kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۶۵۶
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۷

مقابله با بمب‌های بالدار دورایستا برای اولین‌بار در رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰

رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ با رمز «یارسول‌الله(ص)» با گسترش و استقرار سامانه‌های بومی موشکی، راداری، اطلاعات شناسایی، جنگ الکترونیک، سامانه‌های ارتباطی و شبکه دیده‌بانی بصری در منطقه کویر مرکزی آغاز شد.

 

سرویس سیاسی-

در مرحله اول رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ که از روز سه شنبه با شعار «اقتدار پدافند، امنیت آسمان» آغاز شد، گسترش و استقرار سامانه‌های پدافندی با رویکرد جابجایی و واکنش سریع نیروهای عملیاتی با رعایت اصول پدافند غیرعامل برای فریب دشمن و همچنین برقراری ارتباطات امن و چندلایه میان سامانه‌های پدافندی با مراکز فرماندهی و کنترل و همچنین شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور برای اتخاذ تصمیم در هنگام وقوع تهدید صورت گرفت
سرتیپ قادر رحیم‌زاده، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی کشور گفت: همچنین در این مرحله از رزمایش پروازهای اطلاعاتی و شناسایی توسط هواپیماهای باسرنشین و بدون سرنشین ارتش و سپاه در منطقه عمومی رزمایش صورت گرفت که توسط نیروهای دفاع‌کننده، اقدامات تاکتیکی و دفاعی به وسیله سامانه‌های کشف و درگیری بر علیه پرنده‌های مهاجم صورت گرفت و کلیه مراحل دفاع هوایی تا مرحله اصابت الکترونیکی (شلیک سرد) انجام شد.
استقرار سامانه‌های فرماندهی و کنترل، سامانه‌های راداری بومی معراج، فتح-۲، بشیر و قدس، سامانه‌های تاکتیکی اطلاعات و شناسایی، سامانه‌های الکترواپتیکی و سامانه‌های جنگ الکترونیک از دیگر اقدامات انجام شده در این بخش از رزمایش بود.
بهره‌برداری از مراکز فرماندهی و کنترل، از جمله نقاط عطف رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ بود.
به گفته فرمانده قرارگاه پدافند هوایی کشور، در این رزمایش تمام سامانه‌های کشف، شناسایی، رهگیری و درگیری که توسط یگان‌های پدافند هوایی ارتش و سپاه به کار گرفته می‌شود، بومی و تولید شده به دست متخصصان و جوانان متعهد کشورمان در نیروهای مسلح و صنایع دفاعی کشور است.
رادار بومی «قدس» نیروی هوافضای سپاه عملیاتی شد
رادار بومی برد بلند آرایه پالسی قدس نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در رزمایش تخصصی مشترک مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ عملیاتی شد.
این رادار قابلیت رصد اهداف در برد بیش از
۵۰۰ کیلومتر و ارتفاع بیش از ۹۰ هزار پا را دارد.
قابلیت تاکتیکی و تک‌خودرویی بودن، نرم‌افزار بومی، توان مقابله با جنگ الکترونیک در تکنیک‌های مختلف، سامانه تشخیص دوست از دشمن و قابلیت لینک با سامانه‌های پدافندی از جمله ویژگی‌های سامانه راداری قدس است.
سامانه‌های «تلاش» و «صیاد»
اهداف خود را منهدم کردند
به گفته امیر سرتیپ رحیم‌زاده، در این مرحله از رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 1400، سامانه‌های «صیاد» نیروی هوافضای سپاه و «تلاش» نیروی پدافند هوایی ارتش در محیط جنگ الکترونیک موفق به رهگیری و انهدام اهداف متخاصم در ارتفاع متوسط شدند.
مقابله سامانه‌های ‌«مجید» و «دزفول»
با موشک‌های کروز
در ادامه مرحله اصلی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 1400 سامانه پدافندی «مجید» نیروی پدافند هوایی ارتش و «دزفول» نیروی هوافضای سپاه با موفقیت موشک‌های کروز شلیک شده به سمت منطقه رزمایش را منهدم کردند.
امیر سرتیپ رحیم‌زاده فرمانده قرارگاه پدافند هوایی کشور با اعلام این اخبار گفت: دفاع مستحکم و چندلایه در برابر تهاجم موشک‌های کروز یکی از اهداف رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 1400 است که در این مرحله با موفقیت توسط سامانه‌های مختلف پدافندی ارتش و سپاه اجرا شد.
سامانه‌های پدافند هوایی بومی «جوشن و خاتم»
اهداف خود را منهدم کردند
همچنین سامانه‌های پدافند هوایی بومی «جوشن و خاتم» نیروی پدافند هوایی ارتش در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 1400 با موفقیت اهداف واگذارشده توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را سرنگون کردند.
فرمانده سپاه: به سامانه‌های پیشرفته پدافند هوایی
دست یافته‌ایم
سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حاشیه رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 1400، اظهار داشت: ما امروز با دستاوردها و پیشرفت‌های چشمگیر و قابل ملاحظه در عرصه دفاع هوایی مقابل قدرت‌های پیشرفته هوایی روبه‌رو هستیم.
وی افزود: سالانه این رزمایش مشترک پدافند هوایی را در مقابله با سناریوهای مختلف تهدید از جانب دشمنان به ‌شکل عملی تمرین می‌کنیم. من توفیق داشتم که سالانه در این رزمایش‌ها شرکت کنم و از نزدیک شاهد این پیشرفت‌ها بوده‌ام و میزان رشد و پیشرفت‌های فناورانه و تاکتیکی را در عرصه دفاعی هوایی قضاوت و اندازه‌گیری کنم.
فرمانده‌کل سپاه ادامه داد: آنچه در این رزمایش انجام شد و ما دیدیم، یک نمایه مدرن و پیشرفته از تمام جنبه‌های پدافند هوایی مقابل سناریوی غیرقابل پیش‌بینی است. ما امروز دو نیروی نارنجی و آبی در نقش دشمن و نیروهای خودی داشتیم که نیروهای نارنجی ما مجهز به انواع موشک‌ها و سامانه‌های پروازی بدون سرنشین بودند و در سرعت‌ها و ارتفاعات مختلف و از مسیرها و زمان‌های غیرقابل پیش‌بینی به ‌سمت منطقه رزمایش حرکت می‌کردند و نیروهای آبی که مستقر کنار سامانه‌های پدافند هوایی بودند باید مقابل اینها واکنش نشان می‌دادند.
وی گفت: به‌فضل الهی تمام اهدافی که وارد منطقه شدند با اولین شلیک توسط سامانه‌ها مورد هدف قرار گرفتند، دلیل آن این است که نیروی هوافضای سپاه و پدافند هوایی ارتش به سامانه‌های بسیار مدرن و پیشرفته در لبه‌های فناوری، فرماندهی و کنترل ارتباطات اطلاعات جهانی دست پیدا کرده‌اند، به‌شکلی که اهداف به‌شکل خودکار و اتوماتیک توسط نرم‌افزارها به سامانه‌ها منتقل و در زمان ممکن و برای مناسب‌ترین سامانه از لحاظ موقعیت بردار وضعیت هدف نسبت به موشک‌ها واگذار می‌شوند و شلیک‌ها را به‌شکل خیلی صحیح و دقیق مورد اصابت قرار می‌دهند.
سرلشکر سلامی تصریح کرد: به مردم شریف و عزیز ایران اطمینان می‌دهیم که ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان یک نیرو در دو لباس از تمامیت ارضی و فضای میهن اسلامی‌مان با توسعه سامانه‌های پدافند هوایی و سیستم‌های بسیار مدرن مقابل پیشرفته‌ترین قدرت‌های عالم، دفاع خواهند کرد.
وی ادامه داد: البته این رزمایش توسط قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء که هم فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران و هم فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشخصاً در نیروی هوافضا حضور دارند، طراحی شده است و توسط این دو سازمان اجرا می‌شود.
فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به پیام برگزاری مشترک این رزمایش گفت: پیام همیشگی ما وحدت است، وحدتی که ریشه در هم‌رزمی و هم‌سنگری ارتش و سپاه در دفاع مقدس و بعد از آن دارد. ما همه فرزندان این سرزمین، مسلمان و دارای یک رهبر هستیم، یک کشور، یک آرمان و یک هدف مشترک داریم، فقط در دو لباس و در دو سازمان مجزا مشغول انجام وظیفه هستیم، واقعاً این رمز موفقیت ماست و خواست فرماندهی معظم کل قوا (مدظله‌العالی) و ملت بزرگوار ایران اسلامی است.
سردار حاجی‌زاده: رزمایش پدافند هوایی را جوانان دهه شصتی و هفتادی اداره کردند
سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه این رزمایش، با بیان اینکه در این رزمایش این توفیق را داشتیم که تمام سامانه‌های مورد استفاده کاملاً ایرانی بود، گفت: همچنین جوانانی که این رزمایش را اداره کردند و پای سامانه‌ها و تجهیزات بودند، همه دهه شصتی و دهه هفتادی بودند. وی افزود: ۱۵ سال قبل ما این وضعیت را نداشتیم، یعنی در سامانه‌های راداری، فرماندهی و کنترل و سامانه‌های موشکی زمین به هوا وابسته به تجهیزات خارجی بودیم، در حالی که امروز بحمدالله تمام این تجهیزات را به صورت بومی و ایرانی در اختیار داریم.
سردار حاجی‌زاده در تشریح اهمیت برگزاری رزمایش‌ها، گفت: در این رزمایش‌ها افرادی را که در طول سال جذب می‌کنیم آموزش می‌بینند و از آنجایی که کار پدافند هوایی یک کار کاملاً هماهنگ و تیمی است، مهارت‌های افراد در کار گروهی نیز کنترل می‌شود.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: ما در این رزمایش جنگ احتمالی را با برگزاری یک بازی جنگ شبیه‌سازی می‌کنیم، به طوری که یک گروه نقش دشمن و یک گروه هم نقش مهاجم را ایفا کردند که در جهت‌های مختلف و ارتفاع‌های مختلف به منطقه رزمایش حمله می‌کنند و ما هم نقش مدافع را داریم.
وی با اشاره به دفاع همه‌جانبه و 360 درجه در برابر حملات پرحجم هواپیماهای بدون سرنشین در منطقه رزمایش، گفت: سامانه‌های راداری در منطقه باید اهداف را کشف و مراکز کنترل و فرماندهی باید هدف‌ها را به سامانه‌ها واگذار کند، در این رزمایش موفق شدیم اهداف مختلف در ارتفاع و سرعت‌های مختلف و حتی موشک‌های کروز را با موفقیت مورد اصابت قرار دهیم.
مقابله با بمب‌های بالدار دورایستا
برای اولین‌بار
به گزارش فارس، سردار حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: در این رزمایش ما برای اولین‌بار بمب‌های بالدار دورایستا که از هواپیما رها می‌شوند را استفاده کردیم و آن را رهگیری کردیم و به سامانه‌های پدافندی واگذار کردیم.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: ما ترکیبی از تهدیدات را داریم از جمله موشک‌های کروز، مهمات دورایستا و هواپیماهای بدون سرنشین با سرعت کم و زیاد که انواع این تهدیدات را در این رزمایش شبیه‌سازی کردیم و توانستیم با سامانه‌های بومی کاری کنیم که هدفی در این منطقه از دست نرود و همگی مورد اصابت قرار گرفتند.
وی با اشاره به عملیاتی شدن سامانه راداری قدس در این رزمایش، تصریح کرد: این سامانه کاملاً متحرک است و می‌تواند به سرعت جابجا شود چون در جنگ‌های امروزی هر سامانه‌ای که ثابت باشد بلافاصله مورد اصابت قرار می‌گیرد؛ از سوی دیگر قابلیت کشف هواپیماهای پنهانکار را هم دارد.
سردار حاجی‌زاده در پایان گفت: دفاع هوایی در کشورمان با وجود قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص)، مشترک است و سامانه‌های پدافندی ارتش و سپاه در مناطق سراسر کشور مستقر هستند که تمام آنها در یک شبکه تحت کنترل و فرماندهی برادران ارتش است و زیرمجموعه‌های آن به صورت مشترک است و کار به صورت ترکیبی انجام می‌شود.