kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۶۸۰
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵

نیویورک‌تایمز: لندن پایتخت پولشویی دنیاست(خبر ویژه)

یک روزنامه آمریکایی به نقل از اسناد پاندورا فاش کرد که انگلیس و آمریکا، محل پنهان کردن پول‌های سرقت‌شده در سراسر جهان و پایتخت پولشویی دنیا هستند.


نیویورک‌تایمز در گزارشی خاطرنشان کرد: در اسناد پاندورا نام بیش از
330 سیاستمدار و مقام دولتی از بیش از 90 کشور و معاملات مالی مخفی و مشکوک و بیش از 130 میلیاردر اهل روسیه، آمریکا و کشورهای دیگر فاش شده اما اگر تنها یک کشور در قلب این سیستم وجود داشته باشد، آن کشور انگلیس است. انگلیس به همراه مناطق تحت کنترل خود، نقش کلیدی در پنهان کردن وجوه نقد و دارایی‌ها در سراسر جهان دارد. این کشور، همان‌طور که یکی از اعضای حزب محافظه‌کار حاکم بر این کشور در هفته گذشته گفت، «پایتخت پولشویی در جهان» است و شهر لندن هسته اصلی این سیستم است.
برای انگلیس که بخش مالی‌اش در حال تجربه کردن مشکلات اقتصادی گسترده‌ای است این موضوع به اندازه کافی بد است. برای جهان این موضوع حتی بدتر است. بسیاری از ابزارهای پیچیده و مبهم، از جمله شرکت‌های صوری و مفرهای مالیاتی به علاوه محرمانه بودن سیستم بانکی و مقررات مالی مملو از سهل‌انگاری دارایی‌های ثروتمندان را در شرایط مبهم و پیچیده‌ای از نظر قانونی قرار داده است.
پناهگاه‌های مالیاتی همانند جزایر کوک، جزایر ویرجین انگلیس و جرسی (یکی از جزایر مانش) در کانون این روند قرار دارند که می‌توانند همانند پناهگاهی برای قاچاقچیان عمل کنند. افراد ثروتمند و شرور پول خود را به آنجا می‌برند تا از آن محافظت کنند و در عین حال از قوانین و مقررات و مالیات‌هایی که از آنها خوششان نمی‌آید فرار کنند.
پولی که در پناهگاه‌های مالیاتی نگهداری می‌شود حیرت‌انگیز است. برآوردها از شش تا 36 تریلیون دلار متغیر است. آمریکا، با شرکت‌های صوری خود در ایالت دلاور و شرکت‌هایی در ایالت داکوتای جنوبی، مدت‌هاست که بخش بزرگی از این سیستم محرمانه است. مجموعه‌ای از کشورهای اروپایی، از جمله لوکزامبورگ، ایرلند و سوئیس سبب ارائه مسیرهایی برای فرار می‌شوند.
در این میان بر اینکه شبکه انگلیسی بزرگ‌ترین شبکه در نوع خود است، آمده است: شاخص محرمانه بودن مالی شبکه عدالت مالیاتی و رتبه‌بندی پناهگاه‌های مالیاتی نشان می‌دهد انگلیس و زیرشاخه‌های فراساحلی آن در رتبه اول قرار دارند. بیش از دوسوم از 956 شرکتی که اسناد پاندورا آنها را به مقامات دولتی ربط می‌دهند در جزایر ویرجین انگلیس ایجاد شده‌اند. مرکز این روند تاریک شهر لندن است. پذیرش این پول‌ها توسط انگلیس نوعی شکست خود است. مرکز مالی این کشور شاهد پیامدهایی همانند نابرابری منطقه‌ای، اقتصاد نامتعادل، کاهش بهره‌وری، سرمایه‌گذاری متوقف شده، تورم و فساد سیاسی است. پس از سال‌ها ریاضت اقتصادی و در بحبوحه کمبود مواد غذایی و سوخت، انگلیس دیگر توان مدیریت شهری به این ابعاد را ندارد.
اما این جهان است که بیشترین آسیب را می‌بیند. این سیستم سبب ایجاد مصونیت برای تجار و رهبران سیاسی و همچنین پنهان شدن سرمایه و محافظت از ثروت می‌شود. این سیستم اغلب عاری از پاسخگویی و غالبا قابل ردیابی نیست.
نیویورک‌تایمز تصریح کرده که برای از بین بردن بی‌عدالتی و فساد باید با پناهگاه‌های فساد محافظت شده در لندن مقابله شود.
گفتنی است انگلیس و آمریکا به همراه فرانسه، پایه‌گذاران حلقه مافیایی موسوم به FATF است. این کارگروه هرچند به نام مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و جرایم سازمان‌یافته تاسیس شد، اما در واقع ایجاد حاشیه امنیت برای دولت‌های غربی است که بیش از 76 درصد پولشویی‌ها و جرایم سازمان‌یافته را در کنار حمایت از تروریسم جهانی میزبانی می‌کنند و ضمنا بهانه‌ای برای فشار اقتصادی به کشورهای مستقلی مثل ایران است.
مقر FATF در پاریس است. پاریس همزمان میزبان جنایتکارترین گروه‌های تروریستی مثل سازمان منافقین است.