kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۷۰۹
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۲
خریداران و فروشندگان اظهار کردند

اقبال مردم به لوازم خانگی ایرانی با وجود فراوانی نمونه‌های خارجی

مردم در سال‌های اخیر با خروج برندهای خارجی لوازم خانگی، گرایش بیشتری نسبت به خرید و مصرف لوازم خانگی ایرانی دارند، اما این انتظار مردم هم به حق است که تولیدکننده داخلی، افزایش کیفیت و کاهش قیمت را در دستور کار قرار دهد.
به گزارش خبرگزاری فارس، در سال 97 با تشدید تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران،‌ برخی شرکت‌های لوازم خانگی از جمله دو شرکت کره‌ای سامسونگ و ال‌جی بعد از سال‌ها فعالیت، کشور را ترک کردند.
در فاصله تقریبا کوتاهی با افزایش تولیدات داخلی و جایگزینی برندهای داخلی به جای برندهای کره‌ای، بازار لوازم خانگی از سیطره دو برند کره‌ای خارج شد و کالاهای تولید داخلی بیشتر در بازار خودنمایی کردند.
نکته قابل توجه در بازار لوازم خانگی آن است که اکنون با این تغییرات، آیا گرایش و علاقمندی مردم نسبت به مصرف لوازم خانگی داخلی نسبت به گذشته تغییر کرده است یا خیر؟ آیا با توجه به تلاش شرکت‌های تولید‌کننده داخلی در سه سال اخیر برای ارتقا کمیت و کیفیت لوازم خانگی، تولیدات داخلی در بازار توانسته‌اند جایگاه قابل قبولی را در بین مردم پیدا کند؟
مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرده است که از بین خانوارهایی که در سال 1399 لوازم برقی خریده‌اند، 51.8 درصد آنها لوازم برقی تولید داخلی را خریداری کرده‌اند و 36.8 درصد نیز لوازم برقی خارجی را خریداری کرده‌اند و 11.4 درصد نیز هر دو نوع لوازم برقی داخلی و خارجی را انتخاب کرده‌اند.
حمیدرضا شفیعی، یکی از فروشندگان لوازم خانگی در بازار امین حضور تهران که حدود 10 سال است در این بازار فعالیت می‌کند، در مورد وضعیت این بازار، می‌گوید: بازار در رکود شدیدی به سر می‌برد و به علت افزایش قیمت‌ها قدرت خرید مردم کاهش یافته است.
وی با‌اشاره به کلاهبرداری و تقلب در بازار لوازم خانگی، اظهار کرد: متاسفانه در این بازار برخی از فروشندگان، لوازم خانگی داخلی را با تعویض برند با قیمت دو یا سه برابر گران‌تر به عنوان کالای خارجی به مردم می‌فروشند.
این فروشنده ادامه داد: در بازار فعلی لوازم خانگی، تولید داخلی به لحاظ کیفیت و خدمات پس از فروش بسیار با کیفیت‌تر است و کسانی که در سال‌های اخیر از لوازم خانگی تولید داخلی استفاده کرده‌اند و نسبت به کیفیت این کالاها اطمینان کسب کرده‌اند، راحت‌تر برای خرید مجدد لوازم خانگی خود را از میان کالاهای ایرانی انتخاب می‌کنند.
شفیعی یادآور شد: در حال حاضر به طور متوسط قیمت یک یخچال ساید ایرانی در بین برندهای مختلف بین 30 تا 45 میلیون تومان است در حالی که حداقل قیمت یک یخچال ساید خارجی که از اصل بودن آن نیز اطمینان کاملی وجود ندارد، 55 تا 60 میلیون تومان است.
وی عنوان کرد: تمایل مردم برای خرید کالای ایرانی افزایش یافته است البته برخی از لوازم خانگی داخلی مانند ماشین لباس‌شویی و اجاق گاز نیز به علت کیفیت بالا از سال‌ها قبل در میان مردم طرفدار زیادی داشته است اما اکنون مردم نسبت به خرید یخچال و فریزر ایرانی و حتی ماشین ظرف‌شویی ایرانی نیز تمایل بیشتری از خود نشان می‌دهند.
یکی از خریدارهایی که برای خرید یخچال فریزر به بازار امین‌ حضور آمده است نیز در این‌باره می‌گوید: با توجه به مبلغی که برای خرید یخچال و فریزر در نظر گرفته‌ام باید یک کالای ایرانی را خریداری کنم و از آنجا که یکی از اقوامم سال گذشته یک یخچال و فریزر ایرانی را خریداری کرده و از کیفیت و خدمات پس از فروش آن نیز بسیار راضی است من نیز تصمیم گرفته‌ام تا همان برند را خریداری کنم.
خانم دیگری که به همراه دخترش برای خرید جهیزیه دخترش به بازار مراجعه کرده بود، گفت: ترجیح می‌دهد جهیزیه دخترش را از بین کالاهای ایرانی خریداری کند؛ کالاهای ایرانی از کیفیت خوبی برخوردارند و بنابراین حاضر نیست یک کالای خارجی را با چند برابر قیمت لوازم خانگی ایرانی خریدار کند.
این خریدار افزود: برخی برندهای لوازم خانگی داخلی اجاز گاز، ماشین لباس شویی، ماشین ظرف شویی، یخچال و فریزر با کیفیت بسیار خوب تولید می‌کنند، ‌با دخترم صحبت کردم و تصمیم گرفتیم تا لوازم آشپزخانه‌اش را از بین لوازم خانگی ایرانی انتخاب کنیم.
به نظر می‌رسد با خروج برندهای خارجی و تلاش تولید کنندگان داخلی برای جایگزینی تولیدات داخلی تا حدود زیادی گرایش مردم نسبت به مصرف کالاهای ایرانی افزایش یافته و با مصرف لوازم خانگی داخلی اطمینان آنها به کیفیت این کالاها نیز افزایش یافته است اما لازمه حفظ و ارتقا این وضعیت آن است تا روز به روز بر دانش روز خود برای ارتقا کیفیت بیافزایند ضمن آنکه در کنار افزایش کیفیت، نرخ‌ها نیز رقابتی باشد و برای کاهش قیمت‌ها نیز تلاش کنند.