kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۴۴۱
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۱

هدیه‌های بن‌سلمان به ترامپ تقلبی از آب درآمد!



واشنگتن پست در گزارشی فاش کرد خانواده سلطنتی عربستان در نخستین سفر دونالد ترامپ به ریاض چندین هدیه تقلبی به او داده‌اند. ظاهرا ولیعهد سعودی نیز خود متوجه تقلبی بودن این هدایا نشده و به نوعی فریب دلال‌ها را خورده است.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا که رابطه‌ای خاص با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی داشت و مدام سعودی‌ها را مسخره می‌کرد ظاهرا در ماجرایی خنده دار هدیه‌های تقلبی از آل‌سعود تحویل گرفته است. طبق گزارش واشنگتن پست، خانواده سلطنتی عربستان در نخستین سفر دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان به او و اطرافیانش ده‌ها هدیه از جمله سه جلیقه بافته شده از پوست ببر سفید و خز یوزپلنگ و یک خنجر با دسته‌ عاج فیل هدیه کرده است. از فرآیند تبادل هدایا بین رئیس‌جمهور آمریکا و مقامات خارجی به عنوان یک فرآیند بسیار منظم یاد می‌شود. ولی این فرآیند به ظاهر منظم، رسوایی‌های بسیاری را برای دولت ترامپ به بار آورده است.
طبق این گزارش، پس از اهدای این هدایا به ترامپ، وکیل کاخ سفید داشتن خز و خنجر که قانون گونه‌های در خطر انقراض را نقض می‌کند، ناشایست خواند. این در حالی است که دولت ترامپ این هدایا را حفظ کرده و دریافت آنها را فاش نکرده است. در آخرین روز کاری ترامپ، کاخ سفید مجددا به قضیه ورود کرد و هدایا را به اداره خدمات حیات وحش آمریکا سپرد. این اداره نیز به دلیل نقض قانون به خطر‌انداختن گونه‌های در حال انقراض، هدایای سعودی را توقیف کرد. واشنگتن پست تاکید کرده که نکته حائز اهمیت اینجاست که پس از بررسی‌های به عمل آمده، هدایای عربستان تقلبی از آب در آمد.
تایلر چری، سخنگوی وزارت داخله آمریکا که بر خدمات حیات وحش نظارت می‌کند، گفت: «بازرسان حیات وحش و عوامل ویژه تعیین کردند که خز‌های استفاده شده در این جلیقه‌ها رنگ‌آمیزی شده و از گونه‌های محافظت شده ساخته نشده‌اند.» علاوه‌بر این، دولت ترامپ هرگز فاش نکرد که جارد کوشنر، داماد آقای ترامپ و مشاور ارشد کاخ سفید نیز دو شمشیر و یک خنجر از سعودی‌ها دریافت کرده است. هنوز مشخص نیست که آیا سعودی‌ها از خز‌های تقلبی مطلع بوده‌اند یا خود نیز از سوی تامین‌کننده هدایا فریب خورده‌اند، اما بروس ریدل، یکی از کارشناسان و اعضای ارشد موسسه بروکینگز، این هدایا را بسیار شرم آور می‌نامند. مقامات سفارت عربستان در واشنگتن از اظهارنظر در این زمینه خودداری کردند. البته برخی کارشناسان براساس تحقیقات انجام شده معتقدند که احتمال می‌رود باند خلافکاری که این هدایا را تهیه کرده‌اند، سعودی‌ها را فریب داده باشند.
پولشویی به سبک بن سلمان
پنج‌شنبه هفته گذشته (۱۵ مهر) عربستان سرانجام پس از دو سال رایزنی و تلاش همانند همتایان ثروتمند دیگر خود در غرب آسیا همچون قطر و امارات، صاحب یک باشگاه ورزشی شد و توانست باشگاه نیوکاسل را به مبلغ ۳۰۰ میلیون پوند خریداری و تصاحب کند. بنابراین از این پس صندوق سرمایه‌گذاری عربستان مالک ۱۰۰ درصد باشگاه نیوکاسل خواهد بود اما در این میان و با افزایش نگرانی‌ها مبنی بر تأثیر دولت عربستان بر باشگاه نیوکاسل، سازمان لیگ برتر انگلستان مدعی شد که مسئولان این سازمان تضمین‌های قانونی لازم‌الاجرا را دریافت کرده‌اند که پادشاهی عربستان بر باشگاه نیوکاسل کنترل نخواهد داشت. اما باید گفت که رئیس‌صندوق سرمایه‌گذاری عربستان شخصی نیست جز «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور و به همین دلیل منتقدان می‌گویند که سعودی‌ها توانسته‌اند قانون را دور زده و نیوکاسل را تصاحب کنند. اما مسئله دیگر فراتر از مالکیت یک باشگاه ورزشی است و به اتهامات مربوط به پولشویی ولیعهد جوان سعودی مربوط می‌شود.
در این خصوص «کریستین کاتس آلریچن» در‌اندیشکده «کوئینسی» نوشت که خرید باشگاه نیوکاسل هیچ ارتباطی به سرمایه‌گذاری ندارد و صرفا یک پولشویی مفتضحانه است. او تأکید کرد که این خرید با این هدف صورت گرفته است که قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی به حاشیه رود.
وبگاه سعودی‌لیکس در این خصوص نوشت که باشگاه‌های ورزشی انگلیس در فصل بازی‌های ۲۰۱۹-۲۰۲۰
نزدیک به یک میلیارد پوند به دلیل شیوع کرونا زیان دیدند. از سوی دیگر بازگشت سرمایه پس از خرید یک باشگاه ورزشی تضمینی ندارد و همچنین خرید باشگاه با اهداف صندوق سرمایه‌گذاری سعودی برای متنوع‌‌سازی منابع درآمدی و افزایش فرصت‌های شغلی منطبق نیست؛ اما اینکه چرا سعودی‌ها به خرید نیوکاسل اصرار داشتند، می‌تواند به این دلیل باشد که آنها به دنبال این هستند که با خرید اعتبار برای خود به دنبال برندینگ برای دولت سعودی بروند یا بخواهند از طریق ورزش دست به پولشویی بزنند.
سعودی‌لیکس در ادامه نوشت که محمد بن سلمان از زمان به قدرت رسیدنش به عنوان ولی‌عهد عربستان‌، راه‌های مختلفی را برای تبلیغ خود و برند‌سازی و همچنین سرپوش گذاشتن به سرکوب‌های داخلی و تجاوزات خارجی از جمله جنگ یمن، مورد استفاده قرار‌داده و دراین میان علاقه زیادی نیز به استفاده از ابزار ورزش دارد. دولت ریاض در بهمن سال گذشته تلاش کرد که «کریستیانو رونالدو» و «لیونل مسی» را به عربستان بیاورد که با مخالفت هر دوی آنها مواجه شد.