kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۳۲۴
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰

اخراج سفرای آمریکا و 9 کشور اروپایی با دستور اردوغان

به دنبال بیانیه ۱۰ سفیر اروپایی و آمریکا برای آزادی یکی از زندانیان سیاسی در این کشور، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که به وزیر خارجه دستور داده تا این سفرا به عنوان عنصر نامطلوب شناخته شوند و ترکیه را ترک کنند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه طی سخنانی با اشاره به بیانیه سفرای خارجی در ترکیه برای آزادی «عثمان کاوالا» فعال سیاسی در این کشور گفت: «به وزیر خارجه دستور داده‌ام تا این سفرا را به عنوان عنصر نامطلوب شناسایی کند و ترکیه را ترک کنند.»
روز سه شنبه بود که وزارت خارجه ترکیه سفیران کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، دانمارک، نروژ، هلند، سوئد، فنلاند، کانادا و نیوزلند را به دلیل اعتراض به بازداشت «عثمان کاوالا» احضار کرد. روز دوشنبه گذشته، این 10 کشور از مقامات ترکیه درخواست کردند تا کاوالا را آزاد کنند.
واکنش‌ها
یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا بامداد یکشنبه (به وقت تهران) به قصد ترکیه برای اخراج سفیر آمریکایی و 9 کشور اروپایی به دستور رجب طیب اردوغان واکنش نشان داد و گفت که واشنگتن از ترکیه در این مورد توضیح خواسته است. «دیوید ساسولی» رئیس‌پارلمان اروپا نیز به تهدید رئیس‌جمهور ترکیه درباره اخراج سفرای 10 کشور از آنکارا واکنش نشان داد و در پیامی توئیتری نوشت که این تهدید نشانه اقدام «مستبدانه» دولت ترکیه است.
وی نوشت: «اخراج ۱۰ سفیر نشان‌دهنده حرکت مستبدانه دولت ترکیه است. ما مرعوب نخواهیم شد.» ساسولی بار دیگر خواستار آزادی «عثمان کاوالا» تاجر زندانی در ترکیه شد.
وزارت خارجه آلمان نیز اظهار داشت که برلین پس از این اقدام ترکیه در قبال سفرا، با سایر کشور‌ها رایزنی خواهد کرد. این وزارتخانه همچنین نوشت که اظهارات اردوغان را بررسی خواهد کرد.
همچنین وزارت خارجه نروژ اعلام کرد که سفارت این کشور در آنکارا اطلاعیه‌ای از مقامات ترکیه دریافت نکرده است. ترود مکدی، مسئول ارتباطات این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت: «سفیر ما هیچ دستوری برای خروج خاک ترکیه دریافت نکرده است. ترکیه به خوبی از موضع نروژ در قبال این مسئله آگاه است.»