kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۰۱۸
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۹
رئیس‌جمهور در دومین گفت‌وگوی تلویزیونی:

ارز 4200 تومانی به جای سفره مردم به جیب دلالان رفته است

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه برای بررسی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی جلسات مختلفی برگزار کرده‌ایم تاکید کرد: تا الان بررسی‌های لازم را داشته‌ایم و با متخصصان امر و اقتصاددانان خارج از دولت هم مشورت می‌کنیم و پولی که تاکنون به جای اینکه به سفره مردم برود، به دست چند دلال رفته و باید این مسئله را اصلاح کنیم، به نحوی که این پول به جیب و سفره مردم برود.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان شب گذشته (دوشنبه شب) در گفت‌و‌گوی تلویزیونی خود با مردم با گرامیداشت هفته وحدت‌، افزود: همان‌طور که به مردم وعده کردیم و گفتیم که اولویت اول ما بهبود کروناست، مسئله دوم هم بهبود وضعیت معیشت آنهاست.
از همه مردم دعوت می‌کنم واکسن بزنند
رئیس‌جمهور با بیان اینکه: نقطه مشترک همه مردم ایران این است که ایران همواره با عزت، بالنده و برخوردار از پیشرفت باشد افزود: اولویت ما واکسیناسیون عمومی است. بیش از
۷۰ درصد دُز اول واکسن تزریق شده و ان‌شاء‌الله پیش از آغاز فصل سرما همین مقدار دُز دوم زده می‌شود. در بخش درمانی و اجرایی و نیروهای مسلح آمادگی برای مقابله با کرونا وجود دارد. نباید در موج احتمالی منفعل باشیم، بلکه باید پیش‌بینی و پیشگیری لازم را داشته باشیم تا شاهد فراگیری موج بعدی احتمالی نباشیم. مردم حتی اگر دو دُز واکسن زده باشند، پروتکل‌ها را رعایت کنند تا شاهد شرایط بدی برای کشور نباشیم.
رئیسی با اشاره به اینکه به آنچه گفتیم عمل کردیم تا تلفات کشور زیاد نباشد‌، تصریح کرد: از همه کسانی که واکسن نزده‌اند دعوت می‌کنم، واکسن بزنند. همه مردم باید توجیه و اقناع شوند تا واکسن بزنند. هدف ما اقناع است تا اجبار.
دغدغه روزانه و ساعتی من سفره مردم است
رئیس‌جمهور درباره رویکرد دولت برای کنترل تورم، خاطرنشان کرد: اولویت دوم دولت معیشت مردم و کنترل تورم و گرانی است. دغدغه روزانه من همین مسایل است، اگر نگویم دغدغه هر ساعت من است و من ساعت‌ها قیمت محصولات و مواد خوراکی را رصد می‌کنم. در نشست‌های مختلف دنبال کنترل تورم هستیم. از فشار به مردم مخصوصا اقشار ضعیف خبر داریم. همیشه احساس می‌کنم در کنار سفره این ‌مردم هستیم. این شرایط حاصل تصمیمات گذشته است و تصمیمات امروز در آینده زندگی مردم جلوه می‌کند.
بودجه ۱۴۰۱ باید بدون کسری و واقعی بسته شود
وی با بیان اینکه استقراض از بانک مرکزی تورم‌زا است، گفت: دولت دنبال استقراض از بانک مرکزی نیست. در شهریور حقوق‌ها را بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت کردیم و در مهر هم بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت می‌کنیم. باید بودجه را واقعی و بدون کسری ببندیم. باید اصلاحات جدی در بودجه اتفاق بیفتد. افزایش حقوق پلکانی انجام می‌شود. هزینه دستگاه‌ها قابل کنترل باشد.
