kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۹۹۹
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶
رابرت گیتس وزیر دفاع اسبق آمریکا:

بزرگ‌ترین تهدید حال حاضر برای آمریکا، جامعه به شدت دوقطبی ماست

«رابرت گیتس» وزیر دفاع سابق آمریکا جامعه به شدت دو قطبی شده کشورش را بزرگترین تهدید برای دموکراسی آمریکا دانست و گفت به عمر خود این همه نفرت در جامعه ندیده است.


در حالی که قطب‌نمای سیاست خارجی آمریکا روی چین به عنوان دشمن شماره یک تنظیم شده است در عرصه داخلی نیز قطب نمای سیاست داخلی این کشور روی خطر «تروریسم داخلی» متمرکز شده است. در آمریکا منظور از «تروریسم داخلی» گروه‌های نژادپرست و راست افراطی هستند که طی سال‌های اخیر و به خصوص بعد از به قدرت رسیدن ترامپ رشد قارچ گونه‌ای در فضای سیاسی و اجتماعی آمریکا داشتند. «بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز «تروریسم داخلی» را «مرگبارترین تهدید» برای آمریکا دانسته است: « نه داعش و نه القاعده بلکه افراد قائل به برتری نژاد سفیدپوست مرگبارترین تهدید برای آمریکا هستند. این ارزیابی من نیست. ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا هم در دولت دونالد ترامپ و هم در دولت من است».
اما تروریسم داخلی تنها تهدید امنیتی داخلی آمریکا نیست. به گفته «رابرت گیتس» وزیر دفاع پیشین آمریکا قطبی شدن شدید جامعه بزرگترین تهدید برای جامعه آمریکاست. «گیتس» در گفت‌وگو با برنامه ۶۰ دقیقه شبکه «سی‌بی‌اس» که روز یکشنبه پخش شد، این موضع را گرفت.  به گزارش وبگاه خبری «آکسیوس»، این جمهوری‌خواه که در دولت هشت رئیس‌جمهور آمریکا حضور داشته از جمله در سمت مدیر سیا و بعدا وزیر دفاع «جورج دابلیو بوش» و «باراک اوباما» بوده، افزود که بزرگترین تهدید در (فاصله) دو مایل مربعی که کاخ سفید و ساختمان کنگره را در
بر می‌گیرد، یافت می‌شود.  او در ادامه اظهار داشت: «به نظر می‌رسد که کل جامعه ما در حال از دست دادن تعادل خود است. من هرگز این‌قدر نفرت ندیده بودم». وی در اشاره به ادعاهای انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا که شکست خود را نپذیرفت هم گفت: (این ادعاها) بر موضوعی تاکید دارد که چین در سراسر جهان به صدا در می‌آورد مبنی بر اینکه سیستم سیاسی آمریکا کار نمی‌کند و آمریکا یک قدرت رو به زوال است. 
معضلات داخلی آمریکا تنها به اختلافات شدید داخلی و گسترش جریانات راست افراطی محدود نمی‌شود. اخیراً «برنی سندرز» سناتور برجسته دموکرات و نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتقاد شدید از شکاف طبقاتی گسترده در این کشور اعلام کرد شکاف بین فقیر و غنی در آمریکا به مرز بی‌سابقه‌ای در 100 سال گذشته رسیده است.
« برنی سندرز»، در مطلبی برای «چارلستون گزت-میل» نوشت: «امروزه در آمریکا افراد بسیار ثروتمند، ثروتمندتر می‌شوند، در حالی که میلیون‌ها خانواده کارگر در تلاش هستند تا غذا به سر میز آورند یا قبوض خود را بپردازند. ما اکنون در وضعیت پوچی به سر می‌بریم که در آن 2 میلیاردر ثروت بیشتری نسبت به ۴۰ درصد پایینی آمریکایی‌ها دارند؛ یک درصد، ثروت بیشتری نسبت به
۹۲ درصد پایینی دارد و فاصله بین فقیر و غنی بیشتر از هر زمان دیگری در ۱۰۰ سال گذشته است.»
سندرز تصریح کرده است: امروزه، در ثروتمندترین کشور روی زمین، میلیون‌ها سالمند نمی‌توانند از عهده هزینه دندانپزشکی، یا خرید سمعک و عینک مورد نیاز خود برآیند. در ثروتمندترین کشور روی زمین، آمریکایی‌های مسن نباید دندان‌های پوسیده در دهان داشته باشند. این غیرقابل قبول است. وی همچنین پیش از این در نوشتاری برای «فاکس نیوز» تاکید کرده بود: «صنعت دارو‌سازی به عنوان بخشی از سیستم سیاسی فاسد و غول پیکر ما، اکنون صدها میلیون دلار برای لابی‌، مشارکت در تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات تلویزیونی هزینه می‌کند تا این قانون را شکست دهد، زیرا نمی‌خواهد لایحه فوق برای کاهش قیمت داروها اجرایی شود.»