kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۷۰۷
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۲
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

سالانه ۲۶ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور هدر می‌رود

 


عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: سالیانه بیش از ۱۳۰‌ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌کنیم که از این میزان نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ درصد به خاطر سوءمدیریت هدر می‌رود که بسیار رقم بالایی است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، جلال محمودزاده در نشست ملی مطالبه‌گران حوزه آب و کشاورزی گفت: امکاناتی که به بخش کشاورزی داده می‌شود نسبت به بخش صنعت و خدمات کمتر است. سالیانه بیش از 130‌ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌کنیم که از این میزان نزدیک به 15 تا 20 درصد به خاطر سوءمدیریت هدر می‌رود که بسیار رقم بالایی است.
وی افزود: هیچ کشوری به اندازه ما درصد هدررفت محصولات کشاورزی‌اش بالا نیست. هدررفت 15 تا 20 درصد صادرات محصولات کشاورزی رقم تاسف‌بار است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: امسال به شدت از نظر میزان بارندگی دچار مشکل هستیم و کشاورزان زیادی از این حیث آسیب دیدند که سعی داریم با مطرح کردن راهکارهایی در تسهیل رفع مشکلات آنها اقدامات لازم صورت گیرد.
محمودزاده ادامه داد: قانون بیمه کشاورزی دارای مشکلات عدیده است که ما در کمیسیون تخصصی سال‌ها به این موضوع پرداختیم و در حال حاضر بیش از دو هزار میلیارد تومان از اعتبارات دولت را به بخش بیمه تزریق می‌کنیم اما اعتبارات کافی نیست و این موضوع نیاز به سه برابر اعتبارات فعلی دارد.
وی با اشاره به تصویب قانون ایجاد شورای قیمت‌گذاری در جهت قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی یادآور شد: قیمت تضمینی محصولات کشاورزی همیشه پایین بوده و بر اساس واقعیت‌ها تعیین نشده است. ما در سال 97 علی‌رغم اینکه
13 میلیون تن گندم در کشور تولید داشتیم خرید ما در حدود پنج میلیون تن بود و در این بین هشت میلیون صرف دام و یا قاچاق شد که دلیل آن هم قیمت‌گذاری غیرواقعی برای آن بود.