kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۵۸۵
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۹
در رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰

سامانه‌های «مرصاد ۱۶» و «طبس» اهداف خود را منهدم کردند

رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 1400 با اعلام رمز یا رسول‌الله(ص) با گسترش و استقرار سامانه‌های بومی ‌موشکی، راداری، اطلاعات شناسایی، جنگ الکترونیک، سامانه‌های ارتباطی و شبکه دیده‌بانی بصری پدافند هوایی ارتش و سپاه در منطقه کویر مرکزی آغاز شد.

تمام سامانه‌های به کار گرفته شده در این رزمایش بومی‌است و به دست متخصصان جوان کشور تولید شده است که نشان‌دهنده توانمندی بالای آنان و تحقیر تحریم‌هاست. امیر سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش در حاشیه رزمایش می‌گوید: نیروی پدافند هوایی ارتش و پدافند نیروی هوافضای سپاه و در راس آنها قرارگاه پدافند هوایی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص)، کاملاً آماده هستند که در برابر هر تهدیدی از این کشور دفاع کنند.
در این رزمایش، سامانه‌های بومی‌مرصاد ۱۶ نیروی پدافند هوایی ارتش و طبس نیروی هوافضای سپاه اهداف واگذار شده توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را با موفقیت رهگیری و منهدم کردند. سامانه‌های بومی ‌سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه و 15 خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش نیز در شرایط رزم واقعی در نخستین ساعات بامداد روز گذشته علیه اهداف متخاصم اقدام تاکتیکی انجام داده و با موفقیت اهداف واگذاری توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را سرنگون کردند. سرلشکر رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) می‌گوید: ارتش و سپاه در این رزمایش نمره بسیار خوبی کسب کرده‌اند.
امیر سرتیپ قادر رحیم‌زاده، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی کشور توضیح داد: در مرحله اول رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 1400، گسترش و استقرار سامانه‌های پدافندی با رویکرد جابه‌جایی و واکنش سریع نیروهای عملیاتی با رعایت اصول پدافند غیرعامل برای فریب دشمن صورت گرفت و همچنین برقراری ارتباطات امن و چندلایه میان سامانه‌های پدافندی با مراکز فرماندهی و کنترل و همچنین شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور برای اتخاذ تصمیم در هنگام وقوع تهدید صورت گرفته است.
به گزارش فارس، وی افزود: همچنین در این مرحله از رزمایش پروازهای اطلاعاتی و شناسایی توسط هواپیماهای باسرنشین و بدون سرنشین ارتش و سپاه در منطقه عمومی رزمایش صورت گرفت که توسط نیروهای دفاع‌کننده، اقدامات تاکتیکی و دفاعی به وسیله سامانه‌های کشف و درگیری علیه پرنده‌های مهاجم صورت گرفت و کلیه مراحل دفاع هوایی تا مرحله اصابت الکترونیکی (شلیک سرد) انجام شد.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی کشور به بهره‌برداری از سامانه‌های بومی‌پدافند هوایی در این رزمایش‌ اشاره کرد و ادامه داد: استقرار سامانه‌های فرماندهی و کنترل، سامانه‌های راداری بومی ‌معراج، فتح-2، بشیر و قدس، سامانه‌های تاکتیکی اطلاعات و شناسایی، سامانه‌های الکترواپتیکی و سامانه‌های جنگ الکترونیک از دیگر اقدامات انجام شده در این بخش از رزمایش است.
امیر سرتیپ رحیم‌زاده خاطرنشان کرد: مراکز کنترل و فرماندهی در این رزمایش با استفاده از سامانه‌های راداری اکتیو و پسیو با بهره‌گیری از پایش سیگنالی و الکترواپتیک، عملیات پایش منطقه رزمایش را انجام می‌دهند و به محض کشف هدف متخاصم با استفاده از هوش مصنوعی و سامانه‌های تصمیم‌یار، سامانه موشکی متناسب با هدف را برای مقابله وارد مدار عملیاتی می‌کنند.
کشف، شناسایی، رهگیری
و درگیری با سامانه‌های بومی
وی با‌ اشاره به حجم گسترده سامانه‌های پدافند هوایی به‌کارگرفته شده در این رزمایش، اظهار داشت: در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 1400 تمام سامانه‌های کشف، شناسایی، رهگیری و درگیری که توسط یگان‌های پدافند هوایی ارتش و سپاه به کار گرفته می‌شود، بومی‌ و تولید شده به دست متخصصان و جوانان متعهد کشورمان در نیروهای مسلح و صنایع دفاعی کشور است.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی کشور شعار این رزمایش را «اقتدار پدافند، امنیت آسمان» عنوان کرد و گفت: تشکیل لایه‌های امن پدافند هوایی برای حفاظت از مرزهای هوایی جمهوری اسلامی ایران و همچنین دفاع همه‌جانبه از مراکز حساس و حیاتی کشور از جمله اهداف این رزمایش است که با مهارت و هوشمندی کارکنان و نیروهای عملیاتی پدافند هوایی در ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت هدایت و کنترل عملیاتی قرارگاه مشترک پدافند هوایی کشور به‌صورت 24 ساعته در حال انجام است.
