kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۷۶۰
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

محمود صادقی پیگیری قضایی دولتمردان متخلف را غیرقانونی دانست!

 

سرویس سیاسی-
روزنامه شرق در گفت‌وگویی با محمود صادقی (نماینده مجلس دهم) به تحریف واقعیت پرداخته است. در ابتدای این گفت‌وگو و در بخش مقدمه آن آمده: «محاکمه روحانی، ظریف و دیگر مسئولان دولت قبل موضوعی است که اخیرا از سوی برخی نمایندگان به‌شدت پیگیری می‌شود؛ مسئله‌ای که در شرایط سخت معیشتی مردم، ضرورتش محل تأمل است. از سوی دیگر، مشخص نیست در شرایطی که تمام ارکان نظام بر ضرورت احیای برجام تأکید دارند؛ چرا برخی همین برجامِ حیاتی را نقطه منفی کارنامه محمدجواد ظریف تلقی می‌کنند و براساس محتوای آن خواهان محاکمه او می‌شوند. علاوه‌بر اینها فشارهای سیاسی به دولتمردان دولت قبل این پرسش را به وجود می‌آورد که آیا چنین مجادلات سیاسی بر ناامیدی بیش‌تر مردم از امر سیاست‌ورزی دامن نمی‌زند؟»
سپس شرق از این فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌پرسد: «‌اخیرا بحث‌های زیادی درباره دو واژه «تعلیق» و «لغو» به وجود آمده است و برخی از نمایندگان مجلس سعی می‌کنند با مانور بر این موضوع فشار به آقای ظریف را بالا ببرند تا حدی که می‌بینیم درخواست محاکمه او هم مطرح می‌شود. ماجرای این تفاوت لغوی چیست؟» که به شکلی بسیار زشت و غیرحرفه‌ای تلاش شده تا موضوع پرونده‌های نظارتی مجلس به موضوع اعتراف اخیر ظریف و برجام گره زده شود در حالی که اساسا موضوع هیچ کدام از سه پرونده نظارتی که از سوی مجلس برای قوه قضائیه ارسال شده برجام نیست.
در بخشی از این مصاحبه محمود صادقی گفته است: «ناگفته پیداست که هم اقدام، سیاسی است و هم هدف؛ وگرنه از منظر حقوقی این‌دست مسائل قابل پیگیری نیست. قانون اساسی درباره نحوه مواجهه با رئیس‌جمهور و وزرا راهکارهایی پیش‌بینی کرده است؛ از جمله پرسش یا استیضاح که هم در وقت خودش استفاده شده است و هم می‌توانست در موعد قانونی یعنی روی‌کاربودن دولت از این ابزارها بیش‌تر استفاده کنند. به نظرم محاکمه روحانی یا ظریف نوعی فرافکنی سیاسی برای تحت تأثیرقراردادن افکار عمومی است؛ برای اینکه فراموش شود قرار بود مشکلات عدیده مردم حل شود که تا اینجا نشده است.»
نکته قابل تامل این است که این جماعت پس از ارسال سه گزارش نظارتی مجلس در مورد دولت قبل چنان به تکاپو افتاده‌اند که چنانکه خواندید محمود صادقی تلویحا مدعی شده مسئولان هر بلایی سر جامعه آوردند نباید با آنها برخورد کرد.
نکته دیگر اینکه در این گفت‌وگو طوری وانمود شده که انگار ارسال پرونده‌های نظارتی مجلس به سبب اعتراف محمدجواد ظریف بر ندیدن واژه «تعلیق» در متن ضمائم برجام است. حال آنکه این سه گزارش هر کدام در باب موضوعی مشخص است؛ نخست گزارش بودجه‌ای و تخلفات بودجه‌ای است، دوم گزارشی از سرپیچی دولت قبل از ابلاغ قوانین مصوب و سومین گزارش در مورد ظلم دولتمردان قبل در حق دانشجویان بورسیه است.
برای جبران عقب‌ماندگی سرمايه‌گذاري در دولت روحانی
به 13 سال زمان نیاز است
روزنامه اعتماد روز پنج‌شنبه در گزارش اقتصادی خود با عنوان «دهه سوخته اقتصاد ایران» با اشاره به اینکه براي جبران عقب‌ماندگي در سرمايه‌گذاري 13 سال زمان لازم است، نوشت: «آنچه از سوي مراكز رسمي و نهادهاي آماري منتشر مي‌شود به خوبي گوياي اين موضوع است كه يك دهه تحريم نه تنها فرصتي براي ظهور و بروز توان و پتانسيل‌هاي ناديده گرفته شده نبود، بلكه بالا رفتن عدم قطعيت و نبود آينده اميدواركننده‌اي از كشور حين تحريم نيز باعث از بين رفتن همان پتانسيل‌هاي بالفعل كشور شده است. در اين بين كاهش سرمايه‌گذاري حقيقي، كاهش تركيب كشورهاي طرف تجاري، بالا رفتن متغيرهاي كلان اقتصادي مانند پايه پولي، نقدينگي و از همه مهم‌تر تورم نيز در اين بين بر وخامت اوضاع مي‌افزايد.»
