kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۳۲۱
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰

تحرکات مصطفی کاظمی برای تصدی نخست‌وزیری در میان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات عراق

حزب «حرکه حقوق» عراق از تحرکات «مصطفی الکاظمی» برای تصدی مجدد نخست‌وزیری در این کشور خبر داده و گفته اغلب گروه‌‌های سیاسی ملی مخالف نخست‌وزیری مجدد او هستند. این تحرکات دربحبوحه ادامه اعتراض‌ها به نتایج انتخابات پارلمانی این کشور مطرح می‌شود.


انتخابات همراه باحاشیه و اعتراض عراق یکشنبه 18 مهر برگزار شد و با اعلام اولیه نتایج، اعتراض‌ها نیز آغاز و شائبه‌ها نسبت به صحت این انتخابات از طرف گروه‌های مختلف از جمله مقاومت عراق مطرح شد. حتی صحبت از دستکاری انتخابات توسط کشورهای خارجی چون امارات به میان آمده است. اعتراض هم در سطح احزاب و نخبگان سیاسی و هم در سطح مردمی گاهی به شکل تجمع و تظاهرات گسترده به ویژه در منطقه سبز بغداد ادامه دارد.
در این میان، «عباس العرداوی»، از رهبران جریان سیاسی تازه‌تأسیس «حرکه حقوق» گفت که اکثر گرو‌ه‌های سیاسی ملی و همچنین «چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه» (الاطار التنسیقی) مخالف بازگشت شخصیت‌های سابق برای تصدی پست‌های رؤسای قوای سه‌گانه عراق هستند و لذا مخالف نخست‌وزیری مجدد «مصطفی الکاظمی» هستند. به گفته او «الکاظمی تلاش دارد تا فرصتی برای نخست‌وزیری مجدد خود ایجاد کند.»
این در حالی است که ناظران سیاسی نیز تایید می‌کنند که در کنار اسامی چون، «فائق زیدان» (۵۴ ساله) رئیس‌شورای عالی قضایی،«قاسم الاعرجی» مشاور فعلی امنیت ملی، «محمد شیاع السودانی» از رهبران حزب الدعوه، «جعفر الصدر» سفیر عراق در لندن و پسر عموی سید مقتدی الصدر و «نصار الربیعی»، هنوز نام مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر کنونی برای تصدی پست نخست‌وزیری مطرح است.
به گرازش فارس، روزنامه «العربی الجدید» (چاپ لندن) نیز روز شنبه با انتشار یادداشتی ضمن احتمال نخست‌وزیری این اشخاص، از قول یکی از سیاستمداران عراقی نوشت که الکاظمی [برای تصدی پست نخست‌وزیری] از اقبال خوبی برخوردار است.
دخالت شورای امنیت در انتخابات
«شبل الزیدی» دبیرکل کتائب امام علی(ع) از گروه‌های وابسته به حشد‌الشعبی نیز گفته حمایت بی‌سابقه شورای امنیت و نمایندگی آن از روند انتخابات در عراق قبل از حل و فصل درخواست‌های تجدید نظر در نتایج انتخابات، خود موید دست‌کاری و نقش مشکوک آن در انتخابات عراق است.