kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۱۱۲
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
از سوی وزارت صمت صورت گرفت

احضار اعضای انجمن صنفی تایر به دلیل افزایش قیمت لاستیک

 


وزارت صنعت، اعضای انجمن صنفی صنعت تایر را برای ارائه توضیحات در مورد افزایش30 تا 40 درصدی قیمت تایر احضار کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، در پی افزایش قیمت انواع تایر، اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر جهت ارائه توضیحات به سازمان حمایت فراخوانده شدند.
این فراخوان با توجه به اعلام انجمن صنفی صنعت تایر مبنی بر افزایش قیمت انواع تایر به استناد اختیارات واگذارشده بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار و ابلاغ آن به شرکت‌های تولیدکننده بوده است. در این راستا وجاهت این گرانی با ضوابط عمومی قیمت گذاری بر اساس وظائف ذاتی سازمان حمایت باید مورد بررسی و تطبیق قرار گیرد.
طبق ابلاغیه دو روز پیش انجمن صنعت تایر به شرکت‌های زیرمجموعه این انجمن، قیمت تایر سواری و ون 30 درصد و تایر بایاس و رادیال نیمه سنگین 40 درصد افزایش
یافت.
قیمت تایر پیش از این نیز در ابتدای شهریور ماه امسال با مصوبه هیئت مدیره انجمن تایر 15 درصد افزایش یافت. در آن زمان مصطفی تنها؛ سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر در گفت‌و‌گو با فارس گفته بود: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه تولید تایر، پیشنهاد رشد
15 درصدی قیمت تایر پیگیری شد و در نهایت با هماهنگی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مقرر شد، این میزان افزایش قیمت برای تایرهای تولیدی در کشور اعمال شود.
وی با بیان اینکه تاریخ اجرای این مصوبه ابتدای شهریور ماه یعنی امروز تعیین شده است، گفته بود: قیمت تمام شده تولید تایر بیش از 15 درصد افزایش داشته، اما تولیدکنندگان به این نتیجه رسیدند که در تعامل با بازار باید منقبض‌تر عمل کنند، به طوری که بازار کشش افزایش قیمت را داشته باشد. در نتیجه افزایش قیمت 15 درصدی مصوب شد.
افزایش قیمت تایر منطقی نیست
9 روز بعد از این اتفاق، اکبر تقوی شوازی؛ مدیرکل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که افزایش 15 درصدی قیمت تایر با تذکر سازمان حمایت به انجمن صفی تایر ملغی شده است.
گفتنی است، آبان سال گذشته با مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت‌گذاری لاستیک آزاد شد. به این ترتیب از آن پس، قیمت لاستیک توسط انجمن تایر و البته با نظارت سازمان حمایت مشخص می‌شود. در پی این مصوبه، اواخر آبان 99 قیمت تایر50 درصد افزایش یافت. دلیل این افزایش قیمت، رشد قیمت مواد اولیه تولید تایر از جمله دوده، روغن،‌ کائوچو، نخ و اکسید روی عنوان شده
بود.
همچنین علی انصافی، رئیس‌اتحادیه مسافربری تهران در گفت‌و‌گو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: افزایش ۳٠ درصدی قیمت تایر ماشین‌های سواری و ون اصلا منطقی نیست و ما چنین پولی نداریم که لاستیک بخریم.
وی افزود: تولید تایر در داخل ایران شکل انحصاری پیدا کرده و با جلوگیری از واردات رقابت از بین رفته و هرچقدر که بخواهند قیمت را افزایش می‌دهند.