ارز ۴۲۰۰ تومانی
به جیب دلالان می‌رود
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه برای بررسی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی جلسات مختلفی برگزار کرده‌ایم تاکید کرد:
تا الان بررسی‌های لازم را داشته‌ایم و با متخصصان امر و اقتصاددانان خارج از دولت هم مشورت می‌کنیم و پولی که تاکنون به جای اینکه به سفره مردم برود، به دست چند دلال رفته و باید این مسئله را اصلاح کنیم، به نحوی که این پول به جیب و سفره مردم
برود.
وی ادامه داد: این موضوع باید اصلاح شود؛ ما این کار را با غافلگیری دنبال نمی‎کنیم و به بازار و اقتصاد شوک وارد نخواهیم کرد.
تکمیل پروژه‌ها به جای کلنگ‌زنی در سفرهای استانی
رئیسی همچنین درباره تاثیر سفرهای استانی دولت در پیشرفت استان‌ها، گفت: ما شش روز در سطح ملی کار انجام می‌دهیم و یک روز به استان‌ها می‌رویم. ما فقط مسئولیت در تهران نداریم. کار در میدان پشت میز انجام نمی‌شود. حضور در استان‌ها دارای برکاتی است. قبل سفر به استان‌ها نسبت به نیازهای فوری استان توجه می‌شود. در مرکز، این نیازها بررسی می‌شود و هم در استان‌ها نیازها شناسایی می‌شود. این نیازها با حضور مدیران بررسی می‌شود. بودجه و زمان لازم برای انجام طرح‌ها بررسی می‌شود، سپس در جلسه معاون اول بررسی می‌شود و صورت جلسه شده و به طرح تبدیل می‌شود. در استان‌ها مسئولان استانی نظرات خود را در شورای اداری اعلام می‌کنند.
وی ادامه داد: اینطور نیست ما برویم طرح‌ها را کلنگ بزنیم. ما طرح‌های نیمه تمام داریم که باید تکمیل شود مثلا در بوشهر اگر چند کیلومتر لوله‌گذاری شود، یک سد افتتاح می‌شود یا کارخانه‌ای ۹۰ درصد پیشرفت داشته است که باید تکمیل شود تا۶۰۰ کارگر مشغول شوند.حتی طرح‌های بزرگی افتتاح شده است، اما ۱۵ درصد کار مانده است و باید تکمیل شود.
رئیسی همچنین تاکید کرد: دولت ما دولت مردمی است و در هر شرایطی با مردم ارتباط خواهیم داشت. نباید ارتباطمان را با مردم قطع کنیم. چراکه ارتباط با مردم بسیار مفید است و به وزرا هم توصیه کردم که ارتباط خود را با مردم دنبال کنند.
مقدمات ساخت
۴ میلیون مسکن انجام شد
رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم درباره وعده ساخت سالی یک میلیون مسکن نیز توضیح داد: جلسه شورای عالی مسکن برگزار شده و مقدمات کار ساخت
۴ میلیون مسکن انجام شده است.
وی افزود: : وعده ساخت مسکن هم در قانون آمده و هم نیاز کشور است و باید انجام شود؛ ساخت مسکن هم افزایش تولید و هم ایجاد اشتغال ایجاد خواهد کرد.
رئیس‌جمهور همچنین تصریح کرد: مسکن‌سازان باید وارد میدان شوند و مردم هم باید کمک کنند، دولت کار حمایت و نظارت را انجام خواهد داد.
اقتصاد مقاومتی به جای گره‌زدن سفره مردم به مذاکره
رئیسی در ادامه همچنین به موضوع آینده مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: کار اقتصاد مقاومتی را دنبال خواهیم کرد و سفره مردم را به مذاکره گره نمی‌زنیم.
وی ادامه داد: هرگز میز مذاکره را ترک نکردیم‌، اما مذاکره باید نتیجه‌بخش باشد و طرف مقابل هم باید آمادگی لازم را برای لغو همه تحریم‌ها داشته باشد که این امر، می‌تواند نشانه جدیت آنها باشد.
