kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۷۴۵
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰

آمریکا هم مثل کانادا سابقه طولانی در نسل‌کشی بومیان خود دارد

نشریه «فارین پالیسی» در گزارشی ضمن اذعان به «نسل‌کشی» علیه بومیان آمریکا در تاریخ این کشور، از مقام‌های واشنگتن خواست، مسئولیت این جنایات را بپذیرند.


چندی پیش انتشار اخبار مربوط به کشف گورهای جمعی در مدارس بومیان کانادا افکار عمومی جهانی را شوکه کرد. اعتقاد بر این است که بین ۴ هزار تا 10 هزار کودک بومی در چنین مدارسی در سراسر کانادا جان باخته‌اند. اما «فارین پالیسی» در گزارشی فاش کرده که در آمریکا نیز چنین جنایت‌هایی علیه بومیان رخ داده و دولت باید در این زمینه پاسخگو باشد. در بخشی از این گزارش آمده: «مجبور کردن کودکان بومی به تحصیل در مدارس شبانه‌روزی منحصر به کانادا نبود. آمریکا نیز دارای سابقه طولانی و تاریکی از همان سوءاستفاده‌ها با مجوز دولت است. در طول قرون ۱۹ و ۲۰، بیش از ۳۵۰ مدرسه شبانه‌روزی بومیان در ایالات متحده با بودجه دولتی و اغلب توسط کلیساها اداره می‌شد.»
طبق این گزارش، صدها هزار کودک بومی در آمریکا بین سال‌های ۱۸۶۹ تا ۱۹۷۰ در این مدارس روزگار گذراندند یا در آنها فوت کردند، تا اینکه با تصویب قانون رفاه کودکان بومی در سال ۱۹۷۸ سرانجام به والدین بومیان آمریکایی اجازه داده شد که بطور قانونی از حضور فرزندان خود در این مدارس خودداری کنند. به گزارش فارس به نوشته فارین پالیسی، در حالی که این نوع سیاست‌ها به طرز غم‌انگیزی معمول دولت‌های استعمارگر در طول قرن نوزدهم بود، اما کاملاً مغایر با کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ است و بنابراین با تعریف قانونی نسل‌کشی در حقوق بین‌الملل مطابقت دارد. دست‌کم بین سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۷۸، آمریکا نه تنها از نظر اخلاقی بلکه از نظر قانونی مسئول جنایت نسل‌کشی علیه مردم خود بود.کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ به طور خاص در تعریف خود جدایی کودکان از خانواده‌ها با هدف از بین بردن هویت یک گروه به طور جزئی یا کلی را گنجانده است. از آنجا که مدارس شبانه‌روزی بومیان به طور خاص برای «کشتن سرخپوستان و نجات بشریت» طراحی شده بودند، جاه طلبی‌های همسان‌‌سازی آنها به صراحت نسل‌کشی بود.
جست و جوی قربانیان در پاناما
خبر دیگر اینکه مقام‌های رسمی پاناما نیز روز پنجشنبه گفتند، در حال جست وجوی قربانیان حمله آمریکا به پاناما در سال ۱۹۸۹ میلادی هستند. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که چند کیسه از بقایای انسانی از یک گور دسته جمعی در پاناما بیرون کشیده شده است، مقام‌های رسمی این کشور اعلام کردند که به جست و جوی خود برای یافتن گورهای دسته جمعی دیگر مربوط به قربانیان حمله آمریکا به پاناما در سال 1989 ادامه خواهند داد. بر اساس این گزارش، عملیات نظامی آمریکا موجب کشته شدن حدود 300 غیرنظامی شد و به حکومت ژنرال «مانوئل نوریگا» دیکتاتور پاناما پایان داد.خانواده‌های قربانیان حملات آمریکا سال‌های سال خواستار جست و جو برای یافتن بقایای آنها شده بودند، بسیاری از این قربانیان در گورهای دسته جمعی دفن شده‌اند. به گفته دادستان کل پاناما، تاکنون چهار کیسه از بقایای اجساد قربانیان از یک گور دسته جمعی کشف شده است.گروه‌های حقوق بشری بر این باورند که تعداد واقعی قربانیان حمله آمریکا به پاناما بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است.