این روزنامه در ادامه نوشت: «پر بيراه نيست اگر كارشناسان به دهه نود، لقب بدترين دهه تاريخي اقتصاد ايران را دادند؛ چراكه در اين دهه تحريم‌ها و نامشخص بودن ميزان اثرگذاري‌شان بر متغيرهاي اقتصادي از يك‌سو و نامشخص بودن زمان لغو آنها و بازگشت اقتصاد به حالت عادي از سوي ديگر باعث شده بود كه اقتصاد دچار عدم قطعيت شده و خانوارها همچنين صاحبان كسب و كارها نسبت به آينده اميدواري كمتري داشته باشند. همين امر به تورم انتظاري براي هر دو گروه دامن زد. نتيجه آن نيز افزايش قيمت‌ها در بازار دارايي‌ها و عدم سرمايه‌گذاري بود؛ افراد به جاي سرمايه‌گذاري در بازارهاي موازي و به خصوص ارز و طلا حضور مي‌يافتند تا از كاهش شديد ارزش پول خود جلوگيري كنند. اگرچه كه با وجود اهتمام به حضور در بازارهاي موازي، رفاه در اين دهه نيز به‌شدت افت كرد.»
گفتنی است، دولت بر آمده از اصلاحات همه ناکامی‌هایش را به تحریم‌ها پیوند زد، حال آنکه ۸ سال پیش همین‌ها معتقد بودند «همه ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها را نمی‌توان پای تحریم نوشت» دولت روحانی با شعار رفع تحریم‌ها و ایجاد درآمد سرشار برای مردم رای آنها را گرفت اما ۸ سال بعد علاوه‌بر نابودکردن معیشت مردم، افزایش چند صد درصدی قیمت مسکن، دلار، خودرو، کالاهای اساسی، کاهش چند ده درصدی ارزش پول ملی و... کشور را با 1500 تحریم پسابرجامی دیگر تحویل داد و رفت. افزون بر این، ادعای مطرح شده در گزارش فوق مبنی بر اینکه، يك دهه تحريم نه تنها فرصتي براي ظهور و بروز توان و پتانسيل‌هاي ناديده گرفته شده نبود... در شرایطی است که مدیریت برجامی و اشرافیت مدعی اصلاحات ـ اعتدال با اعتماد به دشمن، قفل زدن به پای اقتصاد کشور و موکول کردن همه امور به اخم و لبخند آمریکا و اروپا، توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها را تعطیل و فرصت‌ها را هدر دادند و فاجعه آفریدند اما در همین حال و در شرایط تحریم، مدیران و جوانان مؤمن و انقلابی با قطع امید از دشمن، همت و کوشش و اتکا به درون به دستاوردهای خیره‌کننده رسیدند و به تولید و راه‌اندازی چرخه هسته‌ای، بنزین، ماهواره، زیر دریایی، موشک‌های دقیق و نقطه‌زن و پیشرفته‌‌ترین سامانه‌های دفاعی جهان و... اقدام کردند و موفق شدند.
با برجام همه چیز گل و بلبل می‌شود!
روزنامه آفتاب یزد در شماره روز پنج شنبه در مطلبی نوشت: «به هر حال فقر و نابرابری باعث آسیب پذیری جامعه شده است و امروز هیچ نشانه‌ای از اراده و برنامه و طرح برای تقویت معیشت عموم مردم دیده نمی‌شود. تقویت معیشت مردم با توسعه زیر ساخت‌ها و اشتغال‌زایی و ارائه خدمات اجتماعی و متوقف کردن تورم و گرانی و در حوزه سیاسی توجه به برجام و رفع تحریم‌های ایالات متحده آمریکا امکان‌پذیر است.»
در ادامه مطلب آمده است: «تقویت معیشت مردم ارتباط مستقیم با ایجاد دارایی‌های انسانی و اجتماعی و سیاسی و مالی و طبیعی نیز دارد. دارایی‌ها از طریق دسترسی بهتر به منابع، ایجاد ظرفیت در تمامی حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی می‌کند و از استرس و آسیب پذیری جامعه جلوگیری می‌کند ولی به دلیل نابرابری و تبعیض این دارایی‌ها به تنهایی در اختیار افرادی خاص قرار گرفته است و تبعات این رویکرد افزایش فقر و اختلاف طبقاتی است و این امر مهم پیامی روشن به جامعه سیاسی است.»
مدعیان اصلاحات در حالی می‌گویند که با برجام و رفع تحریم‌های آمریکا فقر از بین می‌رود که گویا از کره دیگری آمده‌اند و آمریکا را با این همه خصومت و فریب نمی‌شناسند و تجربه برجام در 8 سال گذشته را به یاد نمی‌آورند. خود دولتمردان وقت که مورد حمایت مدعیان اصلاحات بودند، بارها و بارها بر فریبکاری و وعده‌های دروغ آمریکا و اروپا اعتراف کرده و دستاورد برجام را «هیچ» اعلام کردند!