kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۹۹۰
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۲
با سفر مادورو به تهران

ایران و ونزوئلا سند همکاری ۲۰ ساله امضا می‌کنند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا در ماه‌های آینده به تهران سفر می‌کند و در آن سفر سند همکاری ۲۰ ساله دو کشور امضا خواهد شد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار و گفت‌وگو با فلیکس پلاسنسیا، همتای ونزوئلایی در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح مذاکرات انجام شده پرداخت.
به گزارش فارس، امیرعبداللهیان در ابتدای این نشست خبری ضمن خوشامد به همتای ونزوئلایی برای سفر به تهران، اظهار داشت: توافق کردیم نقشه راه همکاری‌های ۲۰ ساله ایران و ونزوئلا را در ادامه گفت‌وگوهایمان ترسیم کنیم. قبل از پایان سال جاری میلادی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در تهران برگزار می‌شود. نقشه راه همکاری‌های بلندمدت دو کشور را فعال
خواهیم کرد.
وزیر امور خارجه گفت‌: نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در ماه‌های آینده به ایران سفر می‌کند و در آن سفر سند همکاری ۲۰ ساله امضا خواهد شد. همه اینها تأییدی بر این است که روابط دو کشور مسیر رو به رشدی را طی می‌کند. ما در تمامی زمینه‌های فنی، اقتصادی، تجاری و علم و فناوری در حوزه معدن و همکاری در حوزه انرژی در سال‌های اخیر توافقات خوبی بین دو کشور داشتیم و بخش‌های مهمی در حال اجراست.
وی در این باره بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران از مردم ونزوئلا و رئیس جمهور مادورو و همه نهادهای قانونی در ونزوئلا حمایت می‌کند.
محکومیت دستگیری دیپلمات ونزوئلایی
در دماغه سبز
امیرعبداللهیان ادامه داد: اقدام اخیر در دستگیری یکی از دیپلمات‌های ونزوئلا در دماغه سبز و استرداد آن به آمریکا را یک راهزنی و اقدامی نادرست و غیرسازنده از سوی آمریکا و تعرض به حاکمیت ونزوئلا می‌دانیم.
وزیر خارجه کشورمان بیان داشت: در مسیر همکاری‌های دوجانبه در مرحله‌ای هستیم که کالاهای ایرانی در شهرهای مختلف ونزوئلا در دسترس مردم قرار دارد و این فرصت خوبی برای تجار و بازرگانان ایرانی است که در مسیر همکاری‌های بازرگانی بین دو کشور از این فرصت نیز استفاده لازم را به عمل بیاورند.
وی گفت: زمینه‌های مشترک برای سرمایه‌گذاری در جمهوری اسلامی ایران فراهم شده است که به تدریج جزئیات آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.
دعوت از بخش خصوصی ایران
برای حضور در ونزوئلا
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: مایلم از بخش خصوصی در ایران دعوت کنم و تأکید می‌کنم که ونزوئلا فرصت جدیدی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه است و بخش خصوصی ما در همه حوزه‌ها می‌توانند وارد همکاری با ونزوئلا بشوند.
سیاست ایران
توسعه روابط با کشورهای آمریکای لاتین
به‌ویژه ونزوئلا است
«فلیکس پلاسنسیا گونسالس» وزیر امور خارجه ونزوئلا همچنین روز گذشته به دیدار رئیس‌جمهور کشورمان رفت.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در این دیدار با بیان اینکه آمریکای لاتین به‌خصوص ونزوئلا جزو اولویت‌های دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است و ما مصمم هستیم روابط خود را با این کشورها توسعه دهیم تصریح کرد: در این دولت مصمم هستیم مشکلات ایجاد شده از سوی دشمنان را کنار بزنیم و مسیر پیشرفت کشور را ادامه دهیم.
رئیسی با تأکید بر ضرورت گسترش روابط تهران‌کاراکاس در حوزه‌های مختلف گفت: برای توسعه مناسبات دوجانبه باید برنامه روشن و بلندمدت طراحی شود تا چشم‌انداز روابط به سمت تقویت حداکثری حرکت کند.
رئیس‌جمهور با تحسین همراهی ونزوئلا با ایران در مجامع بین‌المللی افزود: با برنامه همکاری‌های بلندمدت میان دو کشور، چشم‌انداز روشنی برای گسترش و تعمیق روابط وجود دارد.
رئیسی با بیان اهمیت دولت ونزوئلا در سیاست خارجی ایران، ابراز امیدواری کرد با سفر رئیس‌جمهور ونزوئلا به تهران در آینده نزدیک، گام‌های جدیدی برای همکاری‌های بلندمدت دو کشور برداشته شود.
وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در این دیدار با ابلاغ سلام‌های گرم رئیس‌جمهور کشورش به رئیس‌جمهوری اسلامی، ایران و ونزوئلا را دو کشور دوست توصیف کرد و گفت: دو کشور در مقابل نظام سلطه و کسانی که می‌خواهند به استقلال ما لطمه وارد کنند، متحد هستند.
«فلیکس پلاسنسیا گونسالس» از ایران به‌عنوان کشور مهم و تأثیرگذار منطقه نام برد و گفت: جمهوری بولیواری ونزوئلا در کنار ایران به دفاع از چندجانبه‌گرایی و مقابله با مداخله آمریکا متعهد است.
وزیر امور خارجه ونزوئلا هم با تأکید بر ضرورت گسترش روابط دو کشور، گفت: تدوین برنامه روابط بلندمدت دو کشور می‌تواند در تحقق این هدف موثر باشد و ونزوئلا آماده توسعه روابط در همه زمینه‌ها با جمهوری اسلامی ایران است.