با عضویت دائم در شانگهای زیربنای مناسب اقتصادی را فراهم کردیم
رئیس‌جمهور در بخش دیگر این گفت وگوی تلویزیونی با اشاره به موفقیت دولت سیزدهم در پیوستن دائم در پیمان اقتصادی امنیتی شانگهای گفت: با عضویت دائم در شانگهای زیربنای مناسب اقتصادی را فراهم کردیم.
بخش‌های مختلف اقتصادی باید فعال شوند و با کشورهای عضو شانگهای ارتباط داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه نقش ما در تجارت منطقه‌ای مناسب نیست و اقتصاد و به ویژه صادرات ما باید تقویت شود افزود: دیپلماسی اقتصادی، یکی از محورهایی بود که از ابتدا به مردم اعلام کردم و هیچ کشوری بدون نقش وزارت خارجه توسعه اقتصادی پیدا نکرده است.
راهبرد ایران ایجاد وحدت در افغانستان است
رئیسی در ادامه درباره تحولات افغانستان و موضع جمهوری اسلامی ایران در این‌باره گفت: تشکیل دولت فراگیر در افغانستان که بتواند همه گروه‌های این کشور را نمایندگی کند مورد حمایت ماست.
وی ادامه داد: بعد از اخراج آمریکا از افغانستان مسئله دست ساخته آنها یعنی داعش در این کشور مطرح است. آمریکایی‌ها خودشان اعتراف کردند که داعش دست ساخته آنهاست.
رئیس‌جمهور همچنین گفت: از حاکمان افعانستان می‌خواهیم که در برابر جنایات داعش ایستادگی کنند. راهبرد ما در افغانستان ایجاد وحدت است اما راهبرد آمریکا ایجاد تفرقه است. اگر داعش در افغانستان نابود نشود، آینده منطقه بسیار بد خواهد بود.
مدیران نسبت به ارزیابی یک ساله و کارآمدی فعالیت خواهند کرد
رئیس‌جمهور همچنین درباره انتصابات دولت، افزود: محور ما برای انتصاب افراد کارآمدی، باور داشتن مردم و دلدادگی به نظام و انقلاب است. یقین دارم کسی به من رای نداده، اما او را عضو کابینه کرده‌ام. قبول داشتن من شرط همکاری با دولت نیست. در استان‌ها عکس و بنر من را نزنند، بلکه عکس امام و رهبری را بزنند. ضمن تشکر از همه مردم، من هم خدمتگزار هستم. در دولت چند‌بار تاکید کرده‌ام، محور ما کارآمدی است و مدیران کارآمد باید تثبیت شوند.
وی اضافه کرد: با بخشی از اعضای کابینه از قبل آشنایی نداشته‌ام و سابقه رفاقت نداشته‌ام و به من معرفی شده‌اند. از من اشکال می‌گیرند که گروه و دسته‌ای ندارم. من دنبال شایسته‌سالاری هستم اما باید در انتخاب مدیران کارآمد دقت شود. این چنین نیست که همه مدیران دولت قبل برکنار شوند. ما سالی یکبار ارزیابی کلانی نسبت به مدیران داریم و اگر کسی کارآمدی نداشته باشد، تصمیم دیگری می‌گیریم. بحث‌، بحث مردم است و من دنبال این نیستم که محبوب‌القلوب باشم. با کسانی که دنبال خدمت باشند حتما همکاری می‌کنیم.
آینده را بسیار روشن می‌بینم
رئیس‌جمهور همچنین در پایان این گفت‌و‌گو با بیان اینکه اگر می‌خواهید بدانید در چه شرایطی دولت را تحویل گرفتیم، سفره مردم را نگاه کنید تاکید کرد: در عین حال آینده را بسیار روشن می‌بینم و هرچقدر رو به جلو پیش می‌رویم و کار پیش می‌رود گشایش‌های بیشتری می‌بینم.