kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۳۱۸
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹

الهام علی‌اف، یکی از فاسدترین و دیکتاتورترین حاکمان دنیا از نگاه نشنال‌اینترست

مجله آمریکایی نشنال اینترست با انتشار گزارشی و ضمن استناد به برخی اسناد اعلام کرده «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان یکی از دیکتاتورترین و فاسد‌ترین حاکمان دنیاست.


مجله آمریکایی «نشنال اینترست»، با انتشار گزارشی به کشورهای غربی هشدار داده که «الهام علی اف» یک حاکم دیکتاتور و فاسد است و نباید از او کورکورانه حمایت شود. «نشنال اینترست» در این مقاله به قلم «مایکل روبین» نوشته: «علی اف نزدیک به 18 سال بالای سراب نشسته است. باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، دارای ثروت است. جمهوری آذربایجان تنها کشوری نیست که چنین وضعیتی را به نمایش می‌گذارد. امارات عربی متحده هم به این شکل است. اما آیا میزان ثروت در میان شهروندان جمهوری آذربایجان بیشتر است؟ صرفنظر از تور‌های رسمی، خانه‌های آجری و شهر‌های فرسوده خارج از پایتخت، می‌توانند در این باره گواهی دهند. در حالی که افراد مرتبط با خانواده علی اف و حلقه نزدیک او ممکن است کالا‌های لوکس باکو را خریداری کنند، اکثر ساکنان شهر از جمله طبقه تحصیل کرده و افراد حرفه‌ای، به سختی گذران زندگی می‌کنند. یک یا دو ساعت به طرف خارج از پایتخت سفر کنید، اوضاع بد را نمایان می‌سازد.»
در ادامه این گزارش می‌خوانیم: با توجه به اسناد پاندورا، دولت آذربایجان یکی از فاسدترین‌های جهان است. سازمان شفافیت بین‌المللی، جمهوری آذربایجان را در ردیف مالی و مالاوی رتبه بندی کرده است. در مقابل، ارمنستان کشور همسایه جمهوری آذربایجان در رده‌بندی در کنار یونان و اسلواکی قرار دارد، در حالی که گرجستان امتیاز بهتری دارد. افشاگری اخیر اسناد پاندورا نشان داد که اعضای خانواده مقامات ارشد جمهوری آذربایجان، ده‌ها میلیون دلار املاک لوکس خریداری کرده یا فروخته‌اند. از نظر سیاسی، جمهوری آذربایجان همچنان یک دیکتاتوری مستبد است. موسسه خانه آزادی ارزیابی می‌کند مردم جمهوری آذربایجان در دیکتاتوری علی اف،
نسبت به فلسطینی‌ها و یمنی‌ها از آزادی کمتری برخوردارند. آذربایجانی‌ها از آزادی‌های مدنی کمتری برخوردارند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران در بخش دیگری از این گزارش آمده: « کشور‌های غربی، فساد و سرکوب علی اف
را به دلایل مختلف نادیده گرفته‌اند: انگلیس به دلیل علاقه شرکت بریتیش پترولیوم به بازار انرژی جمهوری آذربایجان در مجامع بین‌المللی از این کشور محافظت می‌کند. در حالی که میزان تجارت چین با جمهوری آذربایجان در مقایسه با میزان تجارت انگلیس بسیار ناچیز است، جاه طلبی‌های پکن در جمهوری آذربایجان به سرعت در حال افزایش است که از قضا باعث می‌شود چین و متحدان انگلیس در شورای امنیت سازمان ملل متحد در صورت بررسی مسائل جمهوری آذربایجان شامل قفقاز جنوبی، به صورت کورکورانه از باکو حمایت کنند.»
در کنار رژیم صهیونیستی علیه ایران
در پایان این گزارش هم آمده: «در همین حال، اسرائیل با جمهوری آذربایجان، روابط دیرینه‌ای دارد که این روابط ریشه در تجارت اسلحه در برابر انرژی دارند. در طول جنگ پارسال قره باغ، جمهوری آذربایجان از هواپیما‌های بدون سرنشین صهیونیستی علیه اهداف غیرنظامی و نظامی برای تغییر روند جنگ استفاده کرد. اسرائیل و آمریکا نیز به طور سنتی جمهوری آذربایجان را برای موقعیت استراتژیک و تمایل خود به جاسوسی، اگر نه عملیات تمام عیار، علیه جمهوری اسلامی ایران، ارزشمند می‌دانند.»