kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۳۹۳
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸

تظاهرات و درگیری‌های کرونایی در خیابان‌های ایتالیا و فرانسه

 

در ادامه اعتراض‌ها علیه سیاست‌های کرونایی در اروپا مردم در ایتالیا و فرانسه به خیابان‌ها ریختند. بر اساس گزارش‌ها اعتراض‌ها در ایتالیا به خشونت کشیده شد.
داده‌های «وبگاه ورلد» امترز نشان می‌دهد مبتلایان به ویروس کرونا تا عصر دیروز از مرز 238 میلیون و 428 هزار نفر فراتر رفت و شمار فوتی‌ها نیز به بیش از 4 میلیون و 864 هزار نفر رسید. همزمان گزارش‌های رسانه‌ای حاکی است اعتراض‌ها به سیاست‌های کرونایی دولت‌ها در اروپا همچنان ادامه دارد و مردم روزهای شنبه در کشورهای اروپایی به خیابان‌ها می‌ریزند و علیه برنامه‌های دولت‌ها در این زمینه تظاهرات می‌کنند. در همین راستا روز شنبه هزاران نفر از مردم ایتالیا برای اعتراض به قانون اجباری‌شدن کارت واکسن «کووید۱۹» در شهر رم تظاهرات کردند.
پلیس ایتالیا نیز از توپ آب‌پاش و گاز اشک‌آور برای عقب‌راندن صدها نفر از این معترضان که شامل فعالان «نئوفاشیست» نیز بودند، استفاده کرد. به نوشته رویترز، نخست‌وزیر ایتالیا نیز ناآرامی‌ها روز شنبه را محکوم کرد و گفت که دولت وی متعهد به تکمیل فرایند واکسیناسیون کرونا در این کشور است. «دراگی» با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: «حق تظاهرات برای ابراز عقاید، هرگز نباید به اقدامات تجاوزکارانه و ارعاب تبدیل شود.»
رسانه‌های محلی گزارش دادند که حدود ۱۰ هزار نفر در خیابان‌های پایتخت ایتالیا به تظاهرات پرداختند و بسیاری از آنها شعار «آزادی‌، آزادی» سر دادند و برخی به دنبال عبور از پلیسی بودند که با تجهیزات ضد شورش برای محافظت از دسترسی به دفتر دراگی مسلح شده بود.
در فرانسه نیز شمار زیادی از مردم در سیزدهمین هفته پیاپی، به صدور گذرنامه سلامت برای دریافت‌کنندگان واکسن کرونا اعتراض کردند. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، علاوه‌بر شهروندان معترض به صدور «گذرنامه سلامت» برای افراد دریافت‌کننده واکسن کرونا، «جلیقه‌زردها» نیز در این اعتراضات حضور دارند.در تظاهرات روز شنبه نیز مانند هفته‌های گذشته، معترضان با حمل دست نوشته‌هایی، آزادی و اختیار در قبال زدن واکسن کرونا را خواستار شده و صدور اجباری گذرنامه سلامت را تبعیض علیه شهروندان دانستند.