2 مسیر صادراتی جایگزین جمهوری آذربایجان در دستور کار قرار دارد
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: دو مسیر جایگزین جمهوری آذربایجان که یکی مسیر ارمنستان و دیگری یک مسیر دریایی است، در دستور کار قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا پیمانپاک در نشست خبر تحولات اخیر منطقه و چالشهای پیش روی صادرات، تصریح کرد: با توجه به اینکه همیشه از مسیر جمهوری آذربایجان برای عبور کالاهای صادراتی به خصوص در فصل سرد سال مشکل داشتهایم و این مشکلات در ایام سرد سال دو برابر میشود لذا با توجه به چالشهای اخیر، مسیرهای جایگزین برای جمهوری آذربایجان را فعال میکنیم که یکی از این مسیرها، ارمنستان است که تا یک ماه آینده تکمیل میشود و دولت ارمنستان نیز روی این مسیر کار میکند تا کامیونهای ما از مسیر این کشور و گرجستان کالاهای صادراتی خود را به روسیه برسانند.
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: مسیر دیگر که در سازمان توسعه تجارت بر روی آن کار میشود مسیر دریایی است و در صورت تحقق آن کمک بسیار شایانی به صادرات محصولات کشاورزی به حوزه روسیه و حوزه CIS انجام خواهد شد.
پیمان پاک افزود: همچنین با بانکهای محلی کشورهای هدف که مورد تأیید کشورهای هدف صادراتی ما هستند کار خواهیم کرد که از این طریق السی بر مبنای ارز کشور مقصد باز میشود البته بانک مرکزی در دولت قبل چندان تمایلی به این کار نداشت اما در دولت جدید فرصت ویژهای روی این موضوع باز شده است.
وی، به برنامه دولت برای افزایش صادرات 35 میلیارد دلاری اشاره کرد و گفت: ما به عنوان سازمان توسعه تجارت موظف هستیم، روی این برنامه کار کنیم تا در چهار سال آینده و در افق سال 1404 به این میزان افزایش صادرات دست یابیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت در مورد برنامه افزایش رایزنهای بازرگانی، اظهار داشت: بودجه ما در این خصوص بسیار محدود است که البته باید تغییر یابد اما برنامه سازمان توسعه تجارت افزایش به 10 رایزن بازرگانی تا پایان سال جاری است. در کنار آن یکسری تغییرات نیز خواهیم داشت. به عنوان مثال برخی از رایزنان بازرگانی را از کشوری که کمتر اولویت صادراتی دارد به کشور اولویتدار منتقل خواهیم کرد.
پیمانپاک ادامه داد: برنامه آینده ما افزایش تعداد رایزنان بازرگانی به 120رایزن است که امیدواریم تا چهار سال آینده به این مهم دست یابیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین به ایجاد مراکز تجاری در برخی از کشورهای هدف صادراتی اشاره کرد و گفت: در این مراکز تجاری کالاهای صادراتی ما به کشورهای هدف معرفی خواهد شد و بر اساس برنامههایی که برای آنها در نظر گرفتهایم، پیشبینی میشود که تأثیرگذاری این مراکز بیش از حضور رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف صادراتی باشد.