kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۷۴۹
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱

گروه بین‌المللی بحران: اوضاع یمن به نفع انقلابیون در جریان است

 

یک سازمان غیر‌دولتی بین‌المللی در گزارشی تحولات یمن را کاملا در راستای منافع دولت صنعا دانست و نوشت که پایان دولت مستعفی آغاز شده است.
پیشروی‌ها و پیروزی‌های اخیر انصارالله یمن باعث شده که رسانه‌ها و سازمان‌های معتبر بین‌المللی به قدرت انصارالله اعتراف کنند. گروه بین‌المللی بحران، به عنوان یک سازمان غیر‌دولتی معروف که در زمینه منازعات بین‌المللی و تنش‌ها تحقیق می‌کند، در تازه‌ترین مقاله خود به جنگ یمن پرداخته و نوشته است که «حوثی‌ها» (ارتش و کمیته‌های مردمی) توانستند پس از تسلط بر استان البیضاء رشته پیروزی‌های خود را آغاز کنند و در حقیقت آزاد‌سازی البیضاء آغازی بر پایان دولت منصور‌هادی بود. در این مقاله آمده است که تسلط نیروهای ارتش و انصارالله یمن بر استان مأرب پس از آزاد‌سازی استان البیضاء بسیار محتمل است و ورود نیروهای دولت صنعاء به شهر مأرب، یک ضربه کشنده به جسم نحیف دولت منصورهادی محسوب می‌شود. گروه بین‌المللی بحران در گزارش خود اذعان کرد که «حوثی‌ها» عملیات نظامی خود را در نهایت هماهنگی و به صورت عالی در چندین جبهه پیش می‌برند و همراستا با عملیات‌های میدانی، با سران قبایل محلی نیز مدام در ارتباط هستند تا از طریق مذاکره مسیر تسلط بر مأرب را هموار کنند.
در ادامه گزارش گروه بین‌المللی بحران آمده است: «تسلط بر البیضاء جزو آخرین گام‌ها برای شکست نیروهای هم‌پیمان با دولت سعودی در شهر مأرب بود. حداقل می‌توان گفت که با تسلط بر البیضاء این نیروها در محاصره و تنگنا قرار گرفتند و اگر حوثی‌ها در این معرکه پیروز شوند، آنها به قدرت بلامنازع نظامی و سیاسی در شمال یمن تبدیل خواهند شد و در آن هنگام می‌توان از پایان درگیری‌های فعلی سخن گفت.» در این مقاله تأکید شده است که «حوثی‌ها» استراتژی تحت محاصره در آوردن دشمنانشان را در پیش می‌گیرند تا سپس بدون درگیری و طی توافق بتوانند منطقه مورد نظر خود را به دست آورند.
گروه بین‌المللی بحران سپس به شرایطی که دولت تابع ریاض در یمن به سر می‌برد پرداخت و در ابتدا نوشت که موضع جهانی در قبال مأرب متناقض است و دلایل مختلفی نشان از این دارد که نیروهای خارجی در یمن به جای در پیش گرفتن یک مسیر جدید، در حال جمود و انفعال به سر می‌برند. به خصوص آمریکا که به طور ویژه در دورنمای درگیری‌ها حضور دارد، اما به نظر نمی‌رسد که بخواهد اقدام جدی برای تغییر مسیر درگیری‌ها در پیش بگیرد. از سوی دیگر پشتیبانی هوایی ارتش سعودی از نیروهای محلی تابع خود در یمن، عامل اصلی در مقابله با نیروهای دولت صنعاء برای ورود به شهر مأرب است، اما مقامات عربستانی هشدار داده‌اند که حملات هوایی بیش از این نمی‌تواند مانع دستاوردهای میدانی «حوثی‌ها» شود. گروه بین‌المللی بحران در بخش دیگری از مقاله خود، با ابراز نگرانی از تسلط نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به شهر مأرب، از فرستاده سازمان ملل خواست تا آمادگی خود را برای شنیدن خواسته‌های «حوثی‌ها» در یمن و مسائل دیگر نشان دهند و اگر دولت عربستان و دولت مستعفی منصور‌هادی این خواسته‌ها را نپذیرفتند، فرستاده سازمان ملل موظف است تا راه‌حل میانی و ابتکار تازه‌ای مطرح کند. این سازمان جهانی در ادامه نوشت: «فرستاده سازمان ملل باید عربستان و دولت‌هادی را به قبول خواسته‌های حوثی‌ها یا مذاکره با آنها ترغیب کند.» این گزارش سپس با تمسخر ادعاهای دولت منصور‌هادی مبنی بر اینکه نیروهای مقاومت یمن در شرایط پیروزی قرار ندارند و چه بسا متحمل شکست‌های متعدد شده‌اند، نوشت: «دولت در اوایل سال 2020 تشکیل شد و حوثی‌ها از آن زمان دستاوردهای بزرگی از آن خود کرده‌اند. حوثی‌ها ثابت کرده‌اند که در عملیات‌های میدانی در چندین جبهه فراتر از انتظار بسیاری ظاهر شده‌اند.»