kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۶۱۷
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴
رئیس ‌اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک:

پوشاک ایرانی به راحتی می‌‌تواند جایگزین خارجی‌ها شود

 

رئیس ‌اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک گفت: 95 درصد تولید پوشاک توسط بنگاه‌های کوچک و متوسط انجام می‌شود و پنج‌درصد باقیمانده را بنگاه‌های بزرگ صنعتی تولید می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، ابوالقاسم شیرازی در حاشیه بازدید از نخستین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی زنجیره ارزش پوشاک (طراحی، مد، لباس و صنایع وابسته) گفت: ممنوعیت واردات و توقف عرضه پوشاک قاچاق فرصتی برای به نمایش در‌آوردن توانمندی‌های تولیدکنندگان داخلی است. در صورت حمایت از این صنعت می‌توان علاوه ‌بر بازار داخل در عرصه صادرات نیز موفق بود. 
وی با ‌اشاره به اینکه در نمایشگاه مذکور حدود 100 تولیدکننده حضور دارند، گفت: امروز به واسطه تولیدکنندگان می‌توان ادعا کرد که برای تامین بازار داخل و حتی عبور از بازارهای تجاری و حضور در بازار دیگر کشورها هیچ کمبودی در پوشاک نداریم. 
شیرازی خاطرنشان کرد: پنج درصد از تولیدات پوشاک در کشور توسط بنگاه‌های بزرگ صنعتی و 95 درصد نیز توسط بنگاه‌های کوچک و متوسط تامین می‌شود. 
به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس ‌اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک همچنین گفت: بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک، قابلیت تبدیل شدن به برند را دارند. پوشاک تولیدی ایران به راحتی می‌‌تواند جایگزین پوشاک وارداتی شود و ما امروز افتخار می‌کنیم که علاوه‌ بر تامین نیازهای داخلی توانسته‌ایم در حوزه صادرات نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم. 
وی با‌ اشاره به اینکه تحولات افغانستان صادرات پوشاک به این کشور را تحت تاثیر قرار داده است، تصریح کرد: در راستای توسعه بازارهای صادراتی کشورهای ارمنستان،‌ترکیه عراق،کشورهای عضو اوراسیا از مهم‌ترین مقصد صادراتی پوشاک ایرانی هستند.
پوشاک تولیدی مانده در انبارها
همچنین رئیس ‌اتاق اصناف ایران گفت: صنف پوشاک و صنوف وابسته به آن، از زمان شیوع کرونا در کشور تاکنون آسیب بسیار زیادی را متحمل شده‌اند و بخشی از تولیدات پوشاک در انبارها باقی ماند و فروش نرفت.  سعید ممبینی افزود: با توجه به سرعت واکسیناسیون در کشور و احتمال کاهش محدودیت‌های کرونایی، فعالان صنفی با توجه به اینکه سهم بالایی از بازار را در اختیار دارند برای شرایط پیش رو آماده خواهند شد.
مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت نیز در حاشیه برگزاری نمایشگاه پوشاک، اظهار داشت: از سال 97
که ممنوعیت واردات پوشاک به کشور اعمال شده، پیشرفت بسیار مناسبی در این صنعت به وجود آمده است. 
افسانه محرابی افزود: حدود 90 درصد از نیاز مواد اولیه پنبه در داخل کشور تامین می‌شود و به واردات نیازی نیست. همچنین پیگیری‌های خوبی در بخش پتروشیمی برای تامین مواد اولیه انجام شده است. 
 وی ادامه داد: یک برنامه با چهار محور برای زیرساخت‌ها طراحی شده که یکی از این برنامه‌ها تجمیع واحدهای صنعتی است که می‌تواند نقش مهمی در بهبود صنعت پوشاک کشور داشته باشد.
مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت تأکید کرد: صادرات 67 میلیون دلاری صنعت پوشاک در سال 98
به 116 میلیون دلار افزایش یافته است البته این آمار متکی به آمارهای گمرک است اما آمارهای واقعی صادرات می‌تواند بیش از این ارقام باشد.
 وی ادامه داد: از سال 97 کالاها باید شناسه‌دار می‌شدند اما تعداد کمی از تولیدات داخلی کد شناسه دریافت کرده‌اند و امیدواریم با اخذ کد شناسه و رهگیری و گذاشتن صندوق‌های پوز، رصد بازارها شفاف شود.  مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت خاطرنشان کرد: تاکنون مالیات بر ارزش افزوده از تولید اخذ می‌شده است اما اگر صندوق‌های پوز نصب شده و حلقه تکمیل شود هدف اصلی مالیات بر ارزش افزوده که گرفتن مالیات از مصرف‌کننده نهایی است انجام خواهد شد.
محرابی با ‌اشاره به ‌اشتغال‌زایی 27 هزار نفری در صنعت پوشاک، گفت: صنعت پوشاک به دلیل نیاز پایینی که به سرمایه ‌دارد نقش بالایی در توسعه اقتصادی خواهد داشت.