kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۹۷۲
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹

هشدار رئیس ‌سازمان غذا و دارو درباره ایجاد پدیده ناصرخسرو مجازی

رئیس‌کل سازمان غذا و دارو گفت: قرار نیست ناصرخسرویی را که سال‌ها با آن مبارزه کردیم، در بستر مجازی پخش کنیم و غیرقابل کنترل باشد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدرضا شانه ساز در حاشیه گردهمایی معاونین غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، در جمع خبرنگاران، درباره بحث فروش اینترنتی دارو، اظهارداشت: همان‌طور که بسیاری از اقلام در فضای مجازی عرضه می‌شود و فروش می‌رود، این موضوع در حوزه اقلام سلامت‌محور هم باید ساماندهی شود که دارو در آنها جزو آخرین قلم‌ها خواهد بود. برخی نظرشان نقض کلی فروش اینترنتی کالاهای سلامت‌محور است و گویا اصلا چنین پدیده‌ای وجود ندارد و عده‌ای هم می‌گویند بی‌مهابا و عنان گسیخته باید در فضای مجازی فروخته شود که هر دو اینها اشتباه است.
شانه ساز با بیان اینکه فروش اینترنتی کالاهای سلامت‌محور، باید حتما
بر اساس یک منطق عقلایی ساماندهی شود، افزود: به طوری که مردم سود برند و کسب و کار اینترنتی هم در چارچوب منطق خودش و در چارچوب قانون و مقرراتی که تعیین می‌شود، بتواند استفاده کند. نظر سازمان این است که ما نه با افراط و نه با تفریط در این زمینه موافق نیستیم.
وی ادامه داد: اسنپ دکتر و... بسیار افتضاح در این زمینه کار کردند، به طوری که یکسری اقلام غیرمجاز را می‌فروشند و گویی کار ناصرخسرو وارد فضای مجازی شده است. به عنوان مثال ما داروی سقط جنین را با زحمت فراوان ساماندهی کردیم، حالا فرد با یک تلفن داروی سقط را درب خانه‌اش تحویل می‌گیرد، این درست نیست. این همان کسانی هستند که می‌خواهند اقلام سلامت را بی‌بندوبار به صورت اینترنتی بفروشند.
رئیس‌سازمان غذا و دارو گفت: عده‌ای هم می‌خواهند کلا تعطیل کنند و بگویند هیچ قلم سلامت محوری نباید به صورت اینترنتی فروخته شود که این هم اشتباه است. ما باید حتما دارو، مکمل و اقلام اینچنینی را از داروخانه تامین کنیم و حتما باید از شبکه رسمی توزیع تامین شده باشد و شناسنامه‌دار باشد.
شانه‌ساز تاکید کرد: قرار ما این نیست که ناصرخسرویی را که سالها با آن مبارزه کردیم، در بستر مجازی پخش کنیم و غیرقابل کنترل باشد. کسانی نظرات خاصی نسبت به این موضوع دارند و می‌خواهند داروهای زنجیره‌ای و بی‌حساب و کتاب عمل کنند و بخش مهمی از پول و اقتصاد کشور را وارد حوزه تجارت کنند که البته اسمشان هم رویشان است و کارشان بازرگانی است. ما با این قضیه به شدت مخالفیم و اجازه نمی‌دهیم این کار انجام شود.
وی افزود: هرکس که این داروها را در فضای مجازی می‌فروشد و فشار می‌آورد که در کانال غیرمجاز این داروها را عرضه کند، سودش را می‌برد. واقعا باید حساسیت نسبت به این موضوع در کل کشور ایجاد شود که سلامت مردم دستخوش سودخواهی و سودجویی غیرمنطقی عده‌ای نشود.
رئیس‌سازمان غذا و دارو گفت: تعداد زیادی از این کانال‌ها و افرادی را که به صورت غیرمجاز در این زمینه کار می‌کنند، با همکاری دستگاه‌های انتظامی و امنیتی معرفی کردیم و دستگاه‌های قضایی با آنها برخورد می‌کنند. فضای مجازی این‌قدر افسارگسیخته عمل می‌کند که یک فرآورده‌ای تحت عنوان مکمل لاغری، ماده مخدر شیشه را دارد عرضه می‌کند و این نشان می‌دهد که باید نظارت و حساسیت کشوری ایجاد شود. این درحالی ‌است که متاسفانه در برخی دستگاه‌ها متوجه می‌شویم که در سطوح بالا دارد از چنین چیزی پشتیبانی می‌شود که اجازه دهید هر کار ناصواب و نادرستی که می‌خواهند، انجام دهند. ما با این قضیه به این صورت مخالفیم. در عین حال هم نمی‌خواهیم بحث استفاده و امکان خرید اینترنتی را از مردم سلب کنیم و قانونمند شدن این موضوع مدنظرمان است.