kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۹۷۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۰
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران:

برای کنترل آلودگی هوا از ابتدای آبان برنامه ویژه‌ای داریم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: برنامه چهار ماهه ویژه‌ای برای پایش و کنترل آلودگی هوا در فصل سرما پیش‌بینی شده که شامل یک برنامه اجرایی نظارتی و اقدامات فرهنگی و اطلاع‌رسانی است که از ابتدای آبان‌ماه اجرا می‌شود.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، سعید محمودی در نشست کمیته تخصصی پیشگیری آلودگی هوا که در اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران برگزار شد، اظهار داشت: اولویت اصلی ما در ایام پیش رو نظارت و پایش‌های محیط زیستی در حوزه آلودگی هواست چراکه در فصل سرما در کنار آلودگی هوا و پدیده اینورژن به احتمال زیاد و با توجه به مدل‌های پیش‌بینی آب و هوایی و کاهش بارندگی، با کانون‌های گرد و غبار در استان تهران مواجه خواهیم بود.
محمودی با بیان اینکه بر این اساس از هم اکنون برنامه پایشی چهارماهه‌ای پیش‌بینی شده است که شامل اقدامات اجرایی، نظارتی، فرهنگی و اطلاع‌رسانی با همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول می‌شود، افزود: بر اساس این برنامه در بخش پایش‌ها علاوه‌بر کنترل صنایع کوچک‌مقیاس و واحدها صنفی و شهرک‌ها و لکه‌های صنعتی همچنین مراکز معاینه فنی و پمپ‌بنزین‌ها، سوخت مصرفی صنایع بزرگ مقیاس و برخی واحدهای صنعتی خصوصا در شرایط اضطرار آلودگی هوا بصورت روزانه در کل استان پایش و بررسی می‌شود.
اجازه مصرف سوخت مازوت را نخواهیم داد
وی با تأکید بر اینکه به لحاظ جلوگیری از افزایش آلودگی هوا و حفظ سلامت شهروندان اجازه مصرف سوخت مازوت را به هیچ وجه نخواهیم داد، بیان داشت: در این برنامه حتی واحدهایی که دارای سامانه پایش لحظه‌ای هستند و یا اقدام به خوداظهاری کرده‌اند، به‌طور روزانه و هفتگی بازدید و رصد خواهند شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین از برپایی گشت و پایش‌های مشترک با بخشداری‌ها و شهرداری‌های شهرستان‌های استان خبر داد و گفت: این گشت‌ها بیشتر برای مقابله و برخورد با کانون‌های آلودگی به‌خصوص معضل ضایعات‌سوزی و پسماندسوزی در حاشیه شهرها خواهد بود و در این زمینه انتظار قانونی این است که همراهی مناسبی از سوی دستگاه‌های مسئول صورت پذیرد.
محمودی همچنین از کلیه بخش‌های دولتی، نیمه دولتی و خصوصی خواست از هم اکنون موضوع معاینه فنی سرویس‌های خودرویی و استاندارد‌سازی موتورخانه‌های خود را در دستورکار قرار دهند.