kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۹۶۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۳
پورابراهیمی پیشنهاد کرد

اعطای کارت اعتباری به مردم از مابه‌التفاوت ارز آزاد و دولتی

رئیس ‌کمیسیون اقتصادی مجلس با ‌اشاره به طرح تخصیص مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و آزاد به‌صورت کارت اعتباری به مصرف‌کننده گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نمی‌شود، بلکه ثمره آن باید به مصرف‌کننده تخصیص یابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، موضوع ارز ترجیحی 4200 تومانی،
با توجه به رانت و فسادی که به‌دلیل ما‌به‌التفاوت آن با ارز بازار آزاد ایجاد شد و منتفع نشدن مردم از عمده ارز تخصیص‌یافته 4200 تومانی
در سال‌های گذشته و تأثیر کم آن در سفره مردم، در برنامه تیتر امشب بررسی شد.
محمدرضا پورابراهیمی؛ رئیس‌ کمیسیون اقتصادی مجلس درباره نحوه مصرف ارز4200 تومانی گفت: در سال 97 و ورود شوک ارزی به اقتصاد کشور، نگرانی مجلس از بابت کالا‌های اساسی و کوچک شدن سفره مردم بود. در نتیجه قرار بر این شد که مایحتاج مردم با ارز ترجیحی وارد شود و به دست آنها با قیمت پایین‌تر برسد.
وی افزود: در مشاهدات میدانی متوجه شدیم قیمتی که مصرف‌کننده برای کالا‌های با ارز ترجیحی می‌پردازد با آنچه برای واردات آنها پرداخت شده است، تفاوت بسیاری دارد.
رئیس‌ کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در پایان دولت دوازدهم نیز نظارت‌ها رها شد و این تفاوت به اوج خود رسید و کالا‌هایی که قرار بود با ارز ترجیحی و ارزان در اختیار مردم قرار داده شود، گران به دست آنها می‌رسید و همین عامل موجب ایجاد رانت و فساد در اقتصاد شد. در نتیجه سال گذشته برای بودجه 1400 به دولت پیشنهاد کردیم یا نظارت هوشمند و قوی بر توزیع این ارز ایجاد کند یا مابه‌التفاوت قیمت ارز ترجیحی و ارز آزاد به‌صورت کارت اعتباری در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد.
پورابراهیمی با‌ اشاره به ترجیح مجلس بر «تخصیص مابه‌التفاوت ارز 4200تومانی و آزاد به‌صورت کارت اعتباری به مصرف‌کننده»، درباره امتیازات این روش گفت: در این روش، راه قاچاق معکوس اقلامی که در کشور قیمت پایین‌تری دارند، بسته می‌شود. بهره‌مندی صرفاً شهروندان کشورمان از این منابع، پیشگیری از صادرات مصنوعی که عایدی مفید برای کشور ندارد و چندین مورد دیگر امتیازات این روش است، در نتیجه ارز 4200 تومانی حذف نمی‌شود، بلکه موضوع بحث این است که ثمره آن به مصرف‌کننده تخصیص یابد.
گفتنی است، بر اساس گزارش تفریغ بودجه، در حالی که بخشی از منابع هدفمندی صرف پرداخت یارانه بنزینی شد،
12 هزار و 500 میلیارد تومان یارانه به سه دهک ثروتمند پرداخت شده است. بررسی گزارش تفریغ بودجه 1399 نشان داد که مبلغ 3500 میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه‌ها صرف پرداخت یارانه معیشتی شده است.
از سوی دیگر علی‌رغم شناسایی بیش از 23 میلیون نفر یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی یارانه‌بگیر اقدامی جهت قطع یارانه نقدی آنها انجام نشده است. لذا مبلغ 12 هزار و 500 میلیارد تومان یارانه به این افراد پرداخت شده است.
همچنین با وجود اختصاص مبلغ 10 هزار و 200 میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه‌ها برای اجرای برنامه‌های ایجاد ‌اشتغال مولد، تثبیت ‌اشتغال موجود و اجرای سیاست‌های بازار کار صرفاً مبلغ 373 میلیارد تومان (معادل 37 درصد آن) بابت این پرداخت شده است.