kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۳۴۶
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴
امیرعبداللهیان:

به‌زودی مذاکرات هسته‌ای با ۱+۴ از سر گرفته می‌شود

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار دبیرکل جدید اکو گفت مذاکرات هسته‌ای با ۱+۴ به زودی از سر گرفته خواهد شد.

«خسرو ناظری» دبیرکل جدید سازمان همکاری اقتصادی اکو با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.
دو طرف در این دیدار درخصوص نقش سازمان اکو در منطقه و تقویت همکاری‌های فیمابین کشورهای عضو رایزنی کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان از اجرای برخی طرح‌های زیربنایی و درازمدت در حوزه‌های حمل و نقل، تجارت، مالی و بانکی در اکو اظهار رضایت و ابراز امیدواری کرد طرح‌های ناتمام در دوره دبیرکلی وی به اتمام برسد.
وی همچنین از عملیات تروریستی اخیر در افغانستان که از کشورهای مهم عضو اکو است، ابراز تاسف کرد.
امیرعبدللهیان همچنین به گفت‌وگوهای اخیر ایران با اتحادیه اروپایی در تهران و ادامه آن در بروکسل اشاره کرد و افزود: به زودی مذاکرات هسته‌ای با ۱+۴ از سر گرفته خواهد شد.
مصمم به توسعه و تعمیق روابط با باکو هستیم
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در گفت‌وگوی تلفنی جیحون بایرامف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، آزادی دو راننده ایرانی را اقدامی سازنده برای رفع سوءتفاهمات ارزیابی کرد و گفت: تهران مصمم به توسعه و تعمیق هرچه بیشتر روابط دوجانبه با باکو است.
امیرعبداللهیان در این مکالمه با اشاره به تماس‌های سازنده اخیر دو وزیر، از آزادی دو راننده ایرانی بازداشتی در جمهوری آذربایجان تمجید کرده و این اقدام را اقدامی سازنده توصیف کرد که می‌تواند فضای لازم را جهت حل و فصل سوءتفاهمات فراهم کند.
امیرعبداللهیان همچنین گام‌های مثبت بیشتر و تسهیل تردد کامیون‌های ایرانی در مناطق مرزی با جمهوری آذربایجان را خواستار شد.
وی در این تماس بر لزوم اتخاذ رویکردی مثبت و نگاه دو کشور به آینده تأکید کرده و فعال‌سازی هرچه سریع‌تر کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را خواستار شد.
‌‎وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌و‌گوی تلفنی خاطرنشان کرد که تهران مصمم به توسعه و تعمیق هرچه بیشتر روابط دوجانبه با باکو است.
‌‎جیحون بایرامف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان هم در این گفت‌وگوی تلفنی با استقبال از گام‌های مثبت دو کشور برای حل و فصل سوءتفاهمات، آزادی دو راننده ایرانی و دستور نهادهای ذی‌ربط در ایران درخصوص قوانین تردد مرزی را پیامی از سوی دو طرف در جهت حل سوءتفاهمات خواند.
وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان همچنین تعریف پروژه‌های مشترک اقتصادی میان دو کشور را دارای آثاری مثبت توصیف کرده و خواستار فعال‌سازی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور شد.
خواست ایران برای دریافت ضمانت برجامی از آمریکا منطقی است
«میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز یکشنبه گفت، درخواست ایران از آمریکا برای ضمانت عدم خروج دوباره از توافق هسته‌ای، امری منطقی است.
اولیانوف در پاسخ به سوالی در این زمینه، در حساب توئیتری خود نوشت: «فکر می‌کنم این مسئله به مذاکرات بستگی دارد. این خواسته ایرانیان منطقی و قابل توجیه به‌نظر می‌رسد. این [خواسته] نه‌تنها با عرف دیپلماتیک بلکه با عقل سلیم ابتدایی نیز هم‌خوانی دارد».
وی همچنین در پاسخ به توئیتی درباره عدم تمایل آمریکا به پایبند ماندن به یک توافق، نوشت: «با جمع‌بندی شما مخالف هستم. شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین دیدگاه‌های متفاوتی درباره برخی موضوعات مورد بحث دارند اما همه آن‌ها از جمله آمریکا، به هدف احیای برجام به شکل اولیه آن، پایبند هستند».
دیدار با وزیر خارجه ایران بسیار اهمیت دارد
همچنین «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» بار دیگر ابراز امیدواری کرد بتواند به زودی با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کند.
گروسی در این مصاحبه که هنگام حضور او در واشنگتن انجام شده، گفت: من هرگز با وزیر خارجه جدید (ایران) صحبت نکرده‌ام. امیدوارم بتوانم به زودی فرصتی برای ملاقات با او داشته باشم زیرا این بسیار مهم است. بنابراین وقتی مشکلی پیش می‌آید، وقتی سوءتفاهمی وجود دارد، وقتی اختلاف‌نظر وجود دارد، می‌توانیم درباره آن صحبت کنیم. من قبلاً این (امکان) را داشتم.
وی همچنین مدعی شد برنامه نظارت آژانس اتمی در ایران بعد از آن که تهران درخواست تعمیر دوربین‌ها در یکی از تاسیسات کلیدی را رد کرد، دیگر کامل نیست و این احتمال را ایجاد می‌کند که جهان هرگز قادر به بازسازی تصویری از آنچه ایرانی‌ها انجام داده‌اند، نباشد.
به گزارش این شبکه، مدیرکل آژانس در همین خصوص ادعا کرد ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داده تا به اکثر دوربین‌های خود برای سرویس آنها و تعویض باتری و کارت حافظه دسترسی داشته باشد، با یک استثناء مهم.
اتهام‌زنی دوباره به ایران بدون اشاره به کارشکنی آمریکا و اروپا در برجام
از سوی دیگر «فیلپه اتین» سفیر فرانسه در واشنگتن، بعدازظهر شنبه در مصاحبه با شبکه سعودی «الحدث» به مسائل مختلفی از جمله پرونده هسته‌ای ایران پرداخت.
بر اساس این گزارش، سفیر فرانسه در آمریکا گفت: «ما با انگلیس، آلمان، چین و روسیه درباره پرونده هسته‌ای ایران رایزنی می‌کنیم».
فیلپه اتین در ادامه اضافه کرد: «ما با آمریکایی‌ها درباره لزوم بازگشت سریع ایران به مذاکرات وین موافق هستیم».
او همچنین با تکرار ادعای کشورهای اروپایی درباره عدم همکاری ایران با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، بیان کرد که ایران باید با این سازمان همکاری کند.
اتین در ادامه اظهاراتش با اتهام‌زنی به تهران و بدون اشاره به کارشکنی واشنگتن و کشورهای غربی در قبال برجام گفت که ایران باید از نقض توافق هسته‌ای دست بردارد.
سفیر فرانسه همچنین با تکرار اتهام‌های همیشگی کشورهای غربی علیه ایران اظهار داشت: «هدف ما عدم دست‌یابی ایران به بمب هسته‌ای است».
این ادعا در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران به‌صورت مکرر اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای ایران صرفا با اهداف صلح‌آمیز پیگیری می‌شود و بر اساس فتوای رهبر انقلاب اسلامی، ساخت سلاح هسته‌ای حرام است.