را هدف حملات سایبری ویرانگر خود قرار‌داده‌اند. یک شنبه (23 آذر99 ) بود که خبرگزاری رویترز از یک حمله گسترده سایبری به سازمان‌ها و نهادهای مهم دولتی آمریکا خبر داد. سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور در این زمینه اعلام کردند به دلیل پیچیدگی و گستردگی این حمله سایبری، میزان خسارات ناشی از آن نامعلوم است. بر اساس گزارش‌ها پنتاگون، وزارت امور خارجه، وزارت خزانه‌داری، وزارت انرژی، وزارت امنیت داخلی، سازمان امنیت هسته‌ای آمریکا و شرکت مایکروسافت و 18 هزار سازمان در این حملات سایبری هک شده بودند.
یکشنبه19 اردیبهشت ماه سال جاری نیز رسانه‌های آمریکایی از وقوع یک حمله گسترده سایبری دیگر، این بار به بزرگ‌ترین شرکت خط لوله انتقال سوخت آمریکا خبر دادند. به دنبال این حمله، انتقال سوخت از طریق این خط لوله عملا متوقف و دولت بایدن مجبور شد در ۱۷ ایالت و منطقه واشنگتن، «وضعیت اضطراری» و «فوق‌العاده» اعلام کند. با ادامه حملات کار به جایی رسید که دولت بایدن از شرکت‌های خصوصی خواست «گام‌هایی فوری» برای محافظت بهتر از خودشان در برابر چنین حملاتی بردارند.
در جدیدترین مورد از این حملات شرکت فناوری «مایکروسافت» دیروز (دوشنبه) از وقوع یک حمله سایبری جدید هکرهای روسی علیه زیرساخت‌های آنلاین آمریکا خبر داد. به گزارش فارس «مایکروسافت» در یک پست وبلاگی ادعا کرد گروهی که پشت حمله سایبری بزرگ سال گذشته به شرکت آمریکایی «سولار ویندز» و نهادهای دولتی این کشور بود، در جدیدترین موج حملات خود صدها شرکت و سازمان آمریکایی را هدف قرار‌داده است.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مایکروسافت در این بیانیه مدعی شد گروه «نوبلیوم» به سایت‌های ارائه دهنده خدمات فناورانه حمله کرده است:‌«این حملات بخشی از یک کمپین گسترده‌تر در تابستان بود.  به ۶۰۹ مشتری خود اطلاع دادیم که از تاریخ یکم جولای تا نوزدهم اکتبر(10 تیر تا 27 مهر) مورد حمله قرار گرفته‌اند». بر اساس این گزارش، یک مقام مایکروسافت نیز به روزنامه «نیویورک تایمز» گفت که تنها درصد کمی از این حملات جدید موفق بودند، اما از ارائه جزئیات بیشتر امتناع کرد.رویترز می‌گوید که مقامات امنیت سایبری آمریکا به تماس‌های این خبرگزاری برای تایید یا تکذیب این ادعای مایکروسافت پاسخ نداده‌اند.
این در حالی است که دیگر مقامات آمریکایی در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز تأیید کردند که این عملیات انجام شده، و آن را «عملیاتی غیر پیچیده و متوسط» توصیف کردند. به نوشته رویترز، مایکروسافت در پایان بیانیه خود افزود: «این فعالیت اخیر نشان دیگری است که روسیه در تلاش است تا به صورت بلندمدت و سیستماتیک به نقاط مختلف زنجیره تامین فناوری دسترسی پیدا کند و مکانیزمی برای نظارت- در حال حاضر یا در آینده- بر اهداف مورد علاقه دولت روسیه ایجاد کند.»