فرمانده کل ارتش:‌ امنیت توسط جوانان کشور
و سامانه‌های بومی ‌تأمین شده است
به گزارش فارس به نقل از قرارگاه رسانه‌ای رزمایش مشترک مدافعان آسمان ولایت۱۴۰۰، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این رزمایش با بیان اینکه با تشکیل قرارگاه مشترک پدافند هوایی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) کشور، یک تحول اساسی در دفاع هوایی کشور ایجاد شده است، گفت: شبکه یکپارچه پدافند هوایی در اختیار این قرارگاه قرار گرفت و دو قدرت برتر پدافند هوایی کشور یعنی نیروی پدافند هوایی ارتش و پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه در یک شرایط هم‌افزا و تلفیقی کار خودشان را تحت فرماندهی شبکه یکپارچه پدافند هوایی آغاز کردند و چندین رزمایش تا الان انجام شده است.
وی افزود: نیروی پدافند هوایی ارتش و پدافند نیروی هوافضای سپاه و در راس آنها قرارگاه پدافند هوایی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص)، کاملاً آماده هستند که در برابر هر تهدیدی از این کشور دفاع کنند.
امیر سرلشکر موسوی با بیان اینکه از دوران دفاع مقدس کار مشترک ارتش و سپاه شروع شده، گفت: در حوزه پدافند هوایی سطح این همکاری بالاتر است چون در همه جا با یکدیگر ‌ترکیبی کار می‌کنند و همه تحت یک شبکه یکپارچه پدافند هوایی کار مشترک انجام می‌دهند.
فرمانده کل ارتش به نقش موثر نیروی هوایی در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 1400‌ اشاره و خاطرنشان کرد: پشتیبانی قدرتمند نیروی هوایی ارتش در این رزمایش و اجرای پرحجم پروازهای با سرنشین و بدون سرنشین، بیانگر آن است که دلاورمردان این نیرو دست در دست همرزمان خود در سنگر پدافند هوایی آماده دفاع همه‌جانبه از آسمان ایران اسلامی هستند.
وی ادامه داد: پیام این رزمایش این است که نیروهای مسلح ما دست در دست هم دوشادوش ملت ایران در مقابل دشمنان یکپارچه و مستحکم می‌ایستند و در مقابل هر تهدیدی که بخواهد متوجه این سرزمین و آرمان‌های ما باشد، خواهند ایستاد.
امیر سرلشکر موسوی خاطرنشان کرد: امنیت را به‌صورت کامل احساس می‌کنیم و ما شاهد هستیم که این امنیت توسط جوانان کشور و سامانه‌های بومی‌تامین شده است.
سامانه‌های «مرصاد ۱۶» و «طبس»
اهداف خود را منهدم کردند
سامانه‌های بومی‌مرصاد ۱۶ نیروی پدافند هوایی ارتش و طبس نیروی هوافضای سپاه از جمله سامانه‌های بومی‌است که به دست متخصصان جوان کشورمان در ارتش، سپاه و صنایع دفاعی کشور تولید شده است و در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت، اهداف واگذارشده توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را با موفقیت رهگیری و منهدم کردند.
به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ قادر رحیم‌زاده، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی کشور گفت: استفاده از تجهیزات بومی ‌و تولید شده به دست متخصصان داخلی در این رزمایش از سویی بزرگ‌ترین نشانه خنثی‌سازی و بی‌اثر بودن تحریم‌های استکبار جهانی در حوزه نظامی است و از سوی دیگر بیانگر قدرت و توانمندی جمهوری اسلامی ایران در عرصه پدافند هوایی که توانسته طی سال‌های گذشته در مقاطع مختلف قدرت‌های استکباری را مغلوب قاطعیت و توانمندی خود سازد.
وی ادامه داد: توجه به موضوع دفاع در برابر تهاجم الکترونیک و سایبری و توانمندی‌های سامانه‌های بومی ‌در این حوزه از جمله دستاوردهای این رزمایش است چراکه سامانه‌های پدافند هوایی ارتش و سپاه در این رزمایش در محیط جنگ الکترونیک مطلق به مقابله با اهداف متخاصم پرداختند.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی کشور برقراری ارتباطات امن در لایه‌های مختلف را از جمله ضرورت‌های شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور دانست و گفت: یکپارچگی امنیت در عرصه سایبرالکترونیک و پایداری ارتباطات در تمامی سطوح و لایه‌های ارتباطی از جمله مسائلی است که در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ مورد توجه و تأکید جدی قرار گرفته است.
انهدام اهداف متخاصم
به ‌وسیله سامانه‌های بومی ‌«سوم خرداد» و «15 خرداد»
سامانه‌های بومی‌ سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه و 15 خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش نیز که به دست متخصصان و دانشمندان جوان کشورمان تولید شده‌اند، در شرایط رزم واقعی در نخستین ساعات بامداد روز گذشته علیه اهداف متخاصم اقدام تاکتیکی انجام داد و با موفقیت اهداف واگذاری توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را سرنگون کرد.
امیر سرتیپ قادر رحیم زاد با بیان اینکه در این رزمایش دفاع از مراکز حساس و حیاتی کشور به‌صورت یک رزم واقعی و دفاع 360درجه تمرین می‌شود، اظهار داشت: نیروهای شرکت‌کننده در این رزمایش، همگی کارکنانی هستند که در صحنه واقعی رزم نیز باید طرح دفاع هوایی از مراکز حساس را اجرا کنند که این موضوع کمک شایانی به ارتقای تجربه عملیاتی آنها خواهد کرد.
فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی کشور با‌ اشاره به نقش نیروی هوایی ارتش در این رزمایش، اظهار داشت: انجام اقدام تاکتیکی و دفاعی هواپایه توسط هواپیماهای شکاری رهگیر نهاجا تحت کنترل و هدایت عملیاتی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور از جمله طرح‌هایی است که در این رزمایش تمرین شده است.
وی آزمایش و ارزیابی نسل جدید تجهیزات بومی ‌ارتش و سپاه که به دست توانمند دانشمندان و متخصصان کشور تولید شده است را بخش دیگری از اهداف این رزمایش برشمرد و گفت: ما بطور دائم در حال بروز‌رسانی و ارتقای تجهیزات و توانمندی‌هایمان هستیم، لذا برگزاری رزمایش بهترین فرصت برای ارزیابی دقیق این تجهیزات است تا در نبرد احتمالی بتوانیم قابلیت‌های غافلگیرکننده‌ای را به دشمنان نشان دهیم.
عملیات مقابله با تهاجم سایبری دشمن
با موفقیت انجام شد
به گزاش فارس، امیر سرتیپ قادر رحیم‌زاده گفت: در اولین روز از رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 1400، عملیات مقابله با تهاجم الکترونیک و سایبری بر روی سامانه‌های پدافندی با موفقیت تمرین شد.
فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) کشور افزود: در ادامه برگزاری مراحل اصلی رزمایش مدافعان آسمان ولایت 1400، یگان‌های شرکت‌کننده از نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی هوایی ارتش تکنیک‌ها و تاکتیک‌های مختلف جنگ الکترونیک و جنگ سایبری را به منظور مقابله با تهاجم الکترونیک تمرین کردند.
وی با‌ اشاره به استفاده هماهنگ و پرقدرت از سامانه‌های بومی‌جنگ الکترونیک در این رزمایش، ادامه داد: در این مرحله از رزمایش، با ایجاد اخلال الکترونیک بر روی رادارها و سامانه‌های کشف و شناسایی پدافند هوایی به وسیله پهپادهای اخلالگر، پایداری و قابلیت بقا و تداوم عملیات رادارها به‌عنوان یکی از اجزای اصلی پدافند هوایی در محیط آلوده به جنگ الکترونیک مورد ارزیابی قرار گرفت.
امیر سرتیپ رحیم‌زاده با بیان اینکه کشف و شناسایی اهداف و پایش منطقه رزمایش توسط سامانه‌های کشف و رادارهای پدافند هوایی کشور در محیط جنگ الکترونیک در این مرحله از رزمایش با موفقیت انجام شد، تصریح کرد: همچنین عملیات اخلال الکترونیک بر روی پهپادهای مهاجم نیروی حمله‌ور و به دست گرفتن کنترل این پهپادها به منظور جلوگیری از نفوذ به منطقه رزمایش از دیگر تمرینات صورت گرفته در این مرحله از رزمایش بود که با موفقیت انجام شد.
ارتش و سپاه نمره بسیار خوبی
در رزمایش مدافعان آسمان ولایت گرفتند
سردار سرلشکر غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) در حاشیه برگزاری رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ اظهار داشت: این رزمایش متشکل از سه نیروی ارتشی و سپاهی شامل نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوایی ارتش و نیروی هوافضای سپاه، تحت کنترل و فرماندهی قرارگاه مشترک پدافند هوایی کشور در حال طرح‌ریزی و اجرا است و ما مشاهده کردیم که در این رزمایش کلیه تهدیدات و اقدامات تهدیدآمیز دشمن را مشابه یک صحنه واقعی جنگ ساماندهی و طرح ریزی شده و فرماندهان و رزمندگان نیروهای پدافند هوایی ارتش و سپاه به موقع آنها را کشف، رهگیری و منهدم کردند.
سرلشکر رشید با بیان اینکه ارتش و سپاه در این رزمایش نمره بسیار خوبی کسب کرده‌اند، گفت: ما نمره بسیار قابل قبولی از طرف قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) که از سوی فرمانده معظم کل قوا(مدظله‌العالی) بر این رزمایش نظارت و ارزیابی می‌کند به نیروهای عمل‌کننده در این رزمایش می‌دهیم.
وی ادامه داد: ویژگی دیگر این رزمایش این است که عمده تجهیزات و تسلیحاتی که در آن به کار گرفته شده بومی ‌و ساخت صنایع داخلی کشور است.
فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) خاطرنشان کرد: کلیه روش‌ها و تاکتیک‌هایی که برادران پدافند هوایی ارتش و سپاه تحت کنترل قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) اتخاذ می‌کنند بیشترین انطباق را با دکترین عملیاتی نیروهای مسلح ما